Fråga ang mensen..
Hej!
Jag undrar om jag kan hoppa över mina sockerpiller och börja på nästa katra p-piller direkt? Och om jag kan äta hela den kartan, alltså skjuta upp mensen en hel månad? Får man mellanblödningar i så fall? När jag började med p-piller för 10 år sen sa barnmorskan att man bara kan skjuta upp mensen ett par dagar vid speciella tillfällen. Tex resa, och sen måste man få sin mens (ta sockerpiller..).
Tacksam för svar!
Generellt sett är svaret: visst kan du det! Det beror dock på vilket p-piller du tar.
Sen reagerar våra kroppar olika på det. Somliga kan skippa sockerpillren jämt och må toppen och vara blödningsfri. Andra får nån mellanblödning ibland. Men tyvärr finns det också dom som mår jättedåligt av det.
De allra flesta kan iaf skjuta upp mensen en vecka genom att fortsätta ta piller en vecka till innan sockerpillren.
Kvinnor med endometrios får ofta det som behandling att äta p-piller utan uppehåll för mens.
Vad är orsaken till att du vill slippa?
Vänliga hälsningar
Cindy
Tack för ditt svar! Jag använder Cilest 28.
Låt oss säga att jag hoppar över sockerpillerna och börjar på en ny karta direkt, fast bara en vecka in. Sen tar jag sockerpillerna från "gamla" kartan. Då är den nya kartan som jag började på förbrukad eller? Eller kan jag börja på den igen fast att det "saknas" en vecka på den? Hoppas du förstår min fråga..
Men det är alltså inte farligt eller dåligt för min kropp om jag skulle ta en ny karta och äta hela den, alltså skjuta upp menasen i en hel månad?
Jag har funderat på detta innan eftersom jag avskyr att ha mens.. Jag mår dåligt psykiskt och ofta har jag mensvärk. Jag känner att jag inte kan eller vill göra det som jag kan annars. Fast denna gånen beror det på att jag ska åka på spa lagom till mensen ska komma och jag vill gärna slippa den de dagarna jag är iväg.
Jag har ingen egen erfarenhet av Cilest, ska forska lite om dom och återkommer innan jag svarar!
Men har du jobbig mens, varför inte boka tid hos en gynekolog och diskutera dina möjligheter? Det går att göra så man slipper mens helt, utan fler risker än de man redan tar med p-piller.
Vänliga hälsningar
Cindy
#3 Tack snälla du.. :)
Jag vet.. Jag har tänkt ringa till barnmorskan länge nu men det har helt enkelt inte blivit av.. Jag ska dit och ta cellprov snart. Då ska jag passa på att fråga lite.. Men dessa p-piller har passat mig så bra. Jag har testat en massa innan men fick så dålig hy av dom.
#5 Kontakta hellre en gyn, de flesta barnmorskor har inte tillräcklig kunskap kring gynproblem för att vara pålästa om hur man kan vara blödningsfri med p-piller.
Vänliga hälsningar
Cindy
I Fass står detta om Cilest:
"Uppskjutande av menstruation: När kartans samtliga tabletter har tagits påbörjas en ny tablettkarta under så många dagar som behövs. Därefter görs ett uppehåll i 7 dagar och sedan påbörjas en ny karta med 21 tabletter och ny startdag."
Så det är nog bara att köra på inför SPA vistelsen!
Vänliga hälsningar
Cindy
Gah, glömde säga att texten ovan syftar på samtliga RIKTIGA p-piller, inte sockerpillren!
Vänliga hälsningar
Cindy
Tusen tack Cindy! Väldigt snällt att du kollade upp det. Nu känns det mycket bättre.
Vassego!
Vänliga hälsningar
Cindy