Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: gynekologsnack
Läst 7270 ggr
Mainebusters
0

Tidig mens, svår förlossning?

Läste i någon tidning om att detta kunde ha ett samband.

Stämmer det? För mig stämde det iaf..

silverhuldra
0

För mig stämmmer det inte alls.

Mvh. Silverhuldra

Iskall
0

Vad räknas med tidig mens? För att det är ju normalt att man får sin mens i början av tonåren fram till slutet av tonåren ju.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Mainebusters
0

Jag räknar iaf tidig mens som 9-12 år. Om det är normalt med början av tonåren, så är väl tidig innan dess..?

Iskall
0

Så jag som fick min första mens när jag var elva år, räknas det om tidigt?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Mainebusters
0

Ja, jag räknar då det som tidigt.. jag fick det då med. Det "normala" är väl i början på tonåren.

Iskall
0

#5 Så med andra ord är du och jag "onormala" då  ;)

silverhuldra
0

#6 och jag är väl högst onormal då då efter som jag var runt 9 då jag fick min :-D.

Mvh. Silverhuldra

Mainebusters
0

#6  Nejda! Vi var tidiga..

#7  Och du var väldigt tidig..

Onormal och normalt är kanske inte så bra ord.. Vanligast och mindre vanligt kanske? Asch, jag vet inte..

Nu kom vi ifrån huvudfrågan.. Flört

Iskall
0

#8 Lätt hänt att komma ifrån huvudfrågan Flört

#7 Du var väldigt tidig när du fick den så pass tidigt.

#0 Jag har aldrig hört talats om att det blir en svårare förlossning om mensen är tidig. Vart har du läst det någonstans?

Mainebusters
0

Det var någon tidning.. aftonbladet? Nej, jag är inte säker.. kommer bara ihåg att det faktiskt stämde.

linhof
0

hmmm…jag fick den sent… nästan 15 o ja hade då inga lätta förlossningar…Alla mina 5 har vart snabba, problematiska och totalt katastrofala…. fast i mina ögon positiva Skrattande

Mainebusters
0

Låter bra att du kan säga att det varit positivt..Flört

Jag fick den tidigt, har ett barn. Fick havandeskapsförgiftning och till råga på allt så tog det 36 timmar (efter vattnet gått) innan hon behagade titta ut..

linhof
0

#13 Skrattande jag har haft helt underbara förlossningar…trots att allt vart katastrof… men det beror mycket på att jag haft bra personal runt mej, mycket stöd av min man plus att jag själv anser att saker o ting blir vad man gör dem till Flört

Och jag väljer att se de positiva sakerna…eller rättare sagt: försöker Skrattande

Mainebusters
0

Tyvärr såg jag inga positiva saker med själva förlossningen då jag var så dålig, och efteråt så åkte jag in på op för att moderkakan satt fast. Pappan lämnade de ensam med flickan i rummet i två timmar!  

Vilken skön inställning du har om att saker och ting blir som man gör de till! I mitt fall kunde jag inte påverka något då jag var sjuk..

Men graviditeten var kul!

linhof
0

#15 visst har graven varit roliga! trots problem så har de vart jättemysigaGlad…. Samma sak har hänt mej 2 ggr… varav den ene höll jag på o förblöda! Förvånad usch…. både jag o pojken höll på o stryka med… men jag försöker att lägga fokus på det som va positivt… tex min ljuvliga barnmorska jag hade med hysteriskt rolig humor, hur förbryllad dr såg ut när jag tyckte visst att det var okej att göra snitt… helst igår Flört(jag lovar… han såg helkomisk ut!)

Jag tycker tex inte att det är synd om min man som blev lämnad ensam i ovissheten om jag skulle överleva eller ej (visst va det synd om han, men jag lägger fokus på annat) utan jag ser det lite som att han fick lite tjuvstart på pojken. vilket jag faktiskt e lite avis på….

fast… det va juh inte det tråden handlade om. Så ursäkta TS, men jag tror nog att sanningen om tidig mens/svår förlossning o tvärtom ligger nånstans mittemellan…. tror faktiskt att det är bättre att fråga kvinnliga medlemmar i familjen hur de hade det när de fick barn…o så tänker man sej typ…hälften?

Mainebusters
0

#16  Asch da! Det är kul om folk skriver om sina upplevelser med! Jag hårddrar inte frågan.. Flört

linhof
0

#17…nu fattar ja inte? Tungan ute *pompom*

i vilket fall som helst… ja hoppas verkligen inte att du tog det som ett påhopp…. för det jag ville var egentligen försöka förklara hur jag gör…eller försöker göra… för att tänka positivt…

äsch, nu blev det ju knas i knoppen på mej… Tungan ute

Mainebusters
0

#18  fast… det va juh inte det tråden handlade om

Så skrev du, det var det jag menade med att det är kul om man skriver om sina upplevelser.

Jag har inte tagit illa vid mig på något vis, det får du inte tro! Glad

linhof
0

#19 ahaaa! *ser upplyst ut* då fattar jag Skrattande

ja gillar oxå att läsa om andras o även skriva om mina egna upplevelser…Glad va bra att du förstod mej rätt Kyss

Mainebusters
0

Cool

annemaria1962
0

jag fick min mens väldigt tidigt!! visste inte ens va de va då den kom!! o mamma hon mumla om att de heter mens o så plocka hon fram en binda! de har alltid varit som skamligt detta med intimiteter i mitt hem…så det prata vi inte mycket om!

men fick inte någon chock!! Obestämd Glad de va som att jag godtog de mamma mumla om…sen ver de inget mer…men svåra smärtor har jag haft och ganska kraftiga blödningar. vilket ledde till att man för några år sedan tog bort livmodern bl a… och jag mår då bara bra!!

hade svåra förlossningar..men vet inte om de berodde på min mens…har inte hört om något sådant förut!!…

elyse
0

"Framför allt gäller sambandet mellan tidig mens och förlossningskomplikationer de äldre förstföderskorna. Bland dem fick var tredje förlösas med sugklocka eller kejsarsnitt. För kvinnor med tidig mens som födde barn tidigt i livet fanns inget sådant samband."

Det är väl i sig ingen nyhet att det generellt är svårare för äldre kvinnor att föda barn? Bara en artikel som skapar rubriker…

Mainebusters
0

#22 Fniss, samma här.. Jag har varit väldigt öppen hela tiden med min dotter om allt. Finns inget som hon inte kan fråga mig om.

#23  En bra artikel skapar rubriker.. Glad

elyse
0

#24 I det här fallet känns det snarare som att en felaktig rubrik kan skapa onödig oro.

Mainebusters
0

Om detta skapar oro, så finns det nog en hel del rubriker i tidningarna som skulle censureras.. Glad

elyse
0

#26 Självklart är det så. Och föregående diskussion visar ju också att man ofta bara ser till rubriken och reagerar istället för att läsa och se att det inte alls är som man först trott. Personligen kan jag dock tycka att just sådana här rubriker är onödiga då det redan finns så många som är rädda/oroliga över förlossningar.

Mainebusters
0

Man kan ju inte undvika allt i tidningarna. Det står om cancervarningar och gud vet allt i dem varje dag. Är man så rädd så talar man med vårdpersonal.

Men nu var det ju frågan om detta påstående stämde. Sedan kan man tycka vad man vill om publiceringen.

elyse
0

#28 Jag är en av de som är rädda och jag talar inte med vårdpersonal om det, för det är vårdpersonalen jag inte litar på, vilket framkallar en oro.

Men om det är frågan om detta stämde, så gjorde det ju det till viss del. Men bara om man föder barn sent i livet. Och det i sig vet vi redan.

Mainebusters
0

Lite OT kanske: vad är sent i livet? Efter 35 års ålder?

elyse
0

Det brukar vara 35-40, men eftersom det är en brittisk undersökning och britterna har en av de lägsta åldrarna för förstföderskor i Europa kanske det är lägre? Jag skulle tippa på 35 i alla fall.

Mainebusters
0

Då var jag iaf inte en sen förstföderska då.. *ler* jag var 27.