Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 3250 ggr
pernillaa
0

Frågor om mens

Hej

Jag undrar ifall era hormoner lever eget liv, på så sätt att er pms helt plötsligt är överdriven någon månad, ni får helt plötsligt ont i bröstvårtorna, mensvärken är överdriven och ni blöder mer än vanligt? Vad beror det på?

Brukar er mens starta med väldigt mörkt blod? Alltså brunt i princip….

Kram

PS: Epicindy, Tungan ute misstänker att du kommer vilja påpeka igen att jag måste ta itu med det här men jag har knappt ont alls just nu i en period, förutom vanlig mensvärk. Kommer inte föra smärtdagbok, om jag inte blir uppmanad av en läkare att göra det. Ska däremot ringa till kvinnokliniken imorgon och boka tid för att rådfråga om allt det här och begära att få en undersökning av något slag och en ordentlig utredning. Nån hjälp vill jag ju ha.

Ha en bra dag! // Pernilla

Aviendha
0

Nu när jag har spiral lever hormonerna lite som de vill. Känner oftast inget, men vissa månader så har jag jätteont i brösten och humöret svänger.

Jo, första mensen kan vara mörkare, nästan brun, iaf var det så för mig förr.

Cindy
0

Hihihi, jag SKA inte tjata mer ;) Kan ju bara viska att jag precis fick reda på att alla är välkomna på ett första besök på Endometrioscentrum på Akademiska sjukhuset i Uppsala. *tips, tips*

Vänliga hälsningar
Cindy

pernillaa
0

Tack för tipset men det är för långt för mig.

Ha en bra dag! // Pernilla

MimmieM
0

Tja, jag brukade ha rikligare och kraftigare mens och värk varannan månad men det är också allt jag kan komma på. Någon månad så kan det börja spänna i brösten litegrann men annars.. ingenting!

Att det är mörkare i början brukar ju vara att det inte är "färskt" utan blivit lite koagulerat.

Carpe Diem

Bergspuman
0

Nog varierar det alltid. Åtminstone förut, men jag tror att det kan hänga ihop med allmäntillståndet - hormornerna kanske blir extra ystra om man mår lite sämre, är stressad, etc etc.

pyromanen
0

Jo, det varierar, och det är ju inte så konstigt, vi är ju inte maskiner Glad.  För mig kan det dels vara olika från månad till månad, både i mängd, varighet och besvär/symptom som smärtor, grinighet och  hunger dagarna innan mm.  Sen har jag också märkt förändringar över längre tid. Före första barnet… efter barnen… nu efter 40…  inte likadant.

StickyKitten
0

Varierar absolut. Oftast har jag bara lätt mensvärk, men ibland slår det till så att jag blir spyfärdig och skakig av smärta (vet att vissa har det så alltid).

Blödningarna varierar också, ibland kommer mensen aldrig riktigt igång ens utan är mest brun gegga och lite småstänkt. Ibland niagarafall som bildar sjöar i bindan Oskyldig

Vad det beror på vet jag inte, men som pyromanen sa så är vi inga maskiner. Så det är nog hormonerna som lever sitt egna liv helt enkelt

[Tassy]
0

Japp, på pricken jag! Här är det vilda västern

mollycrimson
0

Hmm.. för mig är det typ tvärtom, att det brunaktiga kommer i slutet för att det då mest är "blodblandade flytningar" typ. Alla har ju inte samma reaktioner när de har mens heller så det är svårt att säga om det är något som är "fel".

Vissa månader kan det vara värre med bröstvårtorna och PMSen (värken är lika förjävlig varje gång), och sånt kan bero jättemycket på hur man mår i kroppen och psyket. Sånt påverkar ju …