Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 6976 ggr
Maja
0

Börja med p-piller vid mens?

Jag har alltid hört "Du ska börja med dina p-piller den dag du får mens", men när en vän till mig hade fått sina p-piller utskrivna så hade de sagt "Du kan börja vilken dag som helst!" till henne.

Både hon och jag har Neovletta (jag har dock inte ätit p-piller på ett halvår). Anledningen till att man skulle börja den dagen man får mens var enligt läkaren att man "ska vara säker på att man inte är gravid".

Jag har tankar på att börja med mina p-piller igen och jag har tidigare börjat den dagen jag har fått mens. Då har jag fått konstant mens i en månad, rätt så jobbigt läge..

Jag har ätit piller i två omgångar och då alltid börjat på "mensdagen", men jag tänkte om jag skulle börja nu igen så kanske man kan börja på en "vanlig" dag, alltså utan att invänta mensen. Jag fick mens i tisdags (13/10) och om jag ska börja nu så måste jag vänta i ett par veckor och då dessutom riskera att få gå med konstant mens i en månad..

Hur har ni gjort? Började ni på den dagen ni fick mens, eller har ni börjat "vilken dag som helst"?

Tisdag
0

Du kan börja vilken dag du vill men du har då inte ett 100%-igt skydd, så om du börjar en annan dag komplettera med kondom de första två veckorna.

Maja
0

Åh, okej, tack för svaret! =) Jo, man får givetvis skydda sig extra! =)

elyse
0

Jag bara började, men var såklart medveten om att pillrerna inte skyddade som de skulle.

Maja
0

Jag tänkte mer på det här med mensen.. Om jag börjar - låt oss säga i morgon - så har jag ju ingen mens, alltså borde jag inte behöva dras med mensen i en månad som jag har gjort när jag har börjat andra gånger. För det lär ju inte komma någon mens nu när jag börjar (i så fall vore det mycket konstigt).

Då får jag mensen när jag har kommit fram till sockerpiller-veckan, alltså skjuter jag fram den en vecka. Det borde ju inte vara några problem, eller hur? =)

hus-musen
0

#4 Det beror på, finns många som får mellanblödningar ändå.

Qui dormit, non peccat