Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: arbetslivet
Läst 3652 ggr
Bergspuman
0

Inte poppis att komma med idéer och åsikter...

Känner att jag måste skriva av mig lite…

Jag är det slags person som tja, förmodligen märks en del. Gillar att skriva och debattera, lufta mina åsikter och som tycker om att lösa problem och vara kreativ.

En hel del utlopp för detta får jag via mitt jobb. Har den sortens arbetsuppgifter där det blir mycket problemlösning.

Men ibland blir det fel. Och det är trist.

Jag har rätt nyss framställt ett förslag till ledningsgruppen och VD om att de ska undersöka hur företaget kan förbättra sin lager- och utleveranskapacitet. Det fungerar inte tillfredsställande idag, det är bristande ytor och för lite personal.

Jag skrev ett mail om mina tankar och åsikter och framhöll att något måste göras NU. Som ett av alternativen tog jag upp en utlokalisering av lagret till annat land - en lösning som ett annat av koncernens bolag tillämpar. Men framhöll även att det inte alls var säkert att det lönade sig för oss.

Nu har jag fått veta att ledningsgruppen helt missuppfattat mitt mail, man tänker diskutera konceptet med utlokalisering i första hand. JAG har då inte förespråkat det som bästa alternativet, jag tog upp det som ett av flera!

Min kollega, som gör samma jobb som jag, kopierade jag inte på mailet, jag skickade det direkt till ledningsgruppen. Nu fick hon nys om det här och tycker jag är illojal mot henne eftersom det här skulle beröra bägges våra jobb. Hon vill INTE ha en utlokalisering. Det vill inte jag heller. Jag var verkligen inte beredd på att höra den sortens kritik från henne.

Men samtidigt kan jag inte ta skulden på mig för att ledningsgruppen nu utreder denna fråga, eftersom det skulle ha gjorts förr eller senare - de har känt till problemet längre.  Det är knappast mitt fel om ledningsgruppen fattar ett beslut i frågan, det är för tusan inte JAG som bestämmer. Men hon menade på "det är ju du som tagit upp det". Herregud. Ungefär som om jag, en vanlig Medarbetare, säger något till ledningsgruppen och de hoppar och dansar och gör exakt vad jag säger??? Hardly!

Jag har fått höra att de bollar med tre alternativ som kostnadsmässigt ska utredas: a) annat land b) ha det kvar där det är nu c) annan ort i Sverige.

Jag blev riktigt förbannad, kände mig orättvist behandlad. Visst kan jag till en del förstå min kollega, hon är 10 år äldre än jag, har jobbat på företaget i 35 år, vill inte ha lagret i ett annat land. Men därifrån till att antyda att jag är illojal, nää - det köper jag inte.

Har jag gjort fel? Och i så fall, vad? För jag ångrar mig inte, annat än att det har sitt pris att engagera sig och komma med förslag tydligen…

elyse
0

Din kollega känner kanske att du skulle ha diskuterat detta med henne först och sett om det finns fler som känner samma sak och/eller tror på samma lösningar som du.

Bergspuman
0

Javisst kan det vara så. Men jag vill inte vara låst av att inte få framställa idéer jag har, utan att de ska gå genom henne och "godkännas" först.

Dessutom har jag inte samma åsikt som hon, helt enkelt för att jag kommer "utifrån" och inte har drygt 30 år på samma ställe. Jag har inte "vant" mig vid hur det är på företaget utan betraktar det ganska kallsinnigt, som en verksamhet man kan förbättra. Den åsikten delar jag med ganska många andra som nyanställts sedan 2007, och som liksom jag försöker sträva att hitta bättre rutiner och strukturer.

Jag tror detta är en kulturkrock mellan relativt nya på företaget som önskar förbättra, och gamla i gamet som önskar behålla det som det är.

elyse
0

#2 Så kan det vara på många arbetsplatser. Jag vet själv hur det kan vara i förskolan, där jag är ny. Om jag var du skulle jag försöka prata med kollegan igen. Hon kanske blev arg och sa saker hon inte egentligen menade. Men vissa kan inte ta förändringar och är det så så är hon inget att lägga tid på att diskutera med.

Aviendha
0

Ibland kan det sticka i ögonen på folk när andra kommer med idéer som hotar att rubba deras "värld", eller att andra kommer med en idé som de själva gärna hade kläckt. Sen är det ju hierarkigrejen med, du är "ny", alltså kanske du borde gått till henne först för råd (som hon kanske möjligtvis ser det).