Bör jag göra ett grav.test?
Jag och pojkvännen har kört avbrutet samlag några ggr den senaste tiden eftersom jag för tillfället inte använder ngt p-medel (lång historia, men jag har helt enkelt inte funnit ngt som passar mig trots att jag har testat det mesta som finns på marknaden). Vi har stoppat långt innan det har gått för honom och mig veterligen har han god kroppskontroll, men givetvis förstår jag att det inte är helt säkert ändå. Jag tycker dock att vi har varit ganska noggranna ändå och försökt kontrollera så att han inte har läckt.
Två veckor efter att jag hade haft min föregående mens, fick jag dock en blödning som pågick lika länge som min vanliga mens och uttryckte sig på samma sätt. Jag är normalt sett väldigt punktlig i min menscykel och enda gångerna jag har haft en mellanblödning har varit i samband med insättning eller byte av preventivmedel.
Utöver blödningen, reagerade jag även med diverse PMS-liknande symptom såsom ömma bröst, nedstämdhet och humörsvängningar. Detta pågick under hela blödningen och försvann när den upphörde. Jag har normalt sett alltid en svacka i humöret under mensen, så detta var inget underligt i sig. Det jag undrar över, är dock att jag blev illamående innan jag intagit frukost de tre första mensdagarna. Det har aldrig inträffat tidigare, men visserligen skulle det kunna bero på att jag medicinerar med ett preparat som har illamående som en mkt vanlig biverkning.
Efter att blödningen upphörde, tycker jag att jag fungerar som vanligt igen. Kan dock inte förkasta tankarna på graviditet helt och hållet, även om det verkar föga troligt att det skulle bero på det. Så: Bör jag göra ett graviditetstest, trots att jag har haft en blödning?
Du kan ha haft ett mkt mkt tidigt missfall. Många väldigt tidiga missfall liknar mest en vanlig mens eller en mellanblödning. Men ta ett grav test för säkerhets skull. Om det är negativt, boka tid hos gyn för att kolla att allt är bra.
#1 Tanken har slagit mig, men jag tycker det låter ganska underligt med tanke på att jag hade min vanliga mens två veckor innan denna blödning. Dessutom var jag hos gynekologen och gjorde ett cellprov strax innan den senaste blödningen startade och då sade hon att allt såg fint ut.
Mm men du kan ju ha råkat bli gravid just när din ägglossning, ca 2 veckor efter första mensdagen föregående blödning, inträffade. Och kroppen kan ha märkt genast att sammansmältningen av organismer (förlåt det kliniska språket…) inte var optimal o stött ut det, med resultatet blödningen 2 veckor efter mensen…
Kände du av symtom som ömhet i brösten, illamående mm i samband med mellanblödningen, är det tecken på hormonell påverkan det med. Graviditet, "extra" mens - eller såvida det inte var din ägglossning som inträffade då, 2 veckor efter mensen…?? En del kvinnor kan få småblödningar vid ägglossning.
Men vet inte mer - kolla med gyn igen om du vill vara säker.
Man kan också få blödning fast man är gravid! så det är ingen garanti i sig. Det är så enkelt att göra ett test, så gör hällre ett för mycket än ett för lite!
Jag tycker också att det lät som ett tidigt missfall. Kommer inte ihåg den exakta siffran, men har för mig att det är var tredje graviditet som kroppen själv avbryter i ett tidigt stadium för att något är fel.
Fram med kissa-på-stickan, dock, för som pyromanen säger kan man ha blödningar som gravid också.
Och needless to say dags att hitta ett p-medel som passar dig. Försats kan också göra bebisar…
Vänliga hälsningar
Cindy