Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 4981 ggr
Musiken
0

Sa ofantligt trott

Jag vet inte vad det ar med mig. Borjade for 7 veckor sedan med nya p-piller da mina mini-piller slutat verka. Har aldrig kommit bra overrens med p-piller forr, sa jag var inte alls glad nar lakaren sa att de var de enda pillrena jag inte testat an (jag har tappat rakningen pa hur manga olika p- och mini-piller jag gatt pa) och om jag inte ville knapra piller sa var mina alternativ p-spruta, implantat eller spiral. Och jag vagrar alla. Eftersom jag reagerar sa starkt pa hormoner sa vill jag absolut inte satta nagot i kroppen som jag inte ens kan avsluta nar jag vill. Bland biverkningarna jag far av p-piller ar; varre depression (blev sjalvmordsbenagen av en sort, vilket gick over sa snart jag slutade med pillren), ingen sex-lust och viktokning.

Iaf, nog om min preventivmedels-historia Flört Hur som helst sa ar jag hittills positivt overraskad hittills! Jag ar GLAD och svavar pa rosa moln - precis som det ska vara i ett forhallande, jag har kvar min sexlust och jag har inte okat speciellt mycket i vikt, och det jag har okat ar nog mitt eget fel da jag spenderat mycket tid framfor datorn med skolarbete pa det senaste.

Dock ar jag sa ofantligt trott! Jag sover fram till 11-12 nar jag inte jobbar, och vid 19-20 ar jag helt dod. Sover framfor TVn, vaknar och ater, sover framfor TVn igen, ar uppe och sitter vid datorn eller gar och handlar, sover framfor TVn och sen gar jag och borstar tanderna och gar och lagger mig. Jag somnar i konversationer och jag har till och med somnat medans vi haft sex Skäms Jag vet inte om det beror pa p-pillrena, men da dessa forandringar (gladare samt trottare) bada kom i samma veva som jag bot piller sa antar jag att det har nagot att gora med varandra.

Nagon som har nagot forslag pa vad man kan gora for att inte vara sa trott? Kaffe hjalper inte och koffeintabletter hjalper inte. Promenerar till och fran jobbet och tar illrarna pa promenad nar vadret tillater, och jag gar oftast och handlar pa affaren som ligger en halvtimme bort istallet for den runt hornet, sa motion far jag, aven om den kanske inte ar sa intensiv. Pojkvannen ar forstaende, men det ar ju inte sa roligt for mig att vara sa slut hela tiden.

Cindy
0

Det är inget annat som ändrats med? Aptit, kostvanor, stress..,? När nån är oförklarligt trött kan jag inte låta bli att tänka på min egen pärs, som visade sig bero på låg ämnesomsättning och början på diabetes typ 2.

Något som hjälper mig är ginseng, det gör mig piggare och mer fokuserad. Sen är jag noga med att ha mina gå-till-sängs-rutiner som tar ungefär en timma. Det ger kroppen en chans att varva ner och jag får lättare att somna, och hamnar fortare i djupsömn.

Om tröttheten fortsätter tycker jag du ska boka tid hos husläkaren och ta prover. T.ex. på ämnesomsättningen, järnvärden och fasteblodsockret.

Vad står i biverkningslistan för pillret, förresten?

Hoppas tröttheten ger med sig så du får njuta av den nya livskicken!

Vänliga hälsningar
Cindy

elyse
0

Det kan inte vara så att du plötsligt fått låg järn- eller B12-brist?

RuiXue
0

B-12 brist är en av mina första tankar också. Fick själv diagnosen i höstas och har sedan jag började med B-12 sprutor fått tillbaka en del energi. Är inte på topp, men klarar vardagenTungan ute

Jennie

elyse
0

#3 Jag hade också liknande symptom när jag hade B-12-brist. Det är viktigt att komma igång med en behandling snabbt, för det kan vara så att man inte märker någon skillnad förrän efter någon månad.

RuiXue
0

#4 I mitt fall var det inte så himla allvarlig brist. Troligtvis tack vare att jag alltid ätit B-12 rik kost, plus att jag tog Mitt Val Kvinna i ett par månader med slut strax innan jag fick diagnosen B-12 brist. Men ack så trött jag var! Och jag hade mycket huvudvärk. Nu har det gått ett halvår och jag känner mig fortfarande inte helt som mig själv.

Jennie

elyse
0

#5 Ojdå. När jag gjort ett test som bekräftade B12-brist ringde min läkare mig och krävde att jag så snart jag bara kunde fick min första spruta. Jag fick fem, en varje vecka, men kände inte av något förrän efter ca 2 månader. Så just eftersom det kan ta ett tag är det ju bra att komma igång så snart det bara går med en eventuell behandling.

RuiXue
0

#6 Jag fick först tabletter utskrivna, men eftersom jag redan får i mig så mycket B-12 tyckte jag det verkade lönlöst att ta det i tablettform så jag fick sprutor istället. Första 5 veckorna tog jag 2 i veckan, nu håller jag på med en spruta i månaden i 9 månader. Började behandlas få dagar efter läkaren ringde- det var fredag kväll när han ringde. Jag tar mina sprutor själv hemma, rätt skönt för då behöver jag inte åka någonstansSkrattande

Jennie

elyse
0

#7 Vissa råkar bara ha kroppar som är dåliga på att ta upp vissa ämnen, tyvärr.

RuiXue
0

Jag verkar vara så med B-12. Men tillbaka till ämnet så är B-12 och järnvärde bra att kolla upp för man kan få brist på det även fast man äter allt kroppen behöver. Själv höll jag på att ramla ur sängen när läkaren sa att jag har B-12 brist eftersom jag till och med äter lever! (lever är otroligt rikt på B-12 och patienter med brist fick förr äta rå lever som behandling) Ta även en titt på ämnesomsättningen- problem med hypothyroid kan ge enorm trötthet!

Jennie