Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 8977 ggr
pyromanen
0

Dofter o parfymer

Har funderat lite på folks användning av dofter/parfymerade produkter och inställningen till dessa.  Hur kommer det sig att väldigt många står ut med alla syntetiska parfymer? Man tvätter kläder med parfymerat tvättmedel med en syntetisk doft, använder shampoo med annan annan doft, tvål med en tredje, lotion med en fjerde, deo med en femte… Ibland kanske man lyxer sig o köper en exklusiv deo eller parfym.. som man sen sätter på sig ihop med sitt hår som dofter shampon, kläderna som dofter tvättmedlet o.s.v. Hur står folk ut med denna blandning?  Jag tror svaret är att man blir så van vid vissa av parfymerna (döv i näsan) att man inte märker det.

Om jag jämför med kläder så skulle väl inte många sätta ihop en exklusiv chanell-dräkt med ullsockar från lantmännen, en tantig kappa och djurgårdenkäps?  men när det gäller dofter så beter sig väldigt många så (tycker jag).

Vi använder oparfymerat tvättmedel sedan många år och när jag kommer hem till andra o känner att hela huset luktar aríel så förstår jag inte hur de står ut faktiskt.  Kanske har känslig näsa eller bra luktsinne eller nåt?

Andra som har tanker om dofter?

fotokrafs
0

Jag har inga speciella tankar om dofter, mer än att jag kan vara väldigt känslig för dofter ibland. Bli riktigt illamående när dofter blandas tex av att gå genom parfymavdelningar eller sitta i en full tunnelbanevagn med alla parfym och eller svettlukt. Kan även bli illamående av andra dofter men nu var det ju parfym som gällde. Däremot har precis nytvättat en positiv effekt om jag skulle må illa, vet inte varför. Nu tvättar vi oftast parfymfritt ändå..

Sen tycker jag maken luktar underbart gott utan parfym, visst roll-on-deon han använder luktar också gott men mer behöver han inte.

[Tassy]
0

Jo nog blir man avtrubbad i näsan allt. Jösses vilken värld som öppnade sig för mig när jag plötsligt blev superallergisk! Förut tänkte jag aldrig på det. Man tänkte på var doft för sig bara.

Bergspuman
0

Ja, faktiskt.

Jag står inte ut med lukten av dålig hygien, men inte heller vill jag ha en massa parfymer jämt o samt. Jag är känslig för starka lukter - nyser lätt av både parfym, lukten av bensin, bromsolja från bussar/tåg, av snus, och en massa annat. Mitt tvättmedel är så neutralt som möjligt. Diskmedel samt fönsterputs och skurmedel är Yes. Citron i toalettmedlet är väl min enda eftergift.

Men OK medger att även jag tar parfym ibland… *L*

Har känsligt luktsinne, kan detektera en rökare på några hundra meters håll…

Tycker nog det går till överdrift ibland med allt som ska duschas och parfymeras ihjäl liksom… Man ska inte lukta svett eller otvättat, tycker det räcker med att dofta rent och fräscht, men inte heller behöver man lukta parfymindustri!

Salladshataren
0

Bergspuma: nu får jag upp en bild i huvudet, dig som en målsökande missil Flört

Själv är jag allergisk mot parfym, dock tål jag parfymer som inte är tunga. Sätter sig en person bredvid mig och personen stinker som fan av parfym så får jag huvudvärk och mår illa.

Min pojkvän har alltid deo, så jag vet inte hur han luktar när han är svettig Flört Själv klagar han på att jag tar för lite, då jag använder en mild deo…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Bergspuman
0

#4 Ha ha, du är verkligen kul, du fick mig just att skratta högt o hjärtligt, första gången idag! Rökspårhundsroboten Bergspuma liksom…

Salladshataren
0

Hehe Cool

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

elyse
0

Jag har ett shampoo som svagt doftar kanel, en lite kryddig parfym som jag tycker passar ihop och självklart (!) deodorant. Känslig mot dofter är jag bara när jag är sjuk. Men jag föredrar alla gånger doft av massor av parfym jämfört med svett.

Alex
0

Jag undviker faktiskt starkt parfyrmerade schampon osv, eller i alla fall sånt med en speciell doft som sätter sig. Det ska lukta fräscht, men inte mer än så helst. Samma sak med deo, så mild doft som möjligt.

Parfym använder jag dock, med en frisk, fräsch lukt. Faktum är att jag själv kan ha svårt för vissa dofter, speciellt i värme (vilket är största anledningen till att jag undviker starkt parfyrmerade hygienartiklar). Men den parfymen är det inga problem med.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

RuiXue
0

Jag vill att tvätten ska lukta nytvättat när jag tvättat. Finns inget underbarare! Schampoo använder jag Elvital, tycker den luktar ljuvligt men det sätter sig inte så man luktar inte parfymfabrik av det. På deo måste jag ha en del lukt då jag kan lukta apa annarsSkäms Parfym: En Elisabeth Arden som luktar av jasmin. Väldigt underbar doft som i stort sett bara känns om man är 2cm ifrån mig. Jag luktar inte på flera mils håll precisFlört

Röklukt är jag väldigt känslig för, och det trots att jag tar en cigarett själv vid enstaka tillfällen. Jag känner om grannen röker och det med fönstrena stängdaFörvånad

Jennie

Destany
0

jag är nog en sån person som har blivit doftdöv hehe.. jag har parfymerat tvättmedel o sköljmedel. använder alltid deo o parfym och schampoot o duschtvålen måste lukta gott..

jag tar ändå hänsyn till olika situationer, jag tar på mig parfym som luktar svagt när jag ska till jobbet ( jobbar i äldrevården) förstår ju att det inte e så trevligt att man stinker parfym när man e så närma dem.. jag klarar bättre av parfymdofter än svettlukt..

Maria
0

Det är viss skillnad mellan överkänslighet, intolerans och allergi.

Här kommer en läsvärd länk.

Läs

Själv gör jag som #10 dvs. jag tar hänsyn men förövrigt tycker jag om dofter.

Eftersom jag har migrän så är jag väldigt känslig vissa dagar mot starka dofter men jag får anpassa mig och kräver absolut inte att min omgivning ska tänka på detta.

/Maria

RuiXue
0

Jag har också migrän, dock är jag inte doftkänslig tack och lov! Det är höga monotona ljud som får mig på fall, slagborrmaskiner i betong är värst!

Vet jag att någon i min omgivning är doftkänslig så brukar jag se till att inte lukta för mycket. I mellanstadiet hade jag en klasskompis som var jätteallergisk mot de flesta parfymer, alla i klassen tog hänsyn, men en lärare från en annan klass kunde man ändå känna på flera mils avstånd! Trots att vi sa ifrån ang. den läraren så luktade hon alltid parfymfabrik och min klasskompis blev alltid dålig av det.

Jennie

Gerbilflicka
0

Jag ar valdigt fortjust i saker som doftar mycket! Jag vill lukta som duschkramen efter duschen och shampo ska lukta frascht. Alskar nar handerna luktar som tvalen efter att jag tvattat handerna osv… eller nar diskmedlet luktar smultron. Kladerna far garna lukta, det kanns bara mer nytvattat och rent for mig.

Allra bast ar det med lukt av kanel, vanilj, ingefara, basilika eller jasmin, ros och liljekonvalj. Matlagning eller natur helt enkelt.

Har nastan konstant doftljus brinnandes i hallen, tycker det ar mysigt och luktar gott. Men for mycket parfym eller stark deo klarar jag INTE! Parfym som luktar naturligt av blommor, frukt eller kryddor gillar jag, men nar det bara kan beskrivas som 'parfym' har det gatt for langt.

Mitt minne kopplas enklast till dofter, tror det ar darfor jag garna blandar allt mojligt och njuter av att saker a ting luktar gott.

hus-musen
0

Jag är inte så förtjust i parfymer. De jobbiga människorna som envisas med att använda starkt doftande skölj och tvättmedel i allmänna tvättstugor utan att köra maskinerna på en extra sköljning borde straffas.. Mina kläder ska lukta naturligt rent,använder parfymfritt miljö och allergivänligt tvättmedel. Duschkräm/schanpoo kan få ha en mild doft och samma med parfym om jag använder någon. Har en favorit, som bara luktar milt och man känner den enbart om man sitter nära.

Gammal sursvett är inte trevligt men jag mår mindre illa av det än parfymbomberna på tåget och bussen för de stinker verkligen.

Qui dormit, non peccat

Sovgott
0

Jag är ganska känslig för vissa dofter. En stark parfymdoft kan utlösa en migränattack hos mig. Att åka kollektivt kan vara rena pesten ibland. En del människor fullkomligt badar i starka dofter. Blä!

Jag tycker om vissa dofter och avskyr andra. Ofta beror det nog på hur intensivt det doftar. Jag mår t ex illa av äppeldoft om den är för skarp.

Här hemma använder ingen parfym. Både jag och min sambo har känsliga näsor. Vi använder Grumme tvättmedel och inget sköljmedel, städar med Grumme såpa, använder milda eller oparfymerade grejer i duschen.

MissGT
0

Vi tvättar kläderna med tvättnötter. Naturligt och fräscht :) Parfym sprutar jag endast på kläderna, då det är rätt starkt.

Deodorant använder jag en naturlig. Slutade med vanlig deodorant då jag fick höra av min högskolelärare att det hade gjorts en studie som visade att deodorant kan ge bröstcancer pga aluminiumet i den och att det täpper till gifter som egentligen ska ut Obestämd

HannaM
0

Får huvudvärk av dom flesta parfymer och parfymerade tvättmedel. Använder deo och schampo och sånt som luktar måttligt. Oparfymerat tvättmedel och inget sköljmedel.

mayolica
0

Jag tror att det har blivit så naturligt med dofter att dom flesta inte märker av dom eller tänker på att det är något onaturligt. Så var det för mej innan jag blev allergisk mot dofter.

Doftallergi kan göra att man blir ganska handikappad,man blir isolerad när man inte kan vistas överallt. Att tvätta i en gemensam tvättstuga är uteslutet ,eftrersom jag då får feber svullnar i luftvägarna och inte får luft och blir sjuk i flera dagar av att bara vistas där.Rester av parfymerat tvättmedel sitter oxå kvar i maskinerna och sätter sej i tvätten. 

Ibland är det svårt att hitta parfymfritt i allt och det är offta dyrare. På ica där jag bor finns inte ett enda parfymfritt golvtvättmedel,svårt att hitta champo balsam och tvål oxå.

En vanlig missuppfattning verkar vara att folk förväxlar "att inte tåla dofter" med att tycka "att det inte luktar gott" många har oxå fått för sej att det luktar rent när dom städar med parfymerade rengöringsmedel,dessutom är det vanligt med doftljus och oljor. Allt det gör att man blir ganska issolerad hemma när man är allergisk mot dofter.

Även om jag inte mår så där jättebra av röklukt så föredrar jag ändå det framför parfymlukt,eftersom jag inte blir sjuk på det sättet av den.

~ mayolica ~