Mensvärk .... Gaaaaa
Vad jag e trött på eländet.
Jag fyller 46 i år. Jag har menstruerat i 32 år.
Och det gör fortfarande lika ont.
Och de där djävla värktabletterna hjälper ÄNDÅ inte när jag har som ondast. Fast jag har starkaste sorten, Ipren 600 mg (reumatikermedicin).
Förut när jag var yngre trodde jag aldrig att jag skulle se fram emot klimakteriet, men det gör jag nu…

Men har du provat andra sorter som naproxen eller diklofenak? Naproxen finns under lite olika namn, bl.a. Eox som säljs receptfritt, men man kan också få på recept.
Diklofenak säljs som Voltaren på apoteket, vill man ha högre styrka får man ta det på recept.
Båda sorterna är viktiga att ta DIREKT. Eox Tar man dubbeldos av vid första tillfället.
Har ju testat lite olika under åren … Började med Naproxen, Voltaren, men tål dem dessvärre inte - känslig magslemhinna… :-(
Ipren 600 mg är den som funkat bäst trots allt. Men tajmingen är väldigt viktig, man måste dosera regelbundet INNAN smärtorna kommer. Tyvärr kan det vara svårt att dosera rätt och fördela över dygnet som man ska, eftersom det ska räcka över natten också. Ibland händer det att jag inte hinner ta tabletten i tid, när jag sitter på jobbet och har för mkt som pockar på uppmärksamhet…
Men om en 5 år borde ju skiten va borta…!!!
Fy vad orättvist att en del har det så jäkligt med mensen. Själv har jag har mycket lite eller ingen mensvärk. Korta blödningar och allmänt inga problem med dessa. Har aldrig behövt utesluta något pga mens, Min dotter har det nästan som du. Hon är bara 16 år och har det eländigt varje mens. Piller hjälper inte om man inte gå på för starka piller heller på en 16 åring.
Lider med er.. kan tyvärr inte komma med hjälp..
För min del, eftersom mensen blivit klart värre senaste året, med längre blödningstid och kraftigare smärtor igen, måste jag uppsöka gyn nu och kolla att det t ex inte är polyper som ställer till det (Skrapade bort såna 2004). Eller om detta är tidiga menopaus-symtom. Har hört att när man blir äldre kan mensen bli rikligare.
Jag är inne på 4:e dygnet nu och det blöder rikligt fortfarande, och har svinont.

Sådana där tabletter som hämmar blödningen då? Har du testat sådana?
Jag är 47 år och började i somras äta Femal Balans för att slippa en del besvär i samband med mens. Mina pms-besvär har gått ner så jag märker knappt att det är mens på gång längre, men när det väl sätter igång så har jag fortfarande mensvärk. Fast jag tror att det här naturläkemedlet fungerar lite olika från person till person. Effekten ökar ju längre man har ätit dem, så det tog nog kanske 3-4 månader med ökande effekt innan det planade ut till den nivå det ligger på idag.

Kanske sterilisera sig?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Jag har också en himla mensvärk, men de gånger i livet jag har sluppit det är när jag inte har varir rädd för någonting. levt såsom jag har velat och haft kul. (främst sommartid). Så det är kanske lite psykologi bakom det hela, då livmodern trots allt är en muskel.
#4 Låter klokt att uppsöka gyn, klart du inte ska behöva ha så ont! Tycker att du kan be om receptbelagda smärtstillande att ta de dagar det är som värst, om inte de receptfria hjälper.
#7 Livmodern är en glatt muskel och styrs av det autonoma nervsystemet, och är därmed inget man har kontroll över varken medvetet eller undermedvetet.
Men visst är det så att många har lättare att hantera smärta när livet i övrigt är bra! Och sommartid tror jag att de flesta rör på sig mer också, vilket brukar vara god medicin för att förebygga och hantera mensvärk också. Plus att värme är bra vid värk eftersom det hjälper kroppen att slappna av.
Vänliga hälsningar
Cindy

#8 Absolut hjälper glädje och värme :=) Det autonoma nervsystemet påverkas ju av stress. t.ex tarmfunktioner etc går långsammare. Så det var hur jag byggde upp min teori :)
#9 Det var att du blandade in rädsla i argumentet som fick mig att reagera, men du kanske menade stress och oro? Somliga gynekologer skriver faktiskt ut antidepressiva till kvinnor med grav dysmenorré, eftersom studier visat att det kan ha effekt. Sad but true!
Vänliga hälsningar
Cindy

Rädsla är också en form av stress. Kroppen reagerar ungefär på samma sätt. Men då förstår vi varandra :=) Härligt!
Jag brukar också ha sån extrem värk att jag inte ens kan stå upp.
Jag äter receptbelagda otroligt starka piller och när det är som värst hjälper inte ens de.
Samtidigt mår jag oerhört illa. Man kan blanda, tex en ibumetin och en alvedon eller något starkade med någon av de vanliga (ibumetin/alvedon/ipren). Trots att det inte är rekomenderat kommer tipsen från en läkare. Det hjälper när det är som värst, men lindrar inte..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag HAR receptbelagda redan. Ipren 600 mg fås inte annat än genom recept.
Men jag tycker det är grymt att jag som inte har många år kvar innan skiten e slut, ändå ska ha så ont. I min ålder ska för tusan mensen bli LINDRIGARE, tycker man ju…
#13 Jag var otydlig, menade såklart annat smärtstillande än de du har. Mor min hade aldrig mensvärk förrän efter tredje barnet, vilket tillslut ledde till att hon gjorde en hysterektomi för att slippa värken…
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag har oftast bara ont första dagen sän är de bra men ibland kan jag ha så ont att jag inte kan röra en fena uttan att få såjävla ont.jag blir som än häst när den har kolig blir sågalen av smärta rularmig från sida till sida.För så minskar smärtar en aning.men kan ej stiga upp på hela dagen oftast.
Och va ska man göra för att minska menstrationen jag får så mycket de 4 dagarna om inte hela vekan får oftast de 7 dagar?? Ush vad jobbigt de är med mens.