Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: psykisk-hälsa
Läst 3952 ggr
Hemulen
0

är det någon som vet

var man ska vända sig om man behöver prata med någon? Jag skulle vilja gå på KBT men jag vet inte var jag ska vända mig. Tror att många saker som inte fungerar i min relation har att göra med vissa saker hos mig som, jag måste reda ut.

Jag vet att det finns mycket på nätet men allt verkar kosta runt 900 kr per timme. Det har jag inte råd med. Kan man gå via sjukvården? Behöver man en remiss då? Får man vänta länge?

Om det är någon som har lite info får ni jätte gärna posta det ni vet här. Jätte tacksam för all hjälp.

Ps: jag bor i göteborg.

Aviendha
0

Man kan gå genom vården :) Enklast är ju att kontakta psykiatrin på ditt sjukhus/vårdcentral/vad det nu må vara och ta det därifrån. Efter 900kr betalt får du ju ett frikort för resten av året så det är ju inte fasligt dyrt heller.

Däremot kanske du inte får KBT bara för att du ber om det, det kan hända att de gör en bedömning av det hela. KBT är "poppis" just nu men det finns även andra terapimetoder som fungerar väl och förhoppningsvis kan de hjälpa dig att få den hjälp du mest behöver.

[Nötis]
0

vad är KBT förnågot? :S

Aviendha
0

#2 Kognitiv Beteendeterapi

Bunn
0

Jag tycker du ska ta kontakt med din vårdcentral så kan de hjälp dig vidare.

Lycka till!
Mvh/Bunn

RuiXue
0

Ta kontakt med vårdcentralen och kom därifrån vidare till psykolog så kan psykologen kanske få in dig på KBT om det anses vara det som kan hjälpa dig. Är det på remiss så bör priset vara detsamma som för ett vanligt läkarbesök.

Jennie