Fastare rumpa/bröst?
Har ju, som vissa vet, tidigare skrivit att min kompis vill ha fastare bröst. Gav henne tips om att sträcka ut händerna och trycka ihop dem så tränar du bröst muskeln. Hon har inte känt någon träningsvärk alls trots att hon till och med bett om att hennes kille ska hålla sina armar så hon ska försöka trycka ihop dem.
Nu vill hon även ha fastare rumpa.
Hur kan hon få det, hon motionerar mycket och springer 3-4ggr veckan i 2-3km/gång.
Kan hon göra annat?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Vad gäller brösten så är det nog svårt att få värk av den typen av träning… Tror inte man får tillräckligt med motstånd av att bara pressa musklera lite?
Detta ska tydligen vara mycket effektivt (ta 2 stolar ex):
http://www.fitness-equipment.com/acatalog/503m.jpg
Även armhävningar ska vara bra, med tyngd på ryggen.
För rumpan hittade jag detta:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/traning/article81062.ab
#1 Tackar, ska skicka dessa till henne genast =)

ridning ger också fast rumpa =)
#3 Både kompisen och jag rider =). Dock har ingen skillnad skett vad jag själv kan se
haha.
Beror det på vad du rider?
Själv brukar jag få tjusigare bak när jag gått mycket i trappor. Mitt ex jobbade natt som ronderande växtare en sommar, och han sprang i trappor hela passen. DAMN vilken rumpa av stål han hade tillslut!
För att träna överkroppen är ett billigt och bra träningsredskap ett stort gummiband, som man fäster i t.ex. ett dörrhandtag. Ger lagom motstånd och kan användas precis varsomhelst. Gummibanden finns i sportbutiker för en 150-200 kr.
Vänliga hälsningar
Cindy

#4 har haft egen häst i några är och min rumpa är bara muskler, i love it ;P
#5 Hehe, nu ska ja ta min kompis tråd lte, tar åt mig av alla tips (A) som egentligen var ämnade för henne.
Går i (lite fort) 452 trappsteg/dag. Upp till mitt klassrum är det 83st trappsteg, där går jag 4ggr per dag, sedan på rasterna går jag 40 steg till till övre våningen för det är där vi "hänger". Så sammanlagt blir det 612 trappsteg per dag.
Brukar kunna försöka spänna rumpan medans jag går, men de ha inte gett någon verkan =/.
Vi har 2st sådana band, så det ska jag prova =D.
#6 Har själv häst nu (3st) och har haft egen häst sedan 8år tillbaka detta år. Har ridit i 11år detta år, men inte märkt någn vidare skillnad, eller så ser jag ingen skillnad för jag märker det helt enkelt inte xD tittar nämligen inte och har heller aldrig brytt mig om mina rumpmuskler, men skulle gärna vilja ha lite mer spänst i baken så att säga (A)
Kan hon inte gå på gym? Där finns ju maskiner för de flesta kroppsdelar samt personal som kan ge henne ett specialgjort schema bara för henne.
#8 Hon har inte pengar för att kunna det. Tyvärr.

håller med #8… det är skitsvårt att bygga muskler på egen hand hemma om man inte har massvis med fantasi. eftersom det är helt meningslöst att bara ha en typ av vikt med ett motstånd (vilket de flesta har) kommer de få vikter man har hemma att först vara för tunga, och efter någon månad för lätta, om de inte är för lätta redan från första stund. risken är ju också att det inte blir någon direkt variation i träningen. risken är också att man gör fel, och det kan ställa till det ganska ordentligt. går man till ett gym får man hjälp av personer som vet hur man ska träna för att nå sitt mål. man har möjlighet att variera sin träning på ett sätt man inte kan göra hemma. till på köpet är det riktigt kul ;)
#10 Som jag skrev i #9 Har hon inte pengar till detta.

#11, aha, var för långsam att skriva :P
tja, vill man träna rumpan är inte trappor något vidare om du inte tar tre trappsteg i taget. vanlig trappstegshöjd tar mest på vaderna eftersom det är lite för lite höjd för kroppen att sätta in lår och rumpa. för att sätta in de musklerna behöver du gå djupare ner. stå rakt med fötterna i axelbredd ungefär. gå ner på huk, hela fotsulan ska vara i marken, gå så djupt ner du kan och res dig upp. blicken ska vara i taket hela tiden så minskar du risken att böja på ryggen på nått tokigt sätt. gör 10-15, vila ca en minut och upprepa. detta kommer bara hålla ett tag tills det behövs mer vikt för att göra skillnad, men det är en början. ju djupare ner du går desto mer tar det på skinkorna, ju grundare rörelsen är desto mer tar det på låren. du ska känna övningen i framsida lår och skinkor. spänn alltid magen.
stå rakt upp och fall frammåt med höger ben tills du nuddar marken med vänster knä. rak i ryggen och blicken i taket. tryck upp kroppen igen. det ska vara en ganska "snabb" rörelse, så stanna inte upp när du har knät i marken. ju längre fram du har benet som du "faller fram" med desto tyngre blir övningen. du kan få ungefär samma resultat genom att ta flera trappsteg, 3-4 beroende på hur lång du är. gör 10 när du faller fram med höger ben, byt sedan ben, och vila i 1 minut.
kissande hunden är ju också en klassiker som känns :P stå på alla fyra, en matta som underlag är att föredra för att spara på knäna. lyfta höger men rakt upp så långt du kan och återgå sedan till ursprungsläge. upprepa 10 ggr/ben och vila sedan 1 minut. du kan gör den träningen statisk genom att hålla benet uppe i 30 sekunder. det känns kan jag lova… :P
bröst är svårare… lägg dig på rygg på golvet med benen uppdragna och fötterna i marken. ta en bok av lämplig storlek och tyngd. helst ska du komma upp i runt 5 kg till att börja med. lägg boken på bröstet och ta tag i den med var sin hand. lyft den rakt upp. tänk på att armarna ska vara så nära kroppen som möjligt, inte spreta ut från kroppen, och armbågarna ska peka mot fötterna hela tiden. utgå från brösten, och avsluta mot brösten. rörelsen ska vara kontrollerad hela tiden.
du får samma resultat av täta armhävningar. alltså armhävningar med tumme mot tumme. ha knäna i marken om det behövs.
lägg dig på golvet med var som lika stor vikt i båda händerna. välger du böcker måste de väga lika mycket annars snedtränar du. det bästa är alltid att köpa några vikter!armarna ska ligga rakt ut från kroppen i utgångsläget. med vikt i vardera hand, för ihop händerna rakt ovanför bröstet och återgå till ursprungsläge. ca 10 rep. sedan vila. låt inte armarna komma ner i golvet under repetitionerna utan ha dem alltid lite ovanför. då maximerar du träningen.
lägg dig på rygg med fötterna i marken och armarna ovanför huvudet. även här behövs en vikt av något slag. håll vikten i båda händerna och lyft händerna över huvudet (raka armar) mot knäna, och sedan tillbaks. du ska bara röra armarna. vikten är t.ex. en bok.
måste också förtydliga en gång till, för det är viktigt. vid all träning som kräver två vikter MÅSTE du ha två vikter som väger exakt lika mycket, annars tränar du snett.
om du klarar tio repetitoner utan att känna något är vikterna för lätta och behöver uppgraderas. det är därför det alltid är lättare att gymma. ibland har skolorna vikter och "smågym" i gympan. kolla med gympaläraren om det finns möjlighet att träna där en stund efter skolan.
om något gör ont ska du avbryta övningen.
om du har möjlighet att gör övningen framför en spegel hjälper det att se hur du gör den. alla rörelser ska vara samlade. det optimala för muskelbygge är egentligen färre rep. med tyngre vikter, men det kan vara tufft att hitta ens lättare "vikter" i hemmet.
#12 Tack så mycket! Mycket tips där =D