Ont i brösten innan mens.
Hej alla!
Jag är en 29-årig tjej som är ny på detta forum.
Jag har en liten fråga bara.
Varje månad innan mensen kommer får jag ont i brösten, de sväller och blir hårda och superömma.
Jag har två döttrar på 6 och 4 år och detta började efter att jag fått min yngsta flicka, alltså varje månad i 4 år.
Varför blir det så här och finns det fler kvinnor som har det så här?
Tacksam för svar.
Mvh Therese

Det där är jättevanligt
Jag har visserligen inte fött några ungar, men sådär har jag det också varje månad. Svullen och öm helt enkelt.
Har läst nånstans att det har med pms att göra och att man kan lindra besvären om man tycker att det är jobbigt.
Oj, PMS, det var som tusan… 
Det är nog mer ovanligt att kvinnor inte får spända ömma bröst vid mens
/Maria
Jaså, det känns ju "skönt" eller hur jag nu ska säga, alltid en lättnad att få höra att man inte är ensam om ett bekymmer. Kanske låter lite konstigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Alltid skönt att höra att det man oroar sig för är normalt.
#4 Jag "läcker " dessutom ur mina bröst varje gång vid mens och det är 25 år sedan jag födde barn
/Maria
Ha ha! Förlåt, men det var som sjutton! Jag kan fortfarande mjölka fram lite mjölk om jag klämmer lite och ärligt talat så fasar jag inför den dagen då det inte kommer någon mer mjölk, vet inte varför, men det var ju en tröst att höra att du har fortfarande efter 25 år!
Din kropp har ju genomgått en hel del hormonella förändringar i och med att du fött barn, så förmodligen är det de som utlöst det hela. Men symptomen är helt normala och ofarliga som tidigare skrivits i tråden.
Dessa hormoner, håhå jaja 
/Maria

Om du vill lindra besvären kan jag rekommendera Femal Balans.
Tack för tipset, men vad är det?
Oja, nog ömmar de alltid! Inga ungar (har eget minizoo i stället :P) men de spänner och värker och bröstvårtorna gör rent ut sagt hel**tiskt ont! Gupp när man åker bil, hårda steg och små stötar är förfärliga under den tiden.
Paulina

Här kan du läsa om Femal Balans. Det är ett naturläkemedel som bl a sälja på apoteket.

hm…ja, vi är alla olika känsliga för hormonerna i kroppen.
jag tycker min pms blir avsevärt bättre om jag motionerar mycket under månaden tex raska och långa promenader om minst 40 min om dagen.
dem månader jag slarvat med motionen blir min pms ett helvete.
motion balanserar ju hormonerna likaså att undvika för mycket socker, transfetter och kött.
tycker det är bättre att först testa något naturligt och gratis innan man provar på märkliga tabletter som lovar guld och gröna skogar men som endast fräter ett hål i plånboken.
men ett visst mått av hormonpåverkan får man acceptera bara, det är naturligt men inte ska man behöva ha sådär ont du verkar ha.
eftersom du inte haft det tidigare så är det nog en hormonobalans helt enkelt. kolla över din livsstil.
ja, det va lite hurtiga tips ifrån mig.
ta till dig av det du vill och strunta i resten =)
#13 Intressant läsning :)
Ställer mig dock lite frågande till hur de kan säga att "diagrammet visar att female har bättre effekt än SSRI-preparat" när de visar ett diagram som klart och tydligt visar att sertralinstaplarna är högre. Högre på vad vet jag inte eftersom det inte ens angavs. :P
Paulina