Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 13578 ggr
Bella-R
0

Östrogenfritt p-piller

Idag gjorde jag hemabort, och jag kan säga att jag aldrig varit med om nåt liknande förut.

Har fruktansvärt ont i magen, låg i 2 timmar och bara kved, kunde inte gå, ens ställa mig upp, huvudet snurrade, jag såg suddigt och var knappa sekunder från att spy hela tiden. Kände verkligen hur min livmoder jobbade för att få ut det.. kändes som den vreds runt i magen på mig som en torktumlare. Obeskrivligt.. har aldrig haft så ont nånsin.

Nu är det lite bättre, kan stå upp, gå och sitta och äta men jag vill aldrig vara med om detta igen.

Så nu läser jag på om olika preventivmedel.. det som intresserar mig mest är sk östrogenfritt p-piller..

Är det någon här som använder det? Hur funkar det isånnafall? Biverkningar? Effekt etc?

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

AnneN
0

Jag har använt 1 som heter Cerazette (om jag minns rätt), tyckte det var jätte bra, enda biverkningen jag märkte av det var att jag inte fick någon som helst mens/blödning under det år som jag åt detta piller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jenahbella
0

#1 japp cerazette heter de,
de har jag med ätit innan jag satte i min p-stav, mensen försvinner som sagt på de flesta. men inte på alla! vissa får väldigt oregelbundna blödningar.

Bella-R
0

Ja, cerazette har jag läst om.

#2 Hur sätter man in en p-stav? Är det som ett typ chip som dom stoppar in under huden? Tycker inte alls att det låter särskilt trevligt om dom ska "gräva" i huden o stoppa in nånting.. *ryser*

[Tassy]
0

#3 Ja, det är en stav med hormonbehållare typ som portionerar ut en lagom hormondos. Man sätter in den med ett litet kirurgiskt ingrepp under lokalbedövning om jag inte minns fel.

Jenahbella
0

#3 pstaven e som ett litet rör på ca 3 cm. Staven sätts in under huden på insidan av överarmen med hjälp av en grov nål. Staven sitter i nålen och stannar kvar i armen när nålen dras ut. man får bedövning innan så de är inte så farligt, och de går jättefort. kan ömma och man kan få ett blåmärke.
En p-stav kan sitta där i upp till 3 år och du kan ta ut den när du vill . 
När dom tar ut staven så ger dom lokalbedövning och sedan försöker dom pressa ut den som om man skulle ha en sticka i fingret, kan vara lite trixigt med tanke på att vävnader runt omkring kan ha läkt ihop med staven.
Jag har själv inte tagit ut min stav nångång så vet inte hur de känns eller om de känns :)

Druke
0

Jag har ätit Cerazette i fyra år nu och jag är väldigt nöjd! Det första året fick jag mindre och mindre mens för varje månad, sedan försvann den helt. Helt underbart, tycker jag!

Om man senare vill ha barn så är det ju bara att sluta äta pillerna så får man tillbaka mensen på en gång igen :)

Ylva_87
0

Att ta ut p-staven är ingen större grej det heller. Som gör ett lite snitt på några milimeter som dom sen trycker ut staven genom. Jag har tagit ut två stycken. Gick jätte smidigt båda gångerna :)

StickyKitten
0

Usch vad jobbigt med hemabort, tråkigt att du behövde gå igenom det =/ Och jag ska aldrig slarva med kondom mer..

Jag testade i alla fall Ceraazette och det var en plåga!  mellanblödningar flera ggr i veckan, men det värsta var humöret. Efter 2 månader grät jag varje kväll och jag blev så himla lättstött. Blev ledsen för allting hela tiden.

Så det var bara skit för mig. Men jag är känslig för hormoner också.

MimmieM
1

Jag är på StickyKittens linje, Cerazette var för mig en PLÅGA!
Blödde i en vecka, två dagar utan blödde i en vecka - efter tre månader utan förändring gav jag upp.
     Det blossade upp acne utan dess like i ansikte och för att inte tala om halsen. Mitt humör hängde i en skör tråd och jag har aldrig varit så lättstött i hela mitt liv. Har varesig känt mig så innan eller efter. Och enligt bipacksedeln så finns det inga direkta bivärkningar, men läser man runt på internet så är det många som upplevt samma sak som mig.

Jag har tidigare ätit hormonbaserade p-piller i 4-5 år och mådde jättebra.

Carpe Diem

Bella-R
1

#8 Du är den första som kommenterar det.. tack för omtanken :)
Och jag säger samma som du, ska heller aldrig slarva me kondom igen.. :/

Verkar vara väldigt delade meningar kring cerazette.. p-stav tänker jag iaf inte testa, har inge lust alls o få lokalbedövat i armen o peta in saker där för o sen gräva ut det 3 år senare. Låter inte så lockande Obestämd Blir nog till o fundera ett tag till.. o prata me nån barnmorska.

StickyKitten
0

# 10 Så lite så :)

Det är ju grejen med preventivmedel, det är verkligen ett lotteri. En del tjejer klarar inte av några piller alls, andra klarar vissa pillersorter men blir totalt knasiga av andra sorter, och så vidare.

Barnmorskor brukar säga att man ska testa sig fram, och härda ut i några månader ifall man får biverkningar. Jag pallade inte att härda ut, mådde för kasst. Men för vissa fungerar det ju.

Druke
0

#10 Det är ju svårt att säga hur du och din kropp kommer reagera på Cerazette då läkemedel generellt har en väldigt olika effekt på olika människor. Det låter klokt att rådgöra med en barnmorska :)

MimmieM
0

Jag hörde av min BM att man brukade kunna avgöra om man kan ha p-stav genom att testa Cerazette (evt andra liknande preparat också)?! De skulle tydligen ha samma verksamma ämnen.  

Någon annan som hört de?

Carpe Diem

Ylva_87
0

#13 Japp det är samma sorts hormoner i cerazette som i p-staven. När jag hade p-stav så åt jag cerazett samtidigt för att få upp mängden hormoner.

pyromanen
0

Tillhör samma kategori som sticky kitten och mimmiem när det gäller cerazette, fy farao! blödningar mer eller mindre konstant och piss-sur och grinig var jag.  "stå ut" att få hela sin tillvaro förpestat… av små piller… alldrig mer!  eller som min kära make sa.. de är dubbeltverkande… jag var så sur att han inte vågade sig närmare än en meters säkerhetsavstånd Skrattande.. o då blir man ju inte gravid i alla fall…. o det är ju huvudsaken… eller?

och en liten fundering: Skulle en man acceptera att äta piller som påverkade hela ens trivsel och tillvaro i månader o sen kanske prova en annan sort… eller en tredje sort någr månader?

Jenahbella
0

#13 japp de e samma :) man testar först ex cerazette som jag gjorde å sen om de funkar bra så sätter de i staven !

Druke
0

#15 Oj, jag visste inte att det var så vanligt att få sådana biverkningar av Cerazette. På ungdomsmottagningen i Hudiksvall får man alltid börja ta Cerazette innan man går över till "riktiga" p-piller. Därför trodde jag att de på något sätt var lite mildare.

Hemulen
0

jag fick byta från vanliga kombinations p-piller till cerazette eftersom jag har migrän med aura (det är tydligen livsfarligt att äta p-piller med östrogen då) nyligen och för mig har det hittills fungerat jätte bra, min mens är borta. lite farligt dock eftersom man ju då inte direkt har något som varnar för potentiell graviditet, men ändå. har inte märkt av några biverkningar, fast när jag tänker efter fann jag förra veckans idolavsnitt lite väl känslosamt eftersom jag satt å grät hela tiden (jag är normalt sett inte så lättberörd). Kan vara hormonerna som gjorde det Glad

Druke
1

Men som jag har förstått det så är det mindre hormoner i Cerazette? Alltså bara ett hormon istället för två?

Rätta mig gärna om jag har fel!

Alex
0

Det är ju väldigt individuellt med östrogenfria p-piller hur de fungerar på en. Själv tar jag Cerazette och har gjort i 3,5 år nu. Jag var mensfri i drygt 1,5 år, sen kom mensen tillbaka. Till en början väldigt oregelbunden, första året varierade det allt mellan två till nio veckor mellan mensperioderna. Sen började det stabilisera sig och nu är den väl mer eller mindre regelbunden, med vissa variationer. Flört Men jag är nöjd, för förutom skyddet började jag äta p-piller även för att minska mensen och besvären då jag innan var sängliggande de första två dagarna vid mens med en fruktansvärd mensvärk och illamående.

Mensvärk har jag fortfarande, men inte alls lika mycket och jag fungerar som en normal människa hela mensen. Har inte fått några besvär med varken acne eller humör, så att ha lite oregelbunden mens är inget stort problem för mig. Jag blir alltid förvarnad ändå då jag börjar få lätt mensvärk ett par dagar innan mensen kommer.

Men man måste prova sig fram när det gäller p-piller, och då speciellt de östrogenfria. Men det finns ju även andra sorter än Cerazette, så bara för att just de inte fungerar behöver ju inte hoppet vara ute.

#19 Det är väl inte mindre hormoner i mängd, vad jag vet. Men de innehåller bara en hormon (gestagen) till skillnad från kombinerade p-piller, som innehåller två (gestagen och östrogen).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

anaprincess
0

Åt cerazette och hade mens i konstant i 3½ månad. Det slutade aldrig så då slutade jag och började med neovletta istället har funkat bra.

Aviendha
0

#13 Jess, men jag blödde konstant i tre hela månader innan BM sade att det antagligen inte skulle funka med varesig stav eller minipiller för min del. Därmed inte heller P-spruta enl. henne.