Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 46282 ggr
mollycrimson
0

Sätta in spiral!

På torsdag ska jag sätta in spiral och är jättenervös!
Någon annan här som har gjort det?
Hur kändes det, hur mådde ni efteråt? Har det funkat bra??

Iskall
0

jag har haft en kopparspiral. Jag minns inte så mycket av när dom satte in den, men jag har inget minne av att det kändes nå särskilt.

Jag mådde väldigt bra när jag hade den, inga hormoner i den som jag tycker är väldigt bra.

Enda nackdelen är att barnmorskan hade klippt trådarna till den för korta, så att killen kunde känna dom ibland som små "stick" på snoppen när vi hade sex. Så säg till bm att hon inte ska klippa trådarna alltför korta.

Annars så funkade den jätte bra för mig när jag hade den.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

mollycrimson
0

Okej vad bra att du mådde bra av den iaf!
Hoppas det går bra när de sätter in den bara…

Oj :O de som säger att den inte ska märkas alls!
ja det måste jag verkligen säga, sånt vill jag inte vara med om haha!

[Fiction]
2

Skall du sätta in en hormon- eller kopparspiral? Och har du fött barn någon gång?

[Fiction]
0

Jag har aldrig satt in en spiral, men det var lite tal om det ett tag… Då rekommenderade min gynekolog att jag skulle äta alvedon dagen innan och under själva dagen för "ingreppet" för att minska eventuellt obehag. Jag vet ju inte om du har fått några sådana tips, men det kanske kan vara värt att överväga?

PillanN
1

Du behöver med all säkerhet inte vara nervös.Jag har en och flera bland mina vänner,och ingen har kännt av den vid insättningGlad

Cindy
1

Jag (som aldrig fött barn) fick prostaglandiner (muskelavslappnande för "glatt" muskulatur som livmodern har) och tog Citodon (receptbelagt smärtstillande) men svimmade av smärtan vid insättningen. Åkte in akut en timma efter också, eftersom smärtan kändes som att något gått fel - men den satt som det skulle.

Skiten åkte ut efter tre veckor och lika många besök på akuten. Under dessa tre veckor krampade min livmoder konstant, som för att bli av med skrotet, och kramperna försvann fem minuter efter att jag tog ut den. Aldrig mer!

Mitt råd är att SÄG STOPP om du känner att din kropp inte är med på noterna! Bara du och ingen annan känner hur känslig din livmoder är. Det GÅR att kräva att bli sövd för insättningen, fick jag veta i efterhand.

Vänliga hälsningar
Cindy

mollycrimson
1

Fiction: Jag har inte fött barn nej, är 19 nu och tänker vänta några år. Det är hormonspiral jag sa sätta in. Jag har fått piller som jag ska lägga under tungan för att det ska bedöva lite + äta smärtstillande en timme innan. Jag är rätt bra på att "punkt-slappna av" om man kan säga så så jag hoppas att det funkar bra!

Epicindy: Oj, men det måste ju ha varit extremfall, har aldrig läst om att någon har reagerat så på spiral, usch fy vad hemskt :(

PillanN: Hoppas verkligen det! Är det hormonspiral eller koppar ni har haft/har då?

Aviendha
1

Jag satte in min hormonspiral när jag var 18, inga barn här inte! De sade att det skulle kännas lite, och eftersom de mätt livmodern innan så sade de att det skulle vara samma känsla. Det gjorde ont, men gick.

Jag gick dit utan något smärtstillande, vilket jag ångrar. Det gjorde så brutalt ont så jag sparkade barnmorskan i huvudet, jag skrek och grät. Efteråt mådde jag illa och fick starka receptbelagda tabletter som gjorde mig helt vinglig men jag hade ändå så ont att jag låg ihopkurad av smärta i flera dagar.

Inte så uppmuntrande direkt, men du frågade :P Min spiral fungerar inte riktigt bra för mig, så det kan ju vara något sådant som gjorde att det gjorde så ont för mig att sätta in den. Fasar för att ta ur den, ett år kvar nu.

mollycrimson
0

Hm…. okej, ja de säger ju att det ska kännas som om man har brutal mensvärk, vilket jag redan är väldigt bekant med.

Usch vad jag är nervös! Men jag behöver verkligen göra det här nu så….

TACK ALLIHOPA!

Kramar

pernillaa
0

Jag har kopparspiral nu. Andra gången jag har det. Första gången jag satte in hade jag fortfarande inte fött barn och det gjorde inte mer ont än att det sved till och sprängde lite men det var inte så farligt.

Har hat en livmodersinfektion nu sen jag satte in spiralen jag har nu. Kändes likadant när jag satte in nu sen jag fått barn. tycker inte att det har varit så väldigt farligt. Men sen vet jag inte om det är en större spiral när det är en hormonspiral.

Det kommer nog gå bra. Epicindy har ju haft andra problem med livmodern så det hör nog inte till det vanliga. Det bör inte bli så illa. men hör hennes råd ändå givetvis: Lyssna till kroppen och säg stopp ifall det känns fel på något sätt. Mycket bra råd.

Uppdatera sen hur det har gått.

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

PillanN
0

#7 Kopparspiral var den jag pratade om. Vet inte men…det borde inte kännas mer om det är en hormonspiral?Spiral som spiral tycker jag..

Oavsett så är det ingen farlig smärta om det skulle kännas.

Kram på dig,och det kommer att gå bra ska du se=)

pyromanen
0

Min dåvarande bästa kompis satte in en då hon var 18 och inte hade fått barn. Det gjorde svinont direkt efter och resten av dagen, men sen gick det över och funkade jättebra i alla år tills hon fick den nästa…

Själv fick jag en insatt efter 2 barn och det kändes knappt alls, fast funkade ändå inte för mig eftersom det blödde konstant pga att livmodern drog ihop sig vldigt mycket för att bli av med "främmande saker den inte tyckte skulle vara där".

mollycrimson
0

Okej, men då ska det nog gå bra.
Huvudsaken är väl att jag slappnar av och tänker att det kommer gå bra. Får meditera på morgonen för att göra mig lite lugnare haha^^

Tack för alla råd, hör ni :) det känns faktiskt bättre, känner mig mer förberedd. Ska gå igenom det här imorgon.

Kramar!

pernillaa
0

För mig vart det så att jag ska ta ut min kopparspiral idag. =)

Ringde barnmorsan för en halvtimme sen och hon hade visst fått ett återbud så jag ska vara där klockan 10. Men det är nog inga problem för min del heller. Har mensvärk som det är redan så nå väldans mycket värre kommer det nog inte att bli. Tungan ute Nä men sist kändes det knappt någoting "Hosta en gång" sa hon och jag gjorde det och sen var den ute utan att jag känt någonting.

Kan skriva sen och berätta hur det kändes så kanske du blir ännu lugnare. =) Ska ge mig iväg nu.

pernillaa
0

Nu var den ute då. Ingen fara alls förrutom att jag blodade ner halva britsen eftersom jag har mens. Huuga. Tungan ute

Vågade inte hosta den här gången eftersom jag blödde så hemskt mycket så jag drog bara ett djupt andetag, gjorde inte det minsta ont. Det var lite obehagligt bara när hon letade trådarna kring livmodertappen. Det kände inte nå mer den här gången jämfört med förra gången. Nu har jag visserligen fött barn men sist hade jag inte det. Ingen skillnad alls.

Var lung du #0, det kommer nog gå hur bra som helst. Ta nån alvedon innan så lindrar du värken efteråt. =)

Kram

Cindy
1

Tips: Träna på djupandning innan du går dit! Andas iiiiin, och slappna av med hela kroppen när du andas uuuut. Upprepa ett par ggr innan hon börjar, och fortsätt under tiden. Det lättar på smärtan och hindrar att man sitter och spänner sig och håller andan, vilket förvärrar smärtan.

Iiiiiiiiin. Och uuuuuuut.

Vänliga hälsningar
Cindy

mollycrimson
0

Okej, jag tror nog att det kan vara lättare med kopparspiral.
Kan ju säga att hela dagen har varit katastrofal för mig.

Först så fick jag ju två tabletter att lägga under tungan för att mjuka upp livmodern (tror jag iaf att det var), och två alvedon. Jag fick världens värk av de där tabletterna, och jag är ändå van vid hemsk mensvärk (alltså typ "jag-svimmar-varje-gång-jag-har-mens").
Jag svimmade när jag skulle gå in i gynrummet.
Jag fick lägga mig ner för jag skakade så mycket och var helt borta i ca 40 minuter. Stackars min pojke visste inte vad han skulle göra så han höll mig i handen och en hand på min panna.
Det gjorde så djävulskt ont att jag bara ville försvinna.

Så när det hade gått över så började själva undersökningen, som gick bra fram till att de skulle nypa tag i min livmoder.
Den smärtan var något av det värsta jag har varit med om. Jag är nog känsligare än andra isf för själv såg jag stjärnor och svart himlar och skrek.

Sen när det var klart slutade det inte göra ont. Jag var tvungen att gå på toa höll på att svimma igen och mådde skitdåligt. Jag började gråta av förtvivlan och bad om hjälp, värktabletter men jag kunde ju inte ta några så nära inpå att jag redan hade tagit.

Till slut kom barnmorskan och sa att jag nog borde ta ut den. Det verkar inte vara bra för mig. (nähä, menar du det?^^)
så det gjorde hon.

Har fortfarande liiiite värk men det mesta har gått över, och jag är helt slut i kroppen. Totalt utmattad är jag.

Så jag ska få sätta in p-stav iaf, det verkar inte som om min muff vill ha nåt annat än det vanliga^^

PillanN
0

#17 Stackare! Tycker du var jätteduktig som gick dit och provade trots nervositet och alla olika erfarenheter du fått berättat för dig här.

Massor med styrkekramar till dig!

mollycrimson
0

usch ja haha ><
tack :)

kram!

pernillaa
0

Varför skulle de nypa tag i din livmoder?

Lät ju jättehemskt det där. Men jag förstår inte vaför det skulle vara så mycket värre än med en kopparspiral då jag fick se idag att de är lika stora. Kan det inte vara den där tabletten då som gör det?

Aviendha
1

Stackare!! Hade de mätt din livmoder innan?

Cindy
1

Å fy farao, du verkar ha haft det t.o.m. värre än mig :( Tur att du hade pojken att hålla i handen. Styrkekramar!

Nyper tag i livmodern måste de göra med en tång för att kunna vidja livmodershalsen före insättningen av spiralen. Det var det momentet som gjorde mest ont för mig med.

Jag utgår från att de mätte livmodern efter "öppnandet" av livmoderstappen, annars har de ingen aning om hur djupt spiralen ska sättas, och då kan man råka perforera livmodersväggen.

Vänliga hälsningar
Cindy

mollycrimson
0

#20 De nyper tag i livmodertappen (tror jag att det heter…). Jag vet faktiskt inte varför, jag lät de göra sin grej och min kropp ville INTE det^^

#21 öh hmm… de gjorde ju en gynundersökning innan de satte in spiralen, med platsgrejerna och sen ultraljudet. kanske? jag vet inte, var helt inne på att slappna av ><

#22 Alltså.. NEVER again, säger jag bara^^ jag har nog aldrig haft så ONT i hela mitt liv. Ville bara dö just då haha. Men nu är det över, som tur är och barnmorskan var världens gulligaste hon suckade inte åt mig eller var sur eller stressade upp mig utan lät mig liksom ta min tid. Jag var på UM i 2 timmar fast jag skulle vara där 30 min.
Ja det var ju det momentet med livmodertappen som var helvetet. De som gick utanför rummet då måste ju ha undrat vad fasiken som hände där inne eftersom jag skrek ><

pernillaa
0

Men varför i hela friden skulla dom göra det?
Alltså är det fler än bara Epicindy och Mollycrimson som vait med om att de nypt tag i livmodertappen och vidgat den innan insättning av hormonspiral? Är det någon som varit med om liknande vid insättning av kopparspiral? Alltså är det annorlunda behandling vid insättning av hormonspiral?
Har ni verkligen blivit rätt behandlade?
För igår bad jag barnmorskan att få se en kopparspiral och en hormonspiral och dom är lika stora. Förstår inte varför det skulle vara sådan skillnad.

regskylt
1

#24 när jag satte i min hormonspiral så vidgade de livmodertappen lite. och alla andra jag känner osm har spiral också har de gjort det med. hur får man annars in den?

Cindy
0

#24 Jag vet inte om det är skillnad om man precis fött barn och alltså redan har en smått vidgad livmoderstapp? Men annars använder man tång och ett verktyg som håller upp livmodershalsen (på samma sätt som det finns vaginaspatlar som gör samma sak) medan de jobbar.

Vänliga hälsningar
Cindy

Aviendha
0

Inget nyp innan här inte (hormonspiral). Ultraljud fick inte jag innan, men det går ju att mäta bra med det :) Åt mig använde de en klassisk mätsticka som skille in för att kolla storleken så att spiralen skulle få plats. Tänkte om de kört utan mätning alls, för det är ju inte säkert att man har plats nog.

mollycrimson
0

#27 Hmm… de kanske såg när de mätte dig att det inte behövdes något "nyp". Lyllos, säger jag bara^^

Jag vet faktiskt inte exakt varför de gör allt. Jag litar på dem och lät dem göra sin grej. Det gör jag aldrig om^^
Men alla får ju inte lika ont som jag fick och som Epicindy fick liksom… Vi verkade vara extremfall.

juliapettersson
0

Min bästa kompis satte in en när hon var 18. Hade ont i flera veckor efter det, hon hörde av sig och var orolig men barnmorskan sa bara att det var helt normalt. Efter att ha haft ont i flera månader gick hon till en annan barnmorska som undersökte henne. Hon hade en svår livmodersinflammation som kan om hon har otur orsakat sterilitet, och spiralen rök direkt.

mollycrimson
0

#29 åh fyfan :O ja jag hade ju som sagt förjävligt ont och satt kvar ett tag och skrek efter värktabletter så min kropp sa ifrån direkt…. tur att de hann ta ut den på din bästa kompis, det hade kunnat gå illa :/