Svamp (OBS-Äckligt inlägg)
Hej
Tjejer, när ni har Svamp i underlivet, hur märker ni det?
Hur brukar era flytningar påverkas?
Hur länge brukar ni ha Svamp, och hur ofta?
Vad gör ni åt det?
vad gör ni för att förhindra uppkomsten av Svamp?
Nu kommer det äckliga…
Jag har enorma problem med återkommande Svamp i underlivet. Periodvis har jag det varannan vecka. Nu är jag inne i en sämre period igen som det verkar. När min Svamp är som värst så blir mina flytningar till klumpar. Alltså inte bara att det är klumpar i flytningarna utan att flytningarna blir hårda veckade klumpar i slidan. Jag får liksom gräva ur slidan en gång / dag för att det blir så mycket. Låter ju inte så himla trevligt och det är det inte heller. Klumparna är så pass sammanhängande att jag kan rulla dom mellan fingrarna utan att dom går sönder det minsta.
Är det NÅN som har som jag eller är det något fel på mig? =(
Det enda som hjälper för mig är Pevaryl tillsammans med tabletter som heter Fluconazol. Bara Pevaryl hjälper inte ett dyft.
Kram
Ha en bra dag! // Pernilla

Har du fatt tabletter utskrivna av barnmorska? Det fick jag nar jag hade problem med Svamp som inte ville ga bort forut.
Annars sa ar det ju huskurerna som galler.. Bomullstrosor, fil i trosorna, ga utan trosor, inga tajta byxor och inga strumpbyxor.
// Amanda
Jo jag har ju använt Fluconazol.
Jippie. Gick och la mig för en timme sen, somnade halvt och har sen legat och halvsovit och kliat. Jag vaknade nu för att gå på toaletten och såg att min hand var blodig, ingenting från slidan dock.
Hade varit trevligt att få sova någonting inatt. klev upp nu och tog en kalldusch mellan benen för at lindra det värsta.
Finns det någon salva eller så som kyler och lindrar?
Usch vad trist! Jag ligger på gränsen till att få det titt som tätt, har nog att göra med mina extremt ojämna blödningar. Märker det på att slemhinnorna känns skörare och irriterade och flytningarna blir.. jag vet inte hur jag ska förklara det, men lite som pappersmassa :P
Känner mig extremt ofräsh då, men det går i regel över fort för min del, även om jag har det tätt. Förebygger genom att inte irritera med tvålar och dyl, har mestadels bomullstrosor och sover naken och går i luftiga kläder titt som tätt. Men det enerverar, hoppas på att ta ur spiralen (vad jag nu ska använda sen får jag ta senare) och att det ska avta då, för såhär var det inte innan jag satte i den, och det har inte gett med sig på 4 år så jag är less.
Paulina
Usch vad träligt för dig. Ja mina flytningar är så också, fast mycket hårdare.

pernillaa, kan det vara så att du har candida? en sida om candida
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hjälp… det stämde in totalt. Hade ALLA symptom! 
Jag ska kolla upp det. Tack för tipset.
Oj, jag har ju många symptom, men samtidigt så kan de symptom jag ha även bero på min depression.. Hm. 
Paulina

#6 Hoppas du får reda på orsaken till dina problem och kan göra något åt dem.
#7 Det ena kanske inte behöver utesluta det andra?
_**/Mvh Anne
#8 Det är sant iofs. Kanske något som är värt att kolla upp ändå. Snallade bara in mig helt på sidan där man skulle kunna beställa hemtestet, får väl ringa dem antar jag.
Paulina
över 700 spänn skulle det kosta ju… 
Oj! Så rik är jag inte :(
Men man skulle ju kunna testa att lägga om kosten så som de föreslog och se om det blev skillnad med. Det förutsätter ju att man klarar av en sådan sak och faktiskt äter 
Paulina
Ja det är ju det som är problemet…

#11 Den kost som skrivs om där låter väldigt likt LCHF
_**/Mvh Anne
Har alltid varit radd for Svamp trots att jag aldrig har haft det… kor pa forebyggande till max istallet.
Forsiktig med rakning av underlivet, helst inte alls… Vet att det har funkat for manga av mina vanner, att de inte fick Svamp langre nar de slutade raka och bara trimmade istallet.
Jag har bomullstrosor pa dagen och sova utan, och sen har jag aldrig tajta byxor utan bara kjol. Om jag kanner att det pa nagot satt ar i obalans sa kor jag med naturell fil/turkisk youghurt under natten och det funkar alltid.
Att börja med att sluta, haha. Ja jag rakar mig, det ska jag erkänna, men jag vet inte om jag kan sluta med det. Kan kan jag ju, men jag har rakat mig i så många år så det är liksom så glest mellan håren och det växer knappt någonting. Det ser så dumt ut tycker jag.
De få gånger jag råkat ut för eländet har varit för tajta kläder, oftast snäva brallor och string. Rakat mig har jag aldrig nånsin gjort förutom bikinilinjen. Med andra ord så var det många många år sedan jag hade Svamp senast :)
Lite gryniga flytningar (märks knappt nån skillnad för mig), annars är det bara det förbannade jävla kliandet som märktes på mig.
#15 Jag har också återkommande Svamp, och har fått rådet tusen gånger att låta busken växa. För mig har det dock inte gjort någon som helst skillnad alls hur mycket könshår jag har, svampen kommer ändå.
Det enda som hjälpt mig i längden är att sluta äta socker, mjölprodukter (bröd, pasta etc), ris och potatis. Inte helt LCHF men närapå. Slarvar jag en helg med en påse chips och lite godis, så har jag svampen som ett brev på posten veckan efter.
Jag förebygger med att köra Lactal ca2 gånger i veckan. Ska även iväg och köpa nytt Kollodialt Silver på hälsokosten eftersom det tog kål på en svampinfektion och urinvägsinfektion för ett år sen, har bara glömt bort att skaffa mer och ta lite varje dag.
Och Pernillaa, du har väl bokat tid hos gyn vid det här laget? Jag är fasligt nära att spåra upp dig och tvinga iväg dig myself. Detta är ytterligare en sak du inte ska behöva genomlida! *KRAM*
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag har pratat med barnmorskan idag om det här med candida och fick ummer och mail till en kvinna jag skulla kontakta. Ska göra det imorgon. Sen har jag pratat med en läkare på gyn om det här med…åh vad hette det nu, hehe. Jag vet vad detheter med minns inte nu för att jag ska iväg och är stressad. men jag har skrivit ut alla papper för att föra smärtdagbok, men jag måste bara hitta motivationen att göra det. 3 månaders anteckningar är lång tid för mig och mitt minne är så uselt p.g.a. utbrändheten. Men jag har tagit itu med det. Nu måste det bara bli läge för det. jag har papperna framme på köksbordte så jag blir påmind varje dag. Tack för att du bryr dig. =)
Kram
Svamp i underlivet är ett rent h-vete… Att inte få sova för den enorma klådan och sen inte kunna kissa för svedan.
Jag lider med dig pernillaa.
Pevarylen fungerar skapligt för mig, då både salva och "mus-piller".
Jag är diabetiker och får lätt torra slemhinnor, vilket också ger klåda. Enda gången det inte kliar är under mensen samt under ägglossningen, för då håller det sig fuktigt därnere ;)
Däremellan blir det barnolja vid varje dusch. Det lindrar ganska mycket.
Det finna en smärtstillande salva på apoteket som heter xylokain, min bästa vän när man kliat sig sönder och samman och bara måste kissa. Eller till läggdags så man får en chans att somna,
Tyvärr håller inte effekten i sig särskilt länge men så länge den gör det så är den underbar.
Lycka till nu Pernilla, hoppas skiten försvinner snart =)

#21 Du kan prova att smörja med ovesterin om slemhinnorna blir torra och irriterade istället för barn ojla. Finns att köpa på apoteket.
Har du fått utskrivet orala tabletter istället för pevaryl? Tänkte att det inte är bra för slemhinnorna med pevarylen.
Ja fluconazol är gudomliga och hjälper alltid för mig. En tablett sen är det borta inom 2-3 dagar ungefär.

#23 Har du provat upprepade behanlingar med fluconazol? Att ta ytterliggare en tablett efter en vecka? Även fast du inte har några känningar?
Nej för jag har aldrig blivit ordinerad det.

Du kanske ska fråga om du kan få det för att verkligen få bort svampen?
Eller fråga om dom kan skriva ut så att du alltid har hemma så du kan ta när det behövs?

Candidan bor nästan alltid i tarmen och det är därför behandlingarna i slidan endast hjälper kortare stunder.
Man kan mycket framgångsrikt svälta ut svampen helt kostnadsfritt men det kräver tålamod och envishet för det tar en stund.
Inne på alternativbehandlingar iFokus har jag skrivit en artikelserie om hur jag behandlat min candida som man kan läsa om man är nyfiken. Den ligger under Temaveckor om man söker på artiklar därinne. (om det är okej att jag tipsar om annan sajt alltså…)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Tack för tipset om artikeln. Jag ska absolut läsa den. =)

Hoppas att du hittar något matnyttigt i den, den är i tre delar.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.