Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 5697 ggr
[Fiction]
0

Bröstlyft - erfarenheter?

Jag är snart 31 år och har praktiskt taget ända sedan jag utvecklade bröst haft enorma komplex över att de hänger. De är ganska stora i förhållande till resten av min kropp, men detta i sig tycker jag inte är ngt problem. Storleken är jag alltså således ganska nöjd med. Jag förmodar att hänget är genetiskt i mitt fall, eftersom brösten ser i stort sett likadana ut i dag som för 10 år sedan.

Jag har funderat över ett bröstlyft sedan jag var 17 år gammal, så det är inget nytt komplex. Det är inte heller så att jag vill göra det för ngn annans skull - jag vill göra det för mig. Jag vill nämligen kunna vara så pass bekväm i min kropp att jag kan stå naken inför min partner utan att hålla för brösten. Jag vill känna mig vacker och kunna gå omkring utan BH hemma i min ensamhet, utan att tycka att det känns äckligt när jag inte har ngt stöd. Jag har aldrig vågat tala högt om mina komplex, för på ngt sätt känns det skamligt att tala om hängig byst när man är relativt ung och inte har fött några barn. Jag har känt mig väldigt ensam om detta, då tjejer i min omgivning snarare talat om bröstförstoringar - ngt som känns mer "acceptabelt" eftersom det är så vanligt.

I och med detta inlägg, undrar jag om någon av er har erfarenhet av just bröstlyft. Bör jag överväga att göra det redan nu, i 30-årsåldern? Blir det ett sämre resultat om jag skulle vänta några år (jag syftar nu främst på läkningsförmågan)?

[Tassy]
0

Jag har ingen personlig erfarenhet men jag tycker att du absolut verkar ha tänkt över detta noga och verkar redo. Så jag kan bara önska dig lycka till! Läkeförmågan förändras inte så snabbt på såpass kort tid, du behöver upp högre i ålder innan det skulle bli problematiskt med tanke på läkningen så, det hänger mer på just din personliga läkeförmåga.

Kontakta en klinik och prata igenom ditt beslut, ta för och nackdelar och sådär. Känns allt bra så är det väl fritt fram. Det är din kropp, dina bröst, ditt beslut. Bara du avgör när/om det ska ske Glad

Maria
0

Först undrar jag vad du menar med bröstlyft? Menar du att operera in plantat eller någon annan form av lyftning?

Själv har jag haft siliconinplantat i 22 år.

Jag var 22 år när jag opererade in dessa och jag hade fött barn och ammat. Inplantaten skulle hålla i evighet sa man då. Numera vet man att man måste göra om och byta inläggen kanske var 8-10 år. Numera har man även andra lösningar som koksalt i.

Mitt ena bröst blev ganska tidigt inkapslat och hårt men jag brydde mig aldrig om det. Jag hade ganska små inlägg eftersom jag inte hade särskilt stora bröst innan så ville jag bara ha såpass som jag hade hud till.

När jag var 44 år så opererade jag bort inplantaten och jag har inte satt in några nya.

Jag har aldrig ångrat mig men man ska absolut ta reda på eventuella komplikationer och vem som står för kostnaden om brösten blir inkapslade och hur länge de är tänkt att hålla innan man bör göra en ny operation.

Så mitt råd är att ta reda på så mycket information som möjligt innan.

/Maria

[Fiction]
0

#2 Nej, jag vill inte ha något implantat, då mina bröst är ganska stora redan som de är. Däremot vill jag avlägsna överflödig hud och göra ett lyft genom att strama åt huden.

Maria
0

#3 OK, det är ju ett helt annat ingrepp och det har jag ingen aning om hur det fungerar.

/Maria