Dröm om graviditet
I flera, flera nätter har jag drömt att jag har vart gravid. För några månder sedan drömde jag att jag fick barn mycket plötsligt, flera nätter i rad och att jag inte hade hunnit köpa vagn, säng, kläder, hade ett bra boende osv. Allt blev fel och jag kunde inte ta hand om barnet och kände mig oerhört ansvarslös och inte ett dugg redo.
Nu har jag fler nätter drömt att jag har vart gravid bara. Jag har en stor mage och känner sparkarna och väntar på att få bli mamma men det händer inget.
Mer än hälften av mina vänner har barn och även bekanta börjar skaffa barn och familj, så jag påverkas ju mycket av det. Men all denna panik om att jag inte är klar och känner att jag inte klarar av en bebis är ganska läskig när jag vaknar.
Vad kan det betyda egentligen? Jag är nyfiken.
Jag har hört att det kan ha med att göra att man har drömmar och planer eller något sånt. Vad tror du?
Jag har drömt många gånger om graviditet o födsel, o alltid vaknat upp kallsvettig av ångest och/eller med extrem mensvärk. Antar att det var kroppens sätt att i drömmen tolka värken, eller allmänt kanalisera min rädsla för att bli gravid.
Låter som att ditt undermedvetna också har lite kring ämnet att kanalisera i dina drömmar.
Vänliga hälsningar
Cindy

En dröm behöver ju inte alltid vara en önskan… Du kanske även har drömt att du skadar någon eller att du är kär i en kompis eller om monster/spöken och det är ju inte sant..?
Men det som sker i ens drömmar har ju ofta inslag av det som sker runt omkring en, så är det kompisar som just fått barn eller är gravida så är det inte så konstigt att drömmarna handlar om det och ju mer du tänker på dessa drömmar dessto mer återkommande blir de ju…
Rent drömtolkningsmässigt betyder graviditet att man utvecklas. Den här nya personen inom dig är en ny egenskap. En ny del av din personlighet eller en vana eller nåonting sånt. Någonting nytt som växer inom dig. Att du inte hunnit köpa det du ska ha betyder nog att förändringen överrumplat dig. Du var inte beredd. Du har inte hunnit förbereda dig och har kanske heller inte medvetet valt att den här förändringen skulle komma till skott inom dig.
(Har inte läst hela inlägget)
Ha en bra dag! // Pernilla
Tack så mycket för era svar.
Tisdag; Jag har numera fler kompisar och bekanta som har barn än dom som inte har barn. Jag fick reda på för en månad sedan kanske att en kompis syrra som jag känt en kortare period ska ha barn. Hon talade om sin osäkerhet och om det faktiskt fanns något barn där innan hon vart på ultraljudet.
Kanske det smittar av sig dom du säger?
Men jag blir helt förstörd av drömmarna. Nu är det fjärde natten jag drömmer att jag är gravid eller har fått barn. Inatt drömde jag om att jag fick tvillingar och inte klarade att ta hand om dom. Jag lade dom på rygg i en vagn och blev tillsagd att jag minsann inte ska göra så. "Han kräks, hjälp honom då!" - "Ge honom mat, han är ju hungrig" Hela tiden känns det som jag gör fel.
Jag ser fram emot att skaffa barn en dag, men drömmarna är så annorlunda 
Jag brukar alltid drömma att jag är gravid dagarna innan mens, och det beror ju förmodligen på knasiga hormoner. Har du sett något sådant mönster, att ägglossning och pms stundar?
Jag tror som #3 och att det ligger alltid något naturligt bakom våra drömmar. (Om det inte är feberdrömmar - då drömmer alla en massa knas). Jag kan också drömma att jag är gravid, får barn etc, men det är inte så svårt att gissa varför - jag jobbar med småbarn, flera av mina vänner har skaffat barn och jag är i åldern då man börjar skaffa barn. Men jag vill inte ha barn nu. Och jag är såklart rädd att ändå bli gravid, trots p-piller. Det skulle störa mina och sambons planer väldigt mycket om jag blev gravid och mitt förtroende för den offentliga vården är i stort sett obefintlig, så jag är redan nu livrädd för en framtida förlossning då jag inte litar på sjukhuspersonal för fem öre.
Det är bra att reflektera mycket kring hur man tänker och känner - då brukar drömmar bli väldigt uppenbara.