Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: ung-kvinna
Läst 4847 ggr
Rwawr
0

Deprimerad över utseende m.m

Jag har sedan ca 4 år tillbaka varit deprimerad fram och tillbaka, lite upp och ner. Ibland jättemycket ibland nästan inte alls. 
Sedan en tid har jag mest varit deprimerad över mitt utseende, kropp. Allt som sitter på mig och hur jag ser ut liksom.
Men att börja träna, äta nyttigt och så fungerar inge vidare för mig eftersom jag är en förj*vlig gottegris och inte har någon ork eller lust att träna.
Även utseendet har jag försökt ändra på, färgat håret, piercat där och hit och dit alltihopa, men jag är aldrig nöjd. Eller så är jag nöjd ett tag och sedan blir jag onöjd och vill göra något nytt igen.
Enligt min pojkvän så ser jag bra ut och allting, men man ska ju kunna trivas med sig själv oxå.
Jag är väldigt rädd för att bli tjock och inte våga visa mig ute.. det gör jag knappt nu. Jag har aboslut inget emot de som är rundare men det går i släkten och har ingen lust att se ut som mina släktingar.

Detta kanske bara är tonårs"blablabla" men skulle kännas skönt emd åsikter från lite länge bort.
Så har du / har du haft sånna här känslor/tankar m.m? Vad tycker du jag ska göra?   Och gärna om ni kommer på egna frågor/svar på ingenting och allt.

Cindy
0

Är på språng o ska ge ett mer utförligt svar senare ikväll, men jag tycker att du omedelbums ska gå till hälsokosten och köpa en burk högdoserad d-vitamin! Hjälper hjärnan att bilda de substanser kroppen behöver för att vi inte ska vara deprimerade. Har hjälpt mig o flera vänner!

Vänliga hälsningar
Cindy

Saga85
0

Går du och pratar med någon? Mår man dåligt är det lätt att man tar ut det på att bli missnöjd med sitt utseende. Det är ju så mycket enklare om man kan sätta ord på det genom att klanka ner på kroppsdelar än att rannsaka sitt inre. Klyscha eller ej, men det gäller att tycka om sig själv.

Eftersom du skriver "tonårsblablabla" antar jag att du är lite yngre, och då borde du ju kunna vända dig till närmsta ungdomsmottagning.

Rwawr
0

#1 skulle man nog kunna testa..

#2 Har gått hos både psykologer och kuratorer, inget som direkt hjälpt och blev ganska less på det efter ett par gånger så gav upp den idén. 

Och jag är ju inte missnöjg varje dag hela tiden, jag kan känna vissa dagar att jag ser sjukt bra ut men oftast så är det nog åt det sämre hållet.

för att informera, jag är 16.

Cindy
0

Så, nu har jag mer tid. Först och främst hoppas jag att du inser hur otroligt vanligt det är att man har kroppskomplex i tonåren? Jag känner ingen som inte haft något eller några klagomål med sin kropp.

Problemet är just att man fokuserar på vad man är missnöjd med -ingen (verkligen INGEN!) är perfekt ! Man måste helt enkelt lära sig att uppskatta sina vackra sidor, och suga åt sig av komplimanger. Om din pojkvän säger att du är snygg så tro på honom!

I media ser vi massor av pinnsmala, "perfekta" modeller med stora rattar, felfri hud osv osv. Det är fusk och båg rätt igenom - ren lek med Photoshop. Människan är helt enkelt inte skapad att se ut så.

Är du missnöjd med dina matvanor och träning, så sätt små realistiska mål för dig själv. Jag ska inte äta godis varannan dag, jag ska ta trappan istället för hissen, och liknande. Det är lättare att ändra vanor gradvis än allt över en natt!

Bejaka dig själv, livet, dina relationer! Livet är för kort att slösa bort på att vara missnöjd i onödan!

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tassy]
0

Leta upp någon att prata med, typ kurator eller psykolog.

Visst är det Photoshop och anorektiker vi ser mest i media, absolut. För den som vill boosta självförtroendet så finns det massor av plumpar att spana in på PhotoshopDisasters Skrattande