Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 32792 ggr
LitenPyssling
0

Vad har ni fått för biverkningar?

Ja, nu är det så att jag var på ungdomsmottagningen och fick pillret Yasmin 28 utskrivet på recept.

Ska ta första pillret på min första mensdag, vilket är om cirka 10 dagar.
Nu undrar jag, vilka biverkningar fick ni så jag kan förvänta mig vilka som är normala osvosv.
Alltså den biverkning dem flesta fått och så, vet vilka som är vanliga men vill veta vad just Du fick så jag kan se ungefär hur många som får det och det och hur ni reagerade på pillret.

Hur blev era biverkningar?

* Bröst storlek - Större, mindre, samma
* Vikt - uppåt, neråt, samma (hur många kg ungefär)
* Finnar - mera, mindre, samma
* Humörsvängingar - Mera, mindre, samma
* Sexlust - Mer, mindre, samma
* Mens - mer, mindre, samma
* Mensvärk - mer, mindre, samma
* Nedstämdhet - Mer, mindre, samma
* Illamående pga pillren?

Det är dessa jag är mest nyfiken på, ni får otroligt gärna komma med mera biverkningar som ni fått!
Frivilligt självklart att säg hur många kg man gick upp/ner! Känn absolut inget tvång att säga.

Mycket tacksam för utförliga svar =).

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Aviendha
0

Nu var det ju ett tag sedan jag gick på p-piller (hm, 7 år sedan?) men jag tror det var samma som du nu sa gå på.

Mitt humör åkte bergochdalbana på dem, lättirriterad till blödig och pendlade däremellan. Mindre mensverk - helt klart! Det var en skön befrielse för jag hade mensverk som fick mig att ligga däck i två dagar minst innan. Fick även mindre mens, inte mycket men inte samma niagarafall som jag hade utan hormoner.

Vad gäller resten minns jag inte om jag tänkte på något. Var ju ett tag sedan men det borde inte ha vart så mycket eftersom jag inte minns det heller ^^

Håll dock i minnet att person X kan tycka att dessa är skit men p-pillretXXX funkade super, person Y kan uppleva motsatsen. Vi reagerar alla så olika på preparat.

pyromanen
0

Ingen påverkan på bröst, vikt eller finnar

Mindre mens och mindre mensvärk

Nerstämthet så att inget var riktigt kul..las lock på livsglädjen.

Sexlust i princip borta.

Kloasma, dvs pigmentförändringar, = effekt av kombinationen minipiller + solsemester. d.v.. ½-1 cm stora fläckar, "fräknar", på hela benen och armarna och enstaka på ryggen o nån i ansiktet. Såg inte klokt ut. Var 7 år sedan och har blekts en del, men är inte borta. Detta är en av dom biverkningarna som står med smått på bipacksedeln som "mindre vanlig", men när man väl drabbas är det inte så kul kan jag säga.

[littleoldme]
0

Jag har ätit Yasmin i snart ett år.

Bytte till dem då de jag åt innan gjorde mig lättirriterad och nedstämd.

Dessa har jag än så länge inte märkt några biverkningar av, kanske lite mer problem med min hy, men vet inte om det beror på p-pillrena eller andra saker.

I början hade jag dock lite hjärtklappning men det ordnade upp sig efter första månaden och sen dess har jag inte märkt av det något mer.

Inga större bröst och ingen som helst viktuppgång utan har fortsatt gå ner som jag gjorde innan också, samlar inte ens på mig vätska dagarna innan mens, vilket är skönt för mig att slippa då jag innan svällde upp som en ballong och inte fick plats i mina jeans :P

Mensen har minskat otroligt mkt, i jämförelse med innan så blöder jag knappt någonting, och då hade jag riklig mens.

Sexlusten är inte påverkad, vad jag märkt iaf :P

Än så länge är jag väldigt nöjd med dessa p-piller.

LitenPyssling
0

#1 Tack =). Självklart är det olika från individ till individ ^^,

#2 Ajdå, vilken otur =/
Tack för att du berättade!

#3 Okej, mycket varierande här =D. Spännande på något vis!
Vad bra att det fungerar så bra för dig!

Cindy
0

Jag har inte själv ätit Yasmin, men enligt FASS är biverkningslistan:

• Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100, men hos färre än 1 av 10 kvinnor): menstruationsrubbningar, mellanblödningar, ömmande bröst, huvudvärk, nedstämdhet, migrän, illamående, vitaktig tjock flytning från slidan och svampinfektion i slidan.

• Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 1000, men hos färre än 1 av 100 kvinnor): ändrat intresse för sex, högt blodtryck, lågt blodtryck, kräkningar, akne, hudutslag, klåda, infektion i slidan, ansamling av vätska i kroppen och förändringar i kroppsvikten.

• Sällsynta biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 10 000, men hos färre än 1 av 1000 kvinnor): astma, vätskeutsöndring från brösten, nedsatt hörsel, blodpropp.

Och med detta i åtanke skulle jag sköta om underlivet extra noga för att undvika Svamp, samt ta pillren exakt samma tid samma dag för att slippa mellanblödning.

Egen erfarenhet av biverkningen "ändrat intresse för sex" har slagit åt bägge hållen! Både supersugen och total torka…

Vänliga hälsningar
Cindy

[littleoldme]
0

Just ja, ett tillägg efter att ha läst #5 om biverkningarna.

Haft en hel del problem med en riktigt jobbig huvudvärk precis när mensen börjar. Berodde troligen på p-pillrena, men kom inte ihåg det förrän nu, för har inte haft den på några månader.

Man glömmer ju lätt sånt som är dåligt när allt annat är så bra :D

Musiken
2

Jag hade problem med viktuppgang (5kg ca), humorsvangningar (blev mer och mer deprimerad ju langre det gick, samt fruktansvart kort i stubinen och ledsen for allt) och nastan ingen sexlust.

LitenPyssling
0

#5 Tack =). Men är ganska nyfiken ändå att få se vad det "vanligaste" är som släpper loss.

#6 Okej, ajdå jag som får huvudvärk lite ibland och ja bli tokig, och då är det ändp bara lite =/

#7 Okej, hemskt att det skulle bli så =(. Hoppas det är bättre nu!<3

Musiken
0

#8 Joda, nu ar det battre :) Gar pa mini-piller nu vilket fungerar battre aven om jag ofta maste byta sort da ag blir "immun" mot dem efter ett tag :)

Cindy
0

#8 Biverkningslistan i FASS är ju framtagen utifrån vad patienter rapporterat, och därmed ofta väldigt tillförlitlig. Fast det är klart, man kan ju inte diskutera med dom som står bakom den statistiken som man kan här!

Vänliga hälsningar
Cindy

SweGizmo
1

Har också det p-pillret och har haft nu i.. hmmm… 6 mån?

Jag tror mina är lite fastare och pyttelite större, men är osäker eftersom jag gått ner i vikt och börjat träna och hela kroppen har lixom blivit lite fastare osv.

* Vikt - uppåt, neråt, samma (hur många kg ungefär)

Jag har gått ner i midjemåttet mest och ca 2 kg bara, men jag tränar som sagt sen 3 mån tillbaka och innan det stod jag still. Har iaf inte upplevt något ökat matsug (förutom innan mens som allatid)

Har ganska bra hy nu, förutom i början när jag började med pillret, då fick jag finnar, men inte så jätte allvarligt. Nu får jag bara en och annan finne innan mens.

Nej, bara det vanliga innan mens, överkänslig… men det har jag alltid vart.

Jag skulle nog säga att den ökat något, men vet inte om det beror på träningen och att man är nöjdare över sin kropp och att den mår bättre nu när jag tränar. Eller om det är pillret.

Lite mindre, har den i ca 3-4 dagar.

Samma.. men jag har aldrig direkt haft problem med mensvärk. Men ibland molar det ju lite såklart.

**
* Nedstämdhet - Mer, mindre, samma**

Bara innan mens.

Nej.

Hoppas detta hjälpte något:)

Min blogg: SweGizmo.se

LitenPyssling
0

#10 Precis =). Brukar kika in på fass en hel del gånger när ja ser något nytt ^^,

#11 Tack så jätte mycket för dina svar! =D

SaraC
0

Jag böt till Yasmin för ca 3 år sedan. Har inte haft några biverkningar alls. Min hud är finare när jag äter Yasmin och alla mellanblödningar jag hade av p-pillren jag åt förut avtog.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mitralis
0

Yasmin var alldeles för starka för mej. Fick foglossning som inte gått över helt än fast det är flera år sedan jag åt Yasmin. Har inga barn så det måste vara p-pillren. Fick även melasma, en graviditetsfläck i pannan, den försvann dock när jag slutade med pillren.

Emelie-E
0

Åt yasmin ett litet tag men var tvungen att sluta pga biverkningar

- Samma
* Vikt - uppåt, neråt, samma (hur många kg ungefär)
- Neråt. De hjälpte till. Vet dock inte hur mycket, då jag fortfarande går ner i vikt.
- Mindre, hyn blev bättre. Men till en början så blossade det upp jättemycket på ryggen.
- Det var nog samma. Har aldrig haft några vidare humörsvägningar.
- Samma
- samma kanske. Kanske att det blev lite mer
- Jag fick JÄTTEONT i magen när det var dags för mens. Ajajaj!
- Är alltid nedstämd, så den kan jag inte svara på
* Illamående pga pillren? - Inte direkt. Men i början på varje mens så spydde jag. Jätteont i magen och så kräkningar.

Det var nog lite av vad jag kommer ihåg. Slutade med dem i slutet på januari.

LitenPyssling
0

#13 Okej =)

#14 Vad är Foglossning?
Jätte tråkigt att det skulle bli så =/

#15 Okej, tack =D

SweGizmo
0

kan man få foglossningar av p-piller????????

Aviendha
0

#16 Foglossning är det man brukligen får när man föder barn, att "segmenten" i bäckenet löses upp för att kunna utvidgas för att föda barnet. Vissa blir så påverkade av detta att det påverkar benen och de kan få problem att gå till en början.

LitenPyssling
0

#18 Läskigt det lät =/

Mitralis
0

#17 Jag vet att det finns dokumenterade fall av foglossning när det gäller hormonspiral i alla fall, så jag utgår att det går att få även av p-piller om dosen är för hög. P-piller lurar ju kroppen att den är gravid och ibland så går det väll överstyr. I och med att jag även fick melasman och andra graviditetstecken av Yasmin så utgår jag från att det är därifrån jag känner av foglossningen också. Vet inte vad annat det kan komma sig av.

LitenPyssling
0

#20 Vad är melasam för någonting =O?

Men hur i hela världena kan detta hända av ett P-piller som ska skydda kroppen från att bli gravid, det ska ju inte göra så att kroppen tror den är gravid heller, eller är jag ute och cyklar?

Aviendha
0

#21 Hormonsystemet är en känslig apparat och det är ju inte konstigt att det kan bli överslag i systemet när man mixtrar med det som man gör när man stoppar i sig olika hormontillskott på olika sätt.

LitenPyssling
0

#22 Jo det är klart =/

Aviendha
0

Och på tal om konstiga biverkningar; några av de vanligaste biverkningarna på en del huvudvärkstabletter är just huvudvärk. De vanligaste biverkningen vid insättning av antidepressiva är just depression och ångest. Ibland är världen verkligen inte logisk ;)

Mitralis
0

#21 Här är lite bilder på melasma.
Om kroppen tror att den redan är gravid så släpper den ju inte iväg några ägg… Du kan googlea på det.

elyse
0

Inga alls med Yasmin 28. Jag åt Neovletta i några dagar (mådde illa och kräktes) och sedan Yasminelle i ca två år, men jag fick så känsliga slemhinnor av Yasminelle och då tyckte barnmorskan att det var bättre att byta till ett p-piller med mer östrogen. För mig fungerar de jättebra.

LitenPyssling
0

#24 Helknäppt =O

#25 Haha, gud vad efter jag känner mig ^^, Såklart det borde bli liknande.

#26 Okej =)

Saga85
0

#24 Eller som för Primolut (skjuta upp mens-piller) där de vanligaste biverkningarna är "oväntade blödningar, menstruationssmärtor samt viktökning". Jag blev lite fundersam när jag åt dem för några år sedan. Men att man skriver ut sånt kan ju helt enkelt vara för att informera om att det inte funkar för alla?

oh-la
0

jag ska till läkare på måndag eftersom Yasmin har suddat ut min sexlust totalt. är sugen ungefär en gång i månaden max, och övrig tid är allt sexuellt umgänge med sambon ungefär lika lockande som att dra ut framtänderna med tång utan bedövning :P riktigt hemskt är det!

Cindy
0

#28 Alla kvinnor funkar olika, och har man nån slags rubbning (tillfällig eller permanent) i centrala nervsystemet, hypofysen, äggstockarna, livmodern eller nåt av de andra för mensen viktiga delarna, så kan ett sånt läkemedel slå bakut.

Vänliga hälsningar
Cindy

LitenPyssling
0

Oj, låter som att Yasmin inte är så (Y) egentligen =/.

Emelie-E
0

#31 Det är ju bara att testa och se =) Finns ju så många andra att välja på om det är så att det inte skulle funka.

LitenPyssling
0

#32 Jo, det är ju det =)

Royalz
0

Jag åt Yasmin i ett år, tidigare åt jag Nevoletta i 2år.

Jag kräktes varje gång jag började med dom gula tabletterna och jag mådde ofta illa. Och jag var väldigt nedstämd.

Nu har jag inte ätit några p-piller på kanske 3veckor och jag mår sällan illa längre och mår lite bättre :)

Kräktes även av Nevoletta, så antar att p-piller inte funkar så bra på mig.

LitenPyssling
0

#34 Jag blev otroligt illamående av Neovletta, och det visade sig att jag även svimmade 1gång/månad medans jag tog dem.
När jag slutade så slutade jag svimma och jag slutade må illa.
Blev till och med så illa att jag svimmade 3ggr under en dag varav 2ggr under tio min!
Fick gå på en utredning för att utesluta om jag fått tillbaka min Epilepsi eller inte. Vilket jag inte hade!

Men fy, tänk om det blir lika med Yasmin =S

Royalz
0

Kom på nu att jag har haft yrsel, eller vad det kallas när det snurrar i huvudet och man nästan tappar balansen.

Men allt sånt är borta nu.

RuiXue
0

Helt sant att Primolut inte fungerar för alla. För mig fungerar det de gånger jag tagit dem, men känner till kvinnor som fått sin mens som vanligt trots att de tagit Primolut efter konstens alla regler. Alla reagerar olika på hormoner.

Bara för att en tablett har biverkningar så betyder det inte att alla får biverkningar. Kan inte komma på en enda biverkning jag fått av mina minipiller (mini-pe) tex. medans andra blir vrak av samma piller.

Var uppmärksam på hur du mådde innan du började med de nya p-pillren, och jämför dag för dag helt enkelt. Dyker obehagliga biverkningar upp så sluta med tabletterna och ring till barnmorskan och be om att få byta sortGlad Det är inte alltid man hittar rätt direkt, och vissa reagerar negativt på alla typer av hormonella preventivmedel så det får man också vara beredd på.

Och anledningen till att P-piller skyddar mot graviditet är för att hormonerna i pillren lurar kroppen att man är gravid, så i och med att kroppen tror man är gravid så kan man även få samma typ av problem som om man vore gravid på riktigt.

Jennie

Mitralis
0

Kan ju balansera upp med att min hårfrisörska mår fin fint med Yasmin som jag inte alls mår bra på och hon mår inte alls bra med Cerazette som jag tycker är rena drömmenGlad

SweGizmo
0

Kan man få cravings av p-piller?? haha^^

Mitralis
0

#39 Det skulle ju förklara en hel delOskyldigFlört

Musiken
0

En liten fundering… Eftersom p-pillren lurar kroppen att tro att den ar gravid… betyder det da att om man har massor med problem/biverkningar med p-piller, kommer da en graviditet bli lika jobbig? Visserligen ar val kroppens egna hormoner annorlunda mot de kemiska i piller, men de kanske ger en fingervisning?

LitenPyssling
0

#36 Okej.

#37 Okej =)

#38 Se där =D

#39 Vad är cravings?

Mitralis
0

#41 Tror inte att man kan utröna något sådant utifrån hur man mår på p-pillren. Om man tar mej som exempel så mår jag inte alls bra på en sort och väldigt bra på en annan. Detta borde ju tyda på att det kan slå hur som helst med en graviditetGlad

SweGizmo
0

när man är gravid kan man få ett sug efter en viss sak, apelsiner brukar tydligen vara vanligt. alltså man kan få ett sånt sug att man nästan inte står ut om man inte får det. Min mamma hade det på kaviarmackor och mjölk, hon åte det varje dag, ibland flera gånger, under hela graviditeten.

Vissa säger att det beror på att kroppen kanske saknar ett visst ämne så man får sug på saker som innehåller det, som kalciumbrist tex, det var nog därför mamma ville ha så mycket mjölk.

RuiXue
0

Mamma var helt galen efter jordgubbar när hon gick med mig 1985, och mamma som annars dricker mycket kaffe mådde illa bara av lukten när hon var gravid.

Jag har hört att många gravida blir galet sugna på saltgurka eller något såntSkrattande

Jennie

Salladshataren
0

Min mor tålde inte lukten av rökt korv när hon var gravid :P

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Cindy
0

#45 Låter som ett roligt ämne att ha i en egen tråd! Me fix!

Vänliga hälsningar
Cindy

RuiXue
0

Håller med #47 att det kan bli ett kul ämne. Lustigt vad hormoner kan hitta på med kvinno kroppen egentligen, oavsett om det är från Apoteket eller från kroppen själv.

Jennie

LinneaJohaanson
0

Jag äter Neovletta!
Har mått helt okej på dom!
Svara på din lista du gjorde!

Jag har fått ofrivilligt mycket större bröst, ja var nöjd med dom ja hade innan men har nu börjat tycka om dom mindre. Det är jag lite missnöjd med! Men dom är inte allt för stora ändå!

* Vikt - uppåt, neråt, samma (hur många kg ungefär)
Jag har gått upp ca 1-2 kg max, men de behöver ju inte alls vara för att jag äter dom. Har ju hoppat av skolan så ligger hemma mer och latar mig än innan!

* Finnar - mera, mindre, samma Mindre faktiskt!

Jag själv märker inte av det så mycket, inte i början i allafall!
Eller egentligen vet jag inte om jag har det.
Det är såhär att jag har träffat den första pojkvännen jag verkligen älskat, den ända det känts bra med. Så saknar honom läskigt mycket varje dag och blir väldigt nedstämt och ledsen utan honom. Vet inte om det har att göra med p-pillrerna eller att jag tycker om honom så fruktansvärt mycket!

Oj oj, mycket mer, innan tyckte jag det var jobbigt med sex, men nu haha vill hela tiden känns det som!

Mycket mindre! !

Ingen alls! Jätte skönt
Innan brukade jag bara få första dagen och då var det olidligt! Men nu ingen alls!

Jag är som sagt väldigt nedstämd utan min pojkvän, men vet inte om det är bieffekter eller att ja tycker om honom så mycket!

Nej alltså det har jag väll inte, men det var någon gång för nån månad sen då ja mådde fruktansvärt illa och var hungrig på samma gång  i flera dagar. Trodde jag var gravid, men det var jag inte plus att jag fick min mens efter att ha haft uppehåll med ppiller. Men vet inte helt om det var ppillrerna. Har bara mått så en gång, och aldrig mer. Har ätit dom i 5 månader snart!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

LitenPyssling
0

#49 Tänkte mer på att dem som åt Yasmin skulle göra listan, men var rolgit att se hur en annan reagerade på Neovletta, som jag inte alls fungerade på xD