Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: samhälle-och-feminism
Läst 6395 ggr
LitenPyssling
0

Killar har fel syn på tjejer?

Många tjejer säger att killar har fel syn på tjejer.
Dem ska vara blond med stora bröst osvosv.

Dem ska stå och göra mat som ska stå på bordet när männen kommer hem från jobbet. Hemmafruar som sköter barnen osvosv.

Stämmer detta och vad tycker ni om killars syn på tjejer?

Skriv gärna argumentationer!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Fiction]
0

Den traditionella kvinnoroll som du målar upp är rentav avskyvärt i mitt tycke. Därmed inte sagt att jag ogillar de kvinnor som stämmer in på allt detta, såvida de gör det för sin egen skull och inte för att det är vad som förväntas av dem.

Även om det givetvis finns kvarlevor av de traditionella könsrollerna i dagens samhälle, ser jag att det håller på att luckras upp rejält. Faktum är att jag inte känner en enda kille som vill ha en kvinna som är allt detta du skriver om i ditt inlägg här ovan. Och de yngre killarna vill generellt sett ha det än mindre än de som är generationen äldre. Så, jag anser att det går åt rätt håll.

StickyKitten
0

Nej, det stämmer inte särskilt bra alls tycker jag. Däremot brukar folk nämna just blond, stora bröst och hemmafru-grejen när de generellt menar att det finns höga krav på tjejer, vad gäller utseende och vilken roll man ska leva i.

Men blond + stora tuttar känns som ett gammalt ideal. Från Pamela Andersson-tiden och senare från alla Big Brother-tuttfior som fick jättemycket uppmärksamhet. Silikon var ju trendigt ett tag, tyvärr. Men sedan några år tycker jag att det varit mer nyanserat.

Tja, jag tycker inte att killar har någon särskild syn på tjejer. Det är olika, men jag har i alla fall inte upplevt något negativt. Inte något som kommer från enbart killar.

LitenPyssling
0

#1 Tycker jag med. Nu var detta bara ett snabbt inlägg av gamla minnen från min klass när vi gick i 7-9an.
Håller med om att det börjar gå framåt!

#2 Om du tänker på arbetslivet då?
Bara 20-28% av (om det var sveriges befolkning) cheferna är kvinnor. (detta fick jag veta av min svenska lärare)

StickyKitten
0

#3 Men det handlar inte om killars inställning till tjejer, utan hela samhällets inställning. Tjejers inställning till sig själva, mammors inställning till sina döttrar.

Det är ju inte mäns "fel" att det finns så få kvinnliga chefer.

Alex
0

Nej, jag tycker inte det stämmer. Jag tror att det främst skiljer i egna intressen och mål när det handlar om ansvarsfördelning i hemmet och positioner i arbetslivet. Att fler män är chefer tror jag inte har något med att göra att de är just män, utan att de helt enkelt är bättre på det de gör och strävar efter högre positioner.

Enligt min erfarenhet nöjer sig i alla fall kvinnor ofta med att ha något som hobby, och är nöjd med den plats de har så länge de trivs med det, medan män ofta vill vara bäst på det de gör. Därav att många män ägnar mer tid och kraft till att jobba sig upp till en chefsposition, medan många kvinnor nöjer sig med en lägre plats, för att de har annat på sidan av jobbet de tycker är viktigare, t.ex.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Bergspuman
0

Kvinnor behöver bli bättre på att ta plats och framhäva sig själva, som männen gör.

Och rycka på axlarna åt hushållssysslor. Blunda för dammtussar.

elyse
0

#0 De män jag umgås med har inte den bilden av idealkvinnan eller talar ens om kvinnor på det sättet. Din beskrivning är min bild av en kille/man som "läser" tidningar som Slitz och Moore och så är inte alla killar, speciellt inte i mer akademiska kretsar.

hus-musen
0

Näe jag tycker inte att det stämmer, visst kan man skämta om sånna könsroller men de är ju inte sanna..Precis som att långt ifrån alla killar är händiga maskulina muskulösa snygga karlakarlar. TyvärrFlört

#7 Konstigt, jag tycker att det är mest akademiker som är sånna. Vad olika erfarenheter vi har.

Qui dormit, non peccat

elyse
0

#8 Jaså? Ja, min erfarenhet är att det är "verkstadskillar" som kan ha sådana ideal, men det skiljer sig säkert. Tycker rent allmänt att jag nu bor i en väldigt genus-vänlig stad; Uppsala.

[Fiction]
0

#9 Uppsala är väldigt genusvänligt, ja. Jag har visserligen aldrig bott där själv, men min pojkvän pluggade på universitetet där under mga år och större delen av hans umgängeskrets därifrån är extremt genusmedvetna och öppensinnade till sin läggning.

I övrigt, delar jag din uppfattning om akademiker. Visst finns det undantag även här, men rent generellt stödjer jag ditt påståeende.

Maria
0

Det här med akademiker och "verkstadskillar" tror jag är en ren fördom. Man har ofta med sig sina ideal hemifrån och i de flesta familjer numera så arbetar båda parter.

Skulle dagens unga  killar ha en sådan dålig kvinnosyn så ska bl.a vi som har uppfostrat dessa skämmas…

/Maria

LitenPyssling
0

Tackar för allas kommentarer =).
Vi håller på att ta upp detta i skolan så därför tog jag upp detta ^^, Min lärare pratade om allt detta bla.

Callisto
0

Det finns massor av studier som bland annat har studerat aktivitetsnivåer hos män och kvinnor under vardagar och dessa visar att kvinnor tenderar att ta mer ansvar hemma än män. Kvinnor är mer aktiva på morgon och kväll och tar det snarare lite lugnare mitt under dagen, då de är på jobbet. Männen tenderar att befinna sig i ett lugnt tillstånd när de är i hemmet och är som mest aktiva på jobbet. Om det är för att kvinnorna helt enkelt inte strävar efter en högre position eller om de inte orkar för att de tvinga ta så stort ansvar hemma får man väl fundera på.

Det är ju också så att män tar fler chanser av sin natur. Kvinnor är ju generellt sett försiktigare än män, tar färre risker. Det kanske innebär att kvinnor hellre nöjer sig med vad de har än att riskera att förlora det?

Personligen håller jag med det som tidigare sagts, jag tror också att kvinnor nöjer sig och kanske har mer hem-relaterade mål än män som mer målmedvetet strävar efter en högre position trots att de befinner sig på en plats där de trivs.

elyse
0

#11 Jag tror fortfarande att det ligger något i det. Denna rapport

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/94227E67C8995503C1256E6D004558BA/$file/jamlikhetvagskalvagval.pdf

tar bl.a. upp just klassfrågan när det gäller jämlikhet. Jag tror att utbildning skapar en större medvetenhet om hur samhället påverkar oss och hur vi kan påverka samhället.

Bunn
0

Killar syn på tjejer, så väl tjejers syn på killar, är en högst individuell fråga.
Att dra alla över en och samma kam, tycker jag, är fel eftersom det finns så otroligt många synsätt, från bådas håll.

Ja, det finns killar som vill att kvinnan "ska stå vid spisen och föda barn", jag vet det för jag har själv levt tillsammans med en sådan. Tack och lov är de få som har den synen idag.

De finns även kvinnor som vill att killen ska betala för allt, så de själva får leva "svenska holywood fruar" livet, vilket jag anser är minst lika orättvist som exemplet här ovan.