Skjuta upp mensen?
Om en vecka ska jag åka med familjen på semester till Thailand och vara där i 3 veckor, problemet är bara att jag kommer att ha mens under tiden… o de passar ju inge bra när de är en sol- och badsemester typ. Brukar ha rätt mkt o dessutom mkt mensvärk så minst en av dessa veckor kommer bli förstörda :( Hata att vara tjej ibland..
Men ja hörde att det gick o äta någon typ medicin som gjorde att man kunde skjuta upp den tills man kom hem? Stämmer det? Annars vet jag inte vad jag ska göra :S Det funkar ju inte att springa o byta tampong stup i kvarten! Funderar på o köpa en m-kopp o ta med men vet inte riktigt om man vågar lita på att de håller "tätt" o inte börjar läcka när man är på stranden typ.. och så måste man ju krångla med specialvatten o rengöra den med.

Ta kontakt med barnmorskan på din vårdcentral (alternativt ungdomsmottagning) så kan de nog hjälpa dig med detta
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Ok, har bokat tid nu iaf!
Men är det någon som ätit sån medicin/piller som man kan skjuta upp den med förut?

#2 Jag har ätit p-piller och då hoppat över sockerpillren för att skjuta upp mensen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
P-piller eller gestragener (dvs gulkroppshormon) kan skjuta upp mensen. Själv är jag mensfri sedan snart tio år.
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag vet att min kompis åt några tabletter de veckor hon var borta.. Och hennes mens blev rena kaoset efter det.. Hon hade inte mens på ett halvår sen kom den tillbaka och varade i 1½ månad.. Så blev nog någon rubbning i hormonerna.. Vet dock inte hur ofta detta händer:S
Själv äter jag p-piller och brukar skjuta upp min mens..
Jag har gjort det vid några tillfällen när jag skulle resa.
Tabletterna heter Primolut. De är receptbelagda.
Man tar 1 tablett 2 gånger dagligen minst 3 dagar före förväntad mens. Sedan ska man äta dem högst 14 dagar i sträck.
Jag har fått mens några dagar efter jag slutade med pillrena så för mig fungerade det perfekt.
/Maria

Ok, tack för svaren :D
Var dock noggrann med att ta exakt ALLA pillrena, asså så många du ska ta per dag. annars är det lätt att den kommer.
Ta även med piller som minskar mensen, alltid bra att ha ifall att… :P