Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 7109 ggr
Ismina
0

Järnbrist?

Jag är så fruktansvärt trött hela tiden och undrar vad det kan bero på. Jag äter varierat, nyttig mat med mycket grönsaker och mycket frukt, jag tränar regelbundet och jag sover oftast 7-8 timmar varje natt. Ändå är det knappt att jag kommer upp på morgnarna, och när jag kommer hem från jobbet är jag så trött att jag bara vill sova. Varje dag. Jag försöker låta bli, av hänsyn till nattsömnen, men om jag ska "vila" lite, blir det lätt 2-3 timmars koma-sömn innan jag lyckas vakna.

Har ett väldigt krävande jobb, mentalt och fysiskt, så blir självklart trött av det, men undrar hur mycket det spelar in.

Vad tror ni det kan bero på? Lite tråkigt att orka så lite när jag vill så mycket..

elyse
0

Ta kontakt med en läkare som ser till att du får göra tester. Jag har själv varit väldigt trött och för mig berodde det på B12-brist. De kollar "allt" när man får gå på provtagning.

Maria
0

Vet du med dig att du äter ordentligt så är det väl bra att du får dina värden kollade. Det kan bero på så mycket.

Järnbrist, B12 brist, D-vitaminbrist och mycket mycket mer.

/Maria

Cindy
0

Kan också vara sköldkörteln som strular, dvs fel på ämnesomsättningen. Säger som dom andra - iväg till läkaren för provtagning!

Kan ju iofs säga att frukt inte har någon som helst effekt på trötthet. Själv har jag blivit av med mina berg-o-dal-bane-svängar i orken genom att slänga ut frukt, godis och snabba kolhydrater ur kosten. Äter mat som håller mig mätt och pigg länge.

Vänliga hälsningar
Cindy

[WeepingWillow]
0

Kan vara järnbrist, det är lätt att kolla upp med blodprov. När jag inte visste att jag hade glutenintollerans hade jag kraftig järnbrist, inte mycket järn kvar alls. Läkaren sa att när man drar ner huden under ögat så man ser insidan av den huden (svårt att förklara men som ögonlocket fast på nedersidan) så ska det vara rött el rosa men min hud där var alldeles blek, nästan vit. Men då sov jag hela natten mellan 21-7, somnade på lektionerna i skolan, somnade i soffan direkt när jag kom hem från skolan för att några timmar senare gå o lägga mig för natten igen. Helt galet var det. Jag hade visserligen kraftig näringsbrist också.

Men jag tycker definitivt du ska kolla upp det för man mår så otroligt mycket bättre när man har alla ämnen man behöver i kroppen.

Jag är för tillfället också lika orkeslös som du förutom att jag inte kan sova på natten. Funderar på om det är min smärta i ryggen, den långa kalla vintern eller nån brist på nånting som gör det. Jobbigt som tusan är det!