Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 6387 ggr
Haztparken
0

Mens, hur göra?

Har nu fått p-piller utan en doktor elr va hon e som e på ungdomsmottagningen för Provera 8som ja tror de hette) funkade inte för mig. Jag har himla ont i magen och ryggen vid mens så det är därför jag behöver tabletter.

Men, nu har jag glömt när jag hade min senaste mens och känner mig lite orolig då den inte kommit än. Ska börja med p-pillerna när mensen börjar men den kommer ju inte.

Har haft i ca 2 veckor lite flytningar och ont i magen och lite rygg men ingen mens så börjar bli trött på allt, + att ja e väldigt godissugen som ja brukar vara när mensen ska komma.

Kan tillägga att det inte är som jag är gravid om några trodde det för jag är oskuld ;)

Någon som vet varför itne mensen har kommit? Jag vet iaf att den borde komma nu.

Sedan är det också att när jag har mens så använder jag bindor men tycker att det är ganska jobbigt :/ så jag provade tampong men jag fick inte in den, kan säga att ja provade också när jag hade mens för tänkte att den kanske skulle glida in bättre då men nej. Har provta med tampong lite då och då men får inte in den så jag har slutat prova.

Men nu läste jag om menskopp? Vad är det? Har aldrig hört talas om det. Hur fungerar den och tror ni att jag kan få in den ävem om jag inte kan få in en tampong?

Tacksam för svar :)

Mitralis
0

Mensen kommer nog snart. Det kan ta flera år innan den stabiliserar sig. Är man lite stressad så kan den "vila" lite också.

Om du provar med den absolut minsta sortens tampong så borde det gå. Får man fråga om du får in ett finger i alla fall? Tampongen är ju mindre än ett finger så då borde det gå. Kan vara att du har fel vinkel när du försöker föra in den. Det är ganska pyssligt innan man får in tekniken. Om du inte får in en tampong så tror jag absolut inte att du får in en menskopp, så det kan du nog vänta med ett tag till.

Chestnut
0

Kan tillägga till #1 att det även finns tamponger på apoteket med en slags tub som underlättar införandet. Har inte provat själv men vet andra som är nöjda Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Haztparken
0

Okej. Jga har faktiskt varit lite stressad nu ett tag så kna ju bero på det.

#1 Jag får in mer än ett finger, 2 tror jag jag får in, jag prova det för jag tyckte att får jag plats med finger borde ju tampong gå men nej så var det inte -.- men får då leta efter dom minsta tampongerna och prova olika vinklar :)

oh-la
0

#3, om du får in två fingrar har det nog att göra med att du vinklar den lite fel. slidan går ganska lutat bakåt, mot rumpan. om man har för rak vinkel stöter slidväggen emot och det tar tvärstopp. hur står du när du ska föra in den? ett tips, om du inte redan testat är att ha en fot på toalättstolen och´sedan ta ett par djupa andetag och verkligen slappna av. försök sedan föra in tampongen snett bakåt, mot ryggen typ :P om du kan ju känna efter först med ett finger för att lixom få rätt vinkel :P

tror detta är det krångligaste med tamponger, men när man väl fått in "snitsen" är det mycket bekvämare än binda. har du svårt att föra in en tempong är nog en menskopp i tuffaste laget :P

Haztparken
0

#4 Okej ska prova det :) Jag hade foten uppe på toaletten men funka ändp inte :/

Får se om de funkar nästa gånga ja provar^^

Kan också säga att min mens kom idag, yey :D

hus-musen
0

sätt dig på huk istället, tycker det är lättare=)

Det kan ta ett tag innan mensen blir regelbunden så det är inget att oroa sig för. Och har du inte haft sex så är du ju inte gravid heller.Glad

Qui dormit, non peccat

Haztparken
0

#6 Okej får prova en massa olika vinklar :P xD

Cindy
0

Mensen kan vara sen pga att du tagit Provera, som ofta är väldigt effektivt för att just hålla mensen borta. Vad var det m det som inte funkade för dig?

Oroa dig inte, mensen kommer när kroppen har rätt hormonbalans för det. Håller man på att byta piller blir det ofta glapp mellan blödningarna, eller tvärtom mellanblödningar.

Om du har stora besvär av mens, har du o läkaren diskuterat möjligheten att ta ppiller utan uppehåll för mens, eller iaf att låta dom komma mer sällan? Sådant kan man styra m pillren.

Vänliga hälsningar
Cindy

Haztparken
0

#8 När jag tog Provera så fick jag mens två gånger i månaden och det mådde jag ju inte bra av :/

Om jag kommer ihåg rätt nu så har jag för mig att dom ppillrerna jag fick nu skulle jag ta hela tiden, även när jag har mens. Om man tar pillerna hela tiden så kan man väl itne styra mensen?

Cindy
0

#9 Då fick du för låg dos. Provera innehåller progesteron, samma som i minipiller, och är effektivt att hålla undan mensen om man får rätt dos. Individuellt också, givetvis.

De sista 7 pillren i kartan är sk sockerpiller och innehåller inga hormoner alls, vilket säger till kroppen att göra ett uppehåll för mens. Skippar man den raden så får man inte mens. OBS olika p-piller fungerar olika och man ska därför kolla upp vad man har innan man experimenterar själv.

Vänliga hälsningar
Cindy

Haztparken
0

#10 hon läkaren på ungdomsmottagningen så sa hon att jag skulle börja med tabletterna första dagen jag fick mens, betyder det att dom förstra är socker piller?

Salladshataren
0

#11 Nä, dem sju sista pillerna i kartan är sockerpiller. Du ska ju börja på den översta raden när du får mens.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Haztparken
0

#12 ok tack =)