Mängder av mens..
Har länge vetat att jag varit en "storblödare", fått använda största tampongerna, byta ofta, gardera mig med en tjock binda ifall att jag läcker igenom under en lektion.
Men det känns faktiskt lite extremt som jag har det nu, dag 2-3, att sitter jag på toa så rinner det rätt ut i en jämn ström. 
Har dessutom mensvärk som inte är nådig, får ta till Citodon för att vara pratbar. Inte kul.
Skulle p-piller (minipiller, framförallt - är överviktig med förhöjd blodproppsrisk) kunna hjälpa mig? Finns det stor risk för att det blir värre när jag testar ett nytt p-piller i början?
Med vänliga hälsningar
Chess

är dålig på det där med piller…men är själv storblödare o använder ett receptfritt läkemedel som heter cykloF..det "dämpar" ner mängden så att det inte kommer så mycket blod…värt att prova
#1 Kan inte ta cyklo-f 
Med vänliga hälsningar
Chess

nahee..vad synd..hjälper mig när det är som värst…finns det inget likvärdigt på apoteket?? du kan ju alltid fråga…
#3 Såvitt som jag vet finns det inget i stil med cyklo-f.. Dessutom skulle jag troligen inte få ta det heller 
Med vänliga hälsningar
Chess
Vet det finns de som får lindrigare mens med minipiller. Prata med barnmorskan!
Du ska omedelbart boka en tid med en gynekolog, för det du beskriver ska du definitivt inte behöva stå ut med! Jag tycker alltså inte att du ska prata med en barnmorska om detta, eftersom barnmorskor har ytterst dålig kunskap kring svåra besvär och ofta vill få det till att sådant är normalt. Vanligt - javisst, men normalt är det inte.
P-piller kan hjälpa, ja, men det finns ju risk för blodpropp så diskutera med din läkare. Jag tycker definitivt att du ska diskutera om du ev. har endometrios, och om du t.o.m. ska ta hormoner som helt tar bort din menstruation. Själv har jag varit mensfri i ett årtionde nu!
Vänliga hälsningar
Cindy
#6 Isåfall kommer jag behöva genomgå gyn undersökning, antar jag.
Och jag är oskuld med förvrängd syn på mig och min kropp.. Kommer bli en stor panikångestattack i så fall 
Känns på så sätt lättare att bara ha samtal med bm, få mini-piller, klart. Även om det egentligen inte är det bästa 
#5 Så de finns de som blivit hjälpta av minipiller? Vad bra! 
Med vänliga hälsningar
Chess
Ja givetvis BÖR du genomgå en gynundersökning med tanke på vilka besvär du har. Du kommer behöva göra detta förr eller senare ändå, speciellt om du ska ta hormoner. Ta med någon att hålla i handen, det är verkligen inte så farligt som man tror. Lite tips här.
Du kommer inte bli hjälpt av en barnmorska, om du inte har ofantlig tur. Tro mig, jag led i flera år i onödan för att barnmorsor (flera olika!!!) var inkompetenta och inte visste hur de skulle hjälpa mig. Jag fick rent av hör att lite mensproblem får man faktiskt stå ut med. *blir arg bara jag tänker på det!*
Panikångest är inte kul, men har du inget lugnande du kan ta vid behov? T.ex. innan du ska gå dit? Gör dig själv en enorm tjänst och jobba hårt på att samla mod att komma iväg!
Minipiller kan hjälpa, p-piller likaså. Men det finns också andra preparat, och du bör definitivt diskutera om du alls ska behöva ha mens.
Styrkekramar!
Vänliga hälsningar
Cindy
#6 och #8 Trist att du har så dåliga erfarenheter av barnmorskor! Min erfarenhet är tvärtom att de jag träffat på är mycket kunniga (och dessutom vid behov skicker en vidare till gynekolog), så jag tycker gott man kan börja hos barnmorskan.
Att innan man ens varit hos en barnmorska eller blivit undersökt börja tänka i banorna att inte ha mens alls, tycker jag låter väldigt drastiskt och konstigt.
#8 Nix inget lugnande. Har inget behov av det mer än när jag känner mig trängd, är då jag får panikångestattacker. Inte hänt så ofta (2 gånger vid läkarbesök endast, aldrig annars) men det är en verkligen utsatt situation hos gyn känner jag = stressar upp mig innan som spär på allt.
Funkar otroligt nog bättre om jag inte har med mig anhörig.. Men ska läsa igenom länken!
Ärligt talat skulle jag inte ha något emot att slippa mensen helt. Mår så piss under tiden och är inte intresserad av att skaffa barn.
Med vänliga hälsningar
Chess
#9 Barnmorskor har inte utbildning i sjukdomar, vilket är katastrof med tanke på hur många unga tjejer dom skulle kunna hjälpa i ett tidigt stadie. Jag tycker att det låter som att trådskaparen har så svåra problem att det inte råder tvekan om att en gynekolog är vad hon behöver träffa.
Att skippa mensen med hjälp av p-piller el andra hormonpreparat är faktiskt inte alls drastiskt! Det har inga ytterligare risker utöver dom p-piller redan har. Slutar man med pillren kommer mensen tillbaka inom kort. Detta vet dock få barnmorskor om, och tyvärr inte heller alla gynekologer. Det är dock en väldigt vanlig behandling vid lättare endometrios eller dysmennore besvär.
#10 Du får gärna PMa mig om du vill ställa privatare frågor. Hoppas verkligen att du lyckas samla mod, för blir du utredd o får rätt hjälp kommer livet bli sååå mycket lättare för dig!
Vänliga hälsningar
Cindy

#11 Efter barnmorskeutbildningen på 4,5 år (varav 3 år till sjuksköterska) ska dom väl ha lärt sig något..? Förstår att du har haft otur men alla barnmorskor är inte kassa och alla gynekologer är inte duktiga.
Måste man inte göra en undersökning även hos barnmorska och inte bara om man går till en gynekolog?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#13 Krävs ingen gynundersökning, varken hos barnmorska eller gynekolog.

Jag har tyvärr samma erfarenheter av BM som Cindy verkar ha.
Och inte tala om "ungdomsmotagningspersonal" (undersköterskor?)
Gick i 4 år till div bm och ungdomsmotagnignar som rentav misshandlade fysisk och psykiskt under sina undersökningar.
Kom sedan till överläkare på us i linköping, hon kan inte förstå och skämms över sina "kollegor"
Jag har Vestibulit och har haft det i större delen av mitt liv (minns inte när jag inte hade ont)
Träffade flera bm som sa att jag inbillade mig att jag hade ont och att mina problem var psykiska.
nu blev det lite ot
men till TS:
Jag var jätte rädd att gå på undersökning första gången. Jag skulle råda dig att gå till någon duktig privat (där har jag hittat mina bästa gynekologer) det är inte säkert att en undersökning är det som måste göras först. Mina erfarenheter är att de privata läkarna har mera tid att ta hand om rädda eller nerösa patienter (av flera anledningar) det är gratis att gå privat om du är under 20 år. vart bor du?
MVH
Hanna
#13 Ska man bara ha p-piller krävs ingen undersökning och då räcker det att träffa en barnmorska.
#15 Fy f*n rent ut sagt! Varit med om liknande, en läkare sa att mina smärtor i knä och armbåge var psykiska, är nyopererad i knät nu och har nervsmärtor i armen (konstaterat)..
Troligen är smärtorna kroniska. Bor i Skövde.
Tack för alla svar! 
Med vänliga hälsningar
Chess

Jasså:( lider med dig. I bland känns det som lanstingets läkare har för brottom för att faktiskt kolla igenom ordentligt och lägga tid på prover och bedömmningar.
ok känner inte till någon bra i skövde tyvärr, men kolla du om det finns några privata i Skövde gå dit och prata, inget tvång med undersökning men kan vara bra, offta kan det lösa sig utan undersökning.
#14/16 Ok, blev bara lite fundersam för här är man "tvungen".
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#12 Förlösa barn, enklare besvär o prev.medel kan dom, men inte sjukdomar. Skulle du råda ngn m tandvärk att gå till en tandhygienist, eller en tandläkare? Alla gyn är inte bra nej, men dom BORDE ha koll på gynsjukdomar, medan barnmorskans funktion faktiskt är att ta hand om den friska delen av kvinnohälsan.
Alldeles för många av mina vänner o nätbekanta med en gynsjukdom har fått dåligt el rent av illa bemötande av en BM när de sökt hjälp för att jag ska tycka att BM överlag är tillräckligt kompetenta att hjälpa vid endometrios, PCO, vestibulit, vaginism, litchen m.fl. gynsjukdomar.
Vad gäller gynundersökningstvång så är det den som skriver ut p-piller eller minipiller som måste utesluta att kvinnan skulle riskera men av att ta preparatet. Att göra en gynundersökning är en viktig del av detta, men många BM tycker att det är viktigare att förhindra tonårsgrav, så vill man inte undersökas brukar man slippa. En väninna till mig fick p-piller trots att blodpropp är vanligt i hennes familj, för BM tyckte att risken för kondomslarv är värre. Resultatet? Blodproppar.
Chestnut: Håller med föregående talare, privata gyn är ofta lugnare och lättare att prata med. Börja med ett bara-prata-möte och berätta om dina besvär och din ångest inför undersökningar.
Vänliga hälsningar
Cindy
Att du blöder mycket kan bero på något. Jag hade problem stora blödningar som aldrig slutade och när jag slutligen tog mig i kragen och gick till doktorn var det äggstockscystor som orsakade problemen. Jag fick p-piller och det hjälpte.
Jag har tagit minipiller i snart 2.5 år och det har hjälpt mig otroligt mycket. Min tidigare väldigt rikliga mens (superplus tamponger OCH nattbinda dygnet runt 2-4 dagar av mensen, eller menskopptömning var och varannan timma under den vakna delen av dygnet) har blivit mer hanterbar. Mensvärken är försvunnen och jag får nästan aldrig längre migrän. Har fortfarande mens, men den är mindre riklig och definitivt inte lika smärtsam.
Och inte alla gynekologer är bra heller… Var hos en riktig hagga (privat dessutom) för snart 2 veckor sen pga att jag har konstant värk i magen sen december. Hon sa att hon inte hitta något, men jag tror inte på det eftersom hon knappt undersökte alls. Hela konsultationen tog väl 10 minuter
Jennie

Dumt folk finns det överallt oavsett vad de titulerar sig som. De barnmorskor jag träffat har varit kunniga och duktiga, gynekologen var stel och snipig och inte alls lika trevliga.
Finns inget som säger att du måste göra en gynekologisk undersökning oavsett om du går till en barnmorska eller gynkolog, de kan skriva ut p-piller ändå.
Qui dormit, non peccat
Imorgon SKA jag ringa ungdomsmottagningen.
Är jättenervös men har haft så sjukt ont idag så det går inte mer. Har andra smärtproblem som också är lite extra jävliga idag men mensvärken är nog det värsta. Resternade fogar sig lite efter 100 mg Tradolan men inte mensvärken
Varit sängliggande hela dagen…
Med vänliga hälsningar
Chess
Heja dig! Hoppas du hinner sätta dig ner och skriva ner punkt för punkt vad du vill prata igenom, och vilka besvär du har. Det brukar vara bra mycket lättare när man väl sitter där om man har en stödlista att snegla på.
Och du ska inte acceptera struntprat som att "det går över", "det är normalt" eller "så farligt kan det väl ändå inte vara". Du ska gå därifrån med början på en lösning och inget annat. Kan dom inte hjälpa dig på UM så sök till en vanlig kvinnoklinik.
Styrkekramar!
Vänliga hälsningar
Cindy
#24 Ska absolut inte acceptera att de bagatelliserar mina problem! Vet hur det varit tidigare när det har blivit bagatelliserat, slutat med operation och långvarig värk.. Så något får de helt enkelt hjälpa mig med även om de anser att min mensturation är normal - för jag lider!
Med vänliga hälsningar
Chess
Toppenbra! Jag håller tummarna för att du får träffa någon riktigt duktig, så du får snar hjälp.
Har du förresten sett klippet från "Efter tio" om endometrios? Det är min fd. läkare som sitter i tv-soffan, och jag tycker att han säger så kloka saker! (Oavsett varför man har mensproblem)
http://www.tv4play.se/aktualitet/efter_tio?videoId=1.1492927
Vänliga hälsningar
Cindy
#26 Har kollat igenom det klippet nu och tycker att mycket vettigt sägs! Verkar vara en riktigt bra läkare du har lyckats få 
Med vänliga hälsningar
Chess
Har försökt ringa flera gånger under telefontiden idag men ingen svarar! Står t o m att de har öppet som vanligt idag
Så får försöka på tisdag igen… Nåväl, det ger mig hela påsken att skriva en lista över saker jag behöver ta upp.
Med vänliga hälsningar
Chess
Ägnade natten åt att läsa på om endometrios. Tycker att väldigt mycket stämmer in, läskigt mycket till och med. 
Med vänliga hälsningar
Chess
Det är väääldigt vanligt med endometrios, så stämmer symtomen in kan det mycket väl vara det tyvärr. De allra flesta kan dock få bra hjälp!
Vänliga hälsningar
Cindy
"Tema" om endometrios i senaste ottar: http://www.rfsu.se/sv/Sex-och-politik/Ottar-rapport/144-2010/Kvinnor-med-endometrios-far-ingen-hjalp--lakarna-kan-for-lite/