Smärta i hälsenorna(?)
Hellu, vet inte vart jag ska skriva, så jag chansar på kvinna i fokus.
Jag får ofta värk i antingen ena eller båda hälsenorna. Okej.. för att vara riktigt säker vet jag inte om det är specifikt hälsenorna, men det är liksom på baksidan av benet/foten i höjd med ankeln och lite uppåt. Svårt att förklara, men ni förstår säkert. Jag känner att det är dags att försöka jobba på att få iväg smärtan på något sätt. Kan tillägga att jag är överviktig, tror ni det har stor betydelse?
Det liksom värker, och jag känner mig lite stel i dom ibland när jag ansträngt benen i form av att tex sitta på huk en längre stund eller när jag suttit still framför datorn. Smärtan kommer vid så olika tillfällen. Kan man träna bort smärtan på nått sätt? Alltså göra nån liten övning om dan eller kanske vid behov när det börjar göra ont?
Hoppas nån har något svar åt mig å mina stackars ben & fötter, för jag känner inte för att dra mig till sjukan. Sånt är lite läskigt. 
Anledningen till att jag frågar är för att jag hört en del historier om hur hälsenor har smällt som pistolskott när de brister. Jag är fruktansvärt rädd att de ska brista. : o Jag kanske bara är nojig, men hur vanligt är det egentligen att det sker?
Kan tilläggas att jag inte sovit nått inatt, där av dåliga formuleringar haha.
Jag tänker genast på skor och innetofflor? Det är ganska viktigt för dina fötter att du har ordentliga skor. Du kanske rentav felbelastar?
/Maria
Är rätt lång och har stora fötter - antagligen ärvt av pappsen som är när på en 2 meter. Så med storlek 43 på fötterna hittar jag sällan skor som sitter bra. Är ganska varm av mig också, så jag har gärna inte tofflor inne, då blir jag kokhet! Må hända att jag felbelastar.
Att gå barfota på platta golv är inte särskilt bra för fötterna.
Sedan är det jättesvårt att svara på varför du har ont. Övervikt kan ju vara en bidragande orsak men det kan mycket annat vara också
/Maria
Är det muskelkramp så prova att börja med höga doser magnesiumtillskott.
Använder du bra skor? Tränar du något?
Vänliga hälsningar
Cindy
Nix de e inte muskelkramp.
Nej jag tränar inget direkt, bra skor använder jag inte av nämnd anledning ovan. :/

Inomhus är det bäst att gå barfota, människan föddes barfota! Men när man går ute kan det ju vara skönt med skor på sig, kanske är det så att du faller in eller ut med fötterna? alltså du lägger för mycket tyngd på antingen utsidan eller utsidan av fötterna, detta kan sätta sig i hälsenan, vadmusklerna, knäna, höfterna, rygg och axlar, alltså inte bara fötterna. Kanske skulle du behöva gå till en ortoped, de kan titta på hur du går och står och ge tips på övningar du kan göra och vilka skor du kan använda. hos mig behöver man ingen remiss dit, vet inte hur det är i resten av landet?
eller, är du stressad? när vi blir stressade är det lätt att man spänner sig i fötterna och spänningar vandrar sedan uppåt… lite fotmassage kanske hade varit något?
Jag har ofta spänningar i kroppen av stress och annat som tär på mig. Är inte omöjligt att de är de. Har dock kommit på mig själv nu med att sitta på foten i en knepig ställning framför datorn. : o Att jag inte tänkt på det tidigare? haha. Ortoped låter obehagligt bara namnet. Ska tänka över saken. Tackar för tipsen!
Känner igen det där, dock hade jag så i ena hälen. Hade sådant besvär i flera månader. Speciellt när jag hade hållt igång och gått mycket, sedan vilade jag en stund och sedan när jag skulle resa mig igen så gjorde det jätte ont. Eller mer stelhet kanske man kan beskriva.
Jag gjorde en enkelsak, tog en Ipren. Sen gick det över och har aldrig kommit tillbaka igen. Förmodligen en liten inflammation i hälen. Nu behöver det inte vara så för dig. Om detta besvärar dig mycket tycker jag du ska söka upp en läkare. Där kan du nog få ett bättre svar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se