Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 6604 ggr
[SarahOhrn]
0

Ägglossning och lutealfas?

Jag är inte alls så insatt i detta och försöker förstå hur man ska räkna! Har en hyffsat regelbunden mens men behöver lite hjälp hur jag ska räkna…. Grejen är också att jag får lite mens (med lite uppehåll ibland också) första 3-4 dagarna sen kommer det igång rejält, ska jag räkna från allra första blödningen?

T ex, förra månaden hade jag mens (ungefär) måndag 22/3 - tisdag 30/3 (inräknat dom dagarna md bara lite i början och tisdagen hade jag mens där också sen va det slut).

Denna månad har/hade jag (ungefär) tisdag 20/4 - onsdag 28/4 (vet att det börjar avta nu så imorgon har jag nog lite sen är det förhoppningsvis slut).

Det är svårt att veta exakt också när det kommer så pass lite och sen kan de va uppehåll en dag i slutet sen kommer det en dag igen innan det är slut. Igår va det väldigt lite, inget i natt men i morse började det igen o vart rejält idag. Så kanske va det sista dagen idag annars imorgon sen är det slut =)

Hur som helst undrar jag hur jag nu räknar ut min menscykel (den är ungefär såhär regelbunden varje månad, runt detta datum) och min lutealfas?? Jag vet iofs hur man räknar men vore kul om nån kunde hjälpa mig för att se om jag får rätt =)

Cindy
0

Man brukar räkna mensens första dag från första blödningsdagen, oavsett hur mycket man blöder.

Det enda säkra sättet att veta när din ägglossnng infaller är att föra dagbok och skriva upp din temp samma tid varje dag, samt när du blöder. Eftersom du är regelbunden borde ägglossningen vara ganska lätt att räkna ut. Den dag på månaden din temp var högst har du ägglossing.

Vänliga hälsningar
Cindy

[SarahOhrn]
0

#1 Ah okej, tack för tipset! =) Ska införskaffa en temp då, he he :)