Vad håller ni på med?
Ursäkta den provocerande rubriken men…
Från Wikipedia:
Botulinumtoxin (BLT) är ett toxin.
BLT räknas till ett av de mest potenta naturliga toxin som överhuvudtaget existerar.
Rent toxin uppges vara sex miljoner gånger giftigare än skallerormsgift.
Ett snapsglas av detta nervgift räcker för att döda samtliga Sveriges invånare.
Botulinumtoxin används i en mycket försvagad form under namnen Botox.
Nu förstår ni rubrikvalet… :)
// Staffan

Inte särskilt uppseendeväckande om man tänker efter, många läkemedel till exempel är ju egentligen rena gifter. Det handlar om doser helt enkelt
Sen menar jag inte att botox är ett läkemedel, men du fattar.

Point taken. Men ändå. :)
/s
Jag kan inte heller låta bli att undra, även om jag kan tycka att det är missvisande. Vad jag förstått ur liknande diskussioner här inne verkar de flesta ha en vettig synpunkt på såna här saker. Men alla regler har ju undantag.
Botox, är det sånt man har i läpparna eller hur ligger det till? jag har verkligen ingen koll alls.
#3 Bland annat. Det används för att släta ut rynkor och tydligen så upphör svettningen om man behandlar armhålorna med injektioner av det.
Paulina
Precis som att det bara vore kvinnor som använder Botox…? Män gör det också, men tror att väääldigt få skulle erkänna det frivilligt. Jag känner till två karlar och en kvinna som botoxat sig.
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag känner också en man som har behandlat sina händer och armhålor, förmodligen var det botox då. Han hade gryma problem med svettningar, så det var av medicinska skäl till och med.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om paralellen i #0 med botox som utvinns ut botuilinumtoxin, det är så långsökt. Visst är botulinumtoxin verkligen inte att leka med, men det har säkerligen bearbetats noga innan det tas i bruk, annars skulle folk dö som flugor!
Vi förädlar väldigt många giftiga saker och nyttjar till vardags, många gånger är den vanlige konsumenten inte ens medveten om vad varorna egentligen har varit.
Vi använder strålning flitigt i sjukvården, hur hemskt är det då i såfall? Bara ett litet exempel..
Vi har även en flitig konsumtion av väteperoxid, finns i både hårblekning och tandblekning, vilket är både frätande och oxiderar.
Jag skulle kunna mala på rätt länge känner jag..
Botox kan vara ett läkemedel också. En av min mammas väninnor hade en dotter som fick det regelbundet. Har för mig att det var för att minska epilepsianfallen. (Hon var dock väldigt sjuk i övrigt).

Ja botox är ett nervgift, det tror jag de flesta vet om faktiskt. Och det är inte direkt som att det är bara kvinnor som använder det utan karlar oxå. De flesta medeciner är gift, men de doserar väldigt lågt för att man ska undvika skador. Botox är faktiskt användbart för flera åkommor som beskrivs ovan. Dock så angående svettningen så funkar inte botox för evigt utan det är oftast bara en snabb lösning som funkar ett par år. Mycket individuellt alltså.
Men jag har liten eller ingen förståelse för folk som använder det pga ytlighet oavsett kön.
Qui dormit, non peccat
Det kommer bli historiskt kul att se tillbaka på det hela, vi kan ju förundras över att man "förr i tiden" droppade den giftiga belladonnan i ögonen för att få större pupiller.. Hur kommer framtiden se på att man på början av 2000-talet sprutade in nervgifter i ansiktet för att behålla ungdomen…