Det här med ärr...
Ärr är ju något alla har mer eller mindre av och av olika anledningar. Men så är det ju inte alltid ärren är något man gärna vill ha… Min man har djup acne som har gett en hel del ärr på hans kinder och panna. Jag ser dem knappt men han tycker ändå att de är besvärande. Han har gjort en laserbehandling för det på kinderna, men jag har uttryckligen förbjudit honom att göra fler såna behandlingar då jag tycker det ser värre ut än ärren och bröt ihop flera gånger dagarna efter, plus att det kostar massiva 3000 danska kronor per behandling- eller som jag kallar det, per misshandel… Och han får bara fler finnar nu efter sin första behandling vilket också ger skäl till att inte göra det igen, hans bästa vapen mot finnarna idag är ansiktstvätt med skrubbkorn minst 2ggr per dag, och det kan han inte göra på flera dagar efter en laserbehandling!
Funderar lite på om det kan finnas någon kräm som kan göra ärr mindre synliga. Kan det funka med krämer för bristningar kanske?
Vart hittar man krämerna? I hälsokosten? Eller ska man fråga på apoteket? Har funderingar på att köpa någon typ av kräm till min man som kan hjälpa.
Visst, det här är kvinna iFokus, men inga vet ju mer om skönhet än just kvinnor
Verkar inte heller som om jag kan få min man att förstå att han är underbar även med ärren… Jag ser dom inte ens
Jennie

Nu var det inte finnarna i sig du frågade om… men jag tänker genast att det verkligen inte låter som en bra idé att skrubba huden 2 gånger om dagen 
Finnar beror ju inte på smuts i huden, utan på att kroppen producerar för mycket av vad-det-nu-är. Tvättar man sig för mycket så tvingar man huden att producera mera, och då har man en ond cirkel istället.
Problemet kommer alltså inifrån och borde kanske behandlas inifrån också? Finns bra läkemedel mot acnebesvär.
Har han pratat med en hudterapeut om detta?
Jag sprang på en silikongel för ett tag sedan som sägs reducera ärr. Jag vet varken hur eller om den fungerar, men det kanske kan vara värt att testa? Du får gärna återkomma med en recension om han får för sig att prova på den.
Finns en gel som heter typ cicatrix - svindyr sak. Men har hört att den ksa vara väldigt bra.
Jag har också problem med akne-ärr och var ganska nyligen hos en hudläkare. Hon skrev ut ett läkemedel, Finacea. Innan har jag provat Differin och Basiron som snarare förvärrade problemen. Fördelen med Finacea var att den även ska minska hyperpigmenteringen i mina akne-ärr. Har inte hunnit hämta ut den än men ska göra det på fredag.
Med vänliga hälsningar
Chess
#3 Det är samma gel som jag länkade till i mitt inlägg. :)

Ta honom till en hudläkare först och främst, svår akne i vuxen ålder kan visa att något är lite på tok.De rätta medecinerna tillsammans med behandling kan hjälpa bra. Hudporblem kan sitta djupt och vara jobbiga för bäraren, så stöd honom men han måste sj komma över sina problem med hyn.
Qui dormit, non peccat

Det finns silikon paddar som man kan lägga på ärren så länge dom är röda, paddarna ska göra så att ärren syns mindre. Min bror har haft såna på sina ärr efter en mc olycka och det har blivit jätte skillnad. Jag vet tyvärr inte vad dom heter, men om ni tar kontakt med en läkare så bör ju dom veta.
Jag ska nog köpa Cicatrix till honom. Han har vart hos hudläkare vid ett flertal tillfällen och har tagit mediciner också. Dock påverkar medicinerna honom allt för mycket och det är ju inte sockerpiller precis så jag tycker inte han ska ta dom. Han får väldigt torra slemhinnor av tabletterna och det trots att han inte tog den dos läkaren rekommenderade utan mindre än så, plus att han har väldigt känslig mage! Minimalt med stress och ansiktstvätt anpassat för fet och finnig hy är det som fungerat bäst för att undvika utbrott av akne.
Vi försöker hitta ett ansiktstvätt program som fungerar. Just nu har han precis börjat använda en serie han köpt på internet, ett rätt dyrt märke ifrån USA. Jag testade tvättgelen och tonern idag och jäklar det kändes som om det kan vara något väldigt bra! Hade en brännande känsla i ansiktet i typ en halvtimma efter att jag använt det, och det var inte obehagligt utan ungefär samma känsla som en ansiktsmask med mint ger.
Jag jobbar på ett sjukvårdslager, så vi har någon typ av förband för ärrbehandling på lagret, funderar lite på att kanske köpa en ask och prova. Det är någon silikonhistoria
Jennie

jag anväder en peeling som min moster köper t mig, jag har ärr kasnke inte lika mycket som peronen som beskrivs här men ändå ärr och finnar, men är nu mycket bättre.
Anew Clinical Micro-Exfoliant micro peeling heter den

Min lillebror hade massor med finnar ett tag. Han gick till en läkare och så fick han något pulver som hade skulle ta varje dag och sedan så slutade han hinka i sig mjölk som han gillade att göra då. Finnarna poppar upp lite då och då men det är väldigt mycket mindre än vad det var innan.
Jag rekommenderar ändå laserbehandling då jag vet att det kan ge mycket god effekt. Hair Free-kejdan har bra behandlingar och kostnadsfri konsultation, så man kan gå dit och se vad de tror. Visst kostar det pengar, men du blir också av med akne och ärren kan reduceras. Det finns två salonger i Malmö.
Det märket min man precis har köpt heter Murad, det har inga korn i utan är bara gel och ansiktsvatten. Annars är det peelingkorn i ansiktstvätten som funkat bäst för honom, och då självklart speciellt ansiktstvätt för fet oren hy. Han har köpt lite allt möjligt tidigare, men jag tjatar ständigt på honom om att bara använda produkter som är speciellt framtagna för problemhy. L'Oreal har en serie som heter Pure Zone och det är det bästa jag hittat till honom som går förhållandevis lätt att få tag på och inte kostar en förmögenhet
Intensiv behandling med en bra ansiktstvätt och minimal stress fungerar bra för att undvika de värsta utbrotten, och på sommaren är det lättare att hålla finnarna på låg nivå också. Men ärren han redan har är ju där och trots att jag och många andra inte ens lägger märke till dom så är det ju något min man vill göra något åt.
Men han har i alla fall insett nu att laser inte var något för honom. Gav bara mer finnar eftersom hans ansikte fettade igen totalt när huden var skadad efter lasern så han inte kunde tvätta ansiktet som vanligt. Så nu slipper jag i alla fall se honom sönderbränd igen! Visst, bara översta hudlagret som brändes i ett typ rutmönster med massor av små 1.6mm djupa hål, men det såg verkligen för jäkligt ut och gjorde otroligt ont i hjärtat att se honom så och inte kunna mysa som vanligt
Jennie
#11 Det finns olika typer av lasermaskiner och man ska inte känna sig sönderbränd - då är effekten för hög. Min svärmor är laserterapeut, så jag kan lite grann om hur det ska fungera.
Har han testat Proactiv-serien, förresten? Det är ju bra med en hel serie hudvårdsprodukter med rengöring, ansiktsvatten och fuktighetskräm.
Funkar inte Murad, då tänker jag beställa Proactive till honom!
Han kände sig mest lite solbränd. Men han såg verkligen förjävlig ut efter behandlingen. Såg ut som om någon lagt myggnät och ett tennisrack på hans ansikte och smällt till honom med en varm stekpanna med spikbotten
Oj vad jag skällde ut honom efter det! Och jag grät i flera dagar…
Men med tanke på hur himla lätt han har för att få ärr så vill jag absolut inte under några omständigheter att han förstör sin hud i försök att få bukt med ärren. Bättre med helt lokal punktbehandling- typ kräm, än att använda laser eller kemisk peeling. Inget som säger att det är 100000% säkert att han inte får ärr utav de "såren" också
Han klämmer inte ens sina finnar, men har ärr ändå
Jennie

Det enda som verkar hjälper mot svår acne är läkemedlet Roaccutan. Ger i vissa fall svåra biverkningar, medan vissa inte märker något alls. Men lider man utav sin acne kan det nog vara värt att riskera biverkningar kan man tycka.
Det finns bra utvärtes mediciner också som inte ger biverkningar. Jag fick Dalacin utskrivet i en dutt-flaska som tog bort alla mina finnar.
Min man har inte direkt hela ansiktet fullt, utan de han har är rätt djupa och ger lätt ärr. I hans fall tycker jag inte det är värt att riskera biverkningarna. De tabletter han har tagit var illa nog- enligt läkaren ska man tex. vänta ett halvår efter att man slutat ta dom innan man ens ska försöka skaffa barn! Fanns även en relativt hög risk för sekundär diabetes, lever problem och en massa andra otrevligheter. Inte värt att riskera sin hälsa bara för ett hudproblem
Jennie

Jag har egentligen inga problem med ärr men har provat pepita peeling några gånger, finns på vissa hudvårdssallonger. Små kristaller skjuts ut och bryter ner ärr, acne, rynkor osv. Och inte så dyrt som med laser…
#16 Ooo Finns ju en sån där manick för hemmabruk nu! Jag sa direkt till min man för några dagar sen att en sån ska vi skaffa till honom!
Om nån är intresserad av vilken manick det är så är det denna som går på TV reklam nu http://www.youthfulessence.se/
Kanske inte lika avancerad som det som används på salong, men funkar det så är det ju bekvämare att kunna göra det hemma när tid finns för det
Jennie