Hjälp! Vatten i urinprovet!!
Jag var på UM innan idag och tog ett graviditetstest, och samtidigt tyckte barnmorskan att jag skulle göra ett klamydiatest också. Sagt och gjort.
Det är bara det att jag skulle skölja av yttersidan av muggen i kranen på toan och råkade få i lite vatten i urinprovet! Herregud, hur lyckas jag.. Det var inte alls mycket, men kommer det påverka resultatet tror ni?? Gud, tänk så visar det fel. Jag är riktigt orolig..
Varför berättade du inte att du gjorde det? Eller tänkte du på det först efteråt? Ring och berätta. Förmodligen får du komma och göra om det.
Hur det är med gravtest vet jag inte, men klamydia är en bakterie, de skickar in ett prov som de odlar upp, och finns det klamydiabakterier så kommer de växa. Det var ju inte flera dl vatten det handlade om, det som händer med urinen är att den blir mer utspädd, salthalten, färgen och volymen blir ju lite missvisande och pH-halten i den kan ändras. Utan att veta exakt hur de tar proven så kan jag tycka att det borde gå utmärkt ändå, vatten finns ju i själva urinen liksom, men för att vara på den säkra sidan så kan du ju ringa och prata med dem om det så kan du få ett slutgiltigt svar.
Paulina
Isurrendera:
Jag vet inte om det påverkar provet. Troligen klamydiatestet, men definitivt inte graviditetstestet. Det är så starka hormoner som mäts i det så dom syns iallafall. :)
Så var du gravid? *nyfiken*
För det svaret får man ju direkt på lab. Det kollar dom ju med en "snabbsticka". :)
Tror inte det har betydelse om det inte var mycket. Urin kan ju vara väldigt olika i koncentration beroedne på hur mycket-lite man druckigt och hur mycket/lite salt man ätit senaste dygnet… omdet bara var lite vatten motsvarar det nog bara om du druckigt lite mer vatten innan du gick dit…
och det ska ju varken finnas graviditetshormoner eller klamydia i kranvatten :-)