två månader försenad mens
Nu har min mens varit utebliven i drygt två månader och jag blir bara mer och mer orolig. Vad jag vet så har jag inte haft sex, har ingen aning hur ett foster skulle kunna bildas i min mage av den anleningen. För nästan tre månader sedan flyttade jag till usa, där (här) jag bor i ett år som utbytesstudent. Grejen är den att jag fick min mens som beräknat i sista veckan i augusti, men inte sedan dess. Jag har läst att miljöombyte och stress kan bidra, men det här börjar gå mig på nerverna. Jag gillar inte att vara ovetande.
Jag hade börjat med ett graviditetstest för att utesluta det. Om man oroar sig kan det fördröja mensen…det vet jag av personlig erfarenhet. Sen hade jag pratat med en gynekolog om vad det kan bero på och be denne att göra en koll så allt är som det ska. Hoppas det löser sig.
grejen är ju den att jag är oskuld
Aha okej. Men hur länge har du haft mens? Hur länge har den varit regelbunden? Den kan ju strula lite fram och tillbaka de första månaderna man har mens, innan det typ stabiliserar sig.
Du behöver inte svara mig på de frågorna om du inte vill. Tänkte bara tipsa dig om vad det kanske kan vara.
har varit regelbunden i ca 3-4 år nu
Aha. Då är jag slut på idéer. Bästa tips jag kan ge är att prata med gyn.
Det stämmer det med miljöombyte/stora förändringar i livet! Jag var 18 då jag reste till Indien och hade inte mens på 8 månader, sen kom den tillbaka igen.
Jag tappade min mens i ett halvår när jag var 15 år och hade mycket ångest och inte åt som jag skulle. När du kommer i mer harmoni igen är jag säker på att mensen kommer tillbaka.
Det är jättemycket som kan påverka mensen: miljöombyte - som du själv redan noterat, men också stress, viktupp- och nedgång, hur man mår psykiskt och faktiskt att man oroar sig för att den inte ska komma.
För att du ska kunna ta det lugnt, och ge mensen en chans att komma, så ska du gå till gyn för en undersökning. Då kan de utesluta något fysiskt; cellförändringar, myom osv.
Jag är säker på att det inte är någon fara! Så fort du talat med en gynekolog och fått höra att allt är i sin ordning så kommer mensen ska du se :)
Om man har gått ner mycket i vikt på snabb tid så kan mensen utebli…
Jag vet dock inte om du har skrivit något om det innan.. Jag orkade inte läsa allt! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Min har uteblivit några gånger, vad jag vet utan anledning alls. Första uppehållet var på 10 månader och andra nu var på 8 månader.
skönt å höra att andra har varit med om liknande! känner mig lugnare nu :) tack!

Man kan bli "igångsatt" utav medicin som man får efter en gynundersökning om de anser att det behövs. Jag var utan i 6 månader i år, dagen innan jag skulle till gyn så kom den tillbaka.

Jag har lite samma problem..min mens har uteblivit två månader nu, men det beror nog på att jag varit utomlands och mycket har hänt senaste tre månaderna. Jag var i Australien och hade mens som vanligt efter två veckor, men sen inte de följande månaderna. Hade sex under den här perioden och åt ina p-piller som vanligt, men ingen mens..Trodde att jag var gravid, men har gjort två grav-test och båda var negativa..så jag hoppas väl att den kommer tillbaka nu när jag varit hemma i Sverige igen ett tag.

Tror att det kan ha med stress att göra, om u hela tiden går och ororar dig över att något är fel så blir det en stressfaktor för din kropp. Försök att slappna av och tänk på något annat. Kanske det hjälper!
Lycka till

ibland hoppar mensen över 1-3 gånger…det kan vara helt naturligt och utan någon yttre anledning eller stress.
hos en del finns det inte varje månad ett ägg att "mensa ut", det sa en gynekolog till mig (men han använde ju snyggare ord såklart).
så att det hoppar över är ingen fara. har man varit utan mens i över tre månader kan det vara dax att söka hjälp, före räknas det inte som onaturligt.
har man ingen värk, feber eller andra symtom ihop med detta är det bara att ta det lugnt så dyker den med största sannolikhet upp igen. gör den inte det ska man inte vara rädd…det kan finnas massor av ofarliga anledningar tex en lättare infektion osv.
Jag har haft regelbunden mens i lite mer än 10 år. Men har inte haft riktig mens på flera månader nu. Eller jo, hade mens i oktober, men då var den ungefär 2 veckor försenad. Sen dess har det bara vart droppar i november i några dagar, nu är jag inne på dag 4 och det är bara droppar igen. Men jag njuter av det så länge det varar! Min mens är i vanliga fall väldigt riklig- måste tömma menskoppen flera gånger per dag. Medans jag nu inte ens mängdmässigt skulle kunna fylla en kopp på hela mensperioden i november och nu tillsammans
För övrigt är jag och min man inte speciellt sexuellt aktiva, senaste sexet var flera månader sedan. Det går ju att mysa utan att ha sex! Jag har tagit minipiller i 2 år, och under det senaste halvåret har jag väl missat ETT piller, men var inte i samband med sex eller ens före eller efter sex. Så jag tror verkligen inte att jag är gravid!
Men som sagt: Njut av det så länge det varar… Men är du orolig över att något inte stämmer så bli undersökt. Får jag inte min mens som vanligt inom 3 månader nu så kommer jag gå till gyn.
Jennie
#4: Jag hade oregelbundet i 20 år. Fick första tiden typ 3-6 ggr per år.
Det rättade till sig först efter första barnet och efter en fertilitetsbehandling efter första barnet.
#17: Den här tråden är från 2009 och därmed över 10 år gammal.