Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 7275 ggr
selfrejection
0

Trött efter att ha slutat med p-piller

Är det någon som vet om min trötthet kan bero på att jag slutade ta p-piller för några veckor sedan? Någonn annan som varit med om detta?

Jag har ätit p-piller i lite mer än 3 år och de senaste 1,5 året har det varit Yasminelle 28. Jag slutade nu för att jag gick ur ett förhållande och ville lära känna mig själv bättre. Det enda jag har märkt som har förändrats är jag är hur trött som helst. Jag har haft lite lågt med järn förut, men inget dramatiskt och jag har alltid varit bra på att sova. Men nu kan jag inte vakna på morgonen! Det är totalt omöjligt. Jag skulle vilja äta järntabletter, men då brukar jag få svårt att somna på kvällen och då vet jag inte vad som är värst. Än så länge har det inte varit så stora problem eftersom jag är arbetslös, men det börjar blir lite jobbigt att vakna sent varje dag. Dessutom börjar min nya pojkvän tycka att det är lite irritarande när jag aldrig vaknar. (även om jag alltid varit svårväckt)

Någon som varit med om detta förut?

Juvela
0

Jag har aldrig upplevt att jag blivit trött efter att ha slutat med p-pillerna. Snarare tvärtom, bara upplevt positiva effekter.

Pröva med att äta en massa frukt och få i dig c-vitamin. C-vitamin underlättar upptagningen av järn i kroppen och håller dig piggare och friskare.

Låter lite konstigt det där med att det är som dag och natt med eller utan järntabletter.. Så stor skillnad ska det väl inte vara (du tar inte hela burken? ;)) Men försök med en påse med clementiner eller så, annars finns det blutsaft (finns i hälsokosten och en del varuhus).

/Jenny

selfrejection
0

Alltså det är väl inte direkt natt och dag om jag tar dom, fast jag tog dom lite oregelbundet förut så jag får nog sköta det lite bättre om det ska funka. Och jag tar inte hela burken :p

Clementiner ska jag prova med :)

Cindy
0

Det är inte så att din mens är rikligare nu när du inte tar p-piller? I så fall skulle det kunna förklara en järnbrist.

Jag tycker att du ska gå till vårdcentralen och ta ett järnvärdeprov, de kan också ge dig råd om hur mycket järn du behöver ta.

Vänliga hälsningar
Cindy

selfrejection
0

Jag har inte fått någon mens sen jag slutade så det beror det inte på än.

Jag provar först med mina egna knep och ser om det blir bättre. Sist när jag tog järnvärdeprov fick jag tabletter som inte var så snäll mot magen, så kan jag få det att funka utan sånna nöjer jag mig med det.

[Tassy]
0

Inne på matforumen på iFokus kanske det finns någon människa som har bra koll på vilken mat du kan stoppa i dig extra utav?