Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 15407 ggr
[Malin3033]
7

ingen mens.. än..

har kikat lite nu på kvinnor.ifokus ett tag.. har inte skrivit så jätte mycket och har funderat länge på om jag ska fråga detta, och nu har jag bestämt att få det överstökat :)

Jag fyller 16 år i september.. har fortfarande inte fått min mens. tidigare så har jag varit glad för att slippa djävulsskapet, men nu är jag inte bara glad, blir väldigt orolig ibland.

vet inte vad min fråga är egentligen.. kanske om jag bör göra något åt det? eller fortsätta att vänta? vad kan det bero på? min mamma fick sin mens när hon var 14. mormor var också där någonstans. kan även tillägga att mammas mens är väldigt oregelbunden. kvinnorna på pappas sida har jag inte koll på..

Tack.

Telefonkontakt
0

Den kommer nog ska du se.

Jag fick inte min förens jag var 15 och et halvt.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Rita-S
0

det är inte helt onormalt att få mens i 16-17 års ålder faktisk. lite mindre normalt med 18. somma säger det är täcken på ett långt liv dessutom :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Maria
0

Jag känner en tjej som var arton när hon fick mens. Kanske lite ovanligt sent men hon var helt normal enl hennes läkare.

/Maria

Musiken
0

Ar du orolig sa prata med din lakare eller tant pa UM. Jag vet ju inte alls hur du ser ut, men att vara underviktig kan ibland gora sa att man inte far sin mens. Min kompis hade anorexia nar hon var 11-13 och hennes mens kom inte forrens hon fyllde 16 pga det enligt lakarna.

[Malin3033]
0

#4 Inte underviktig, vill jag inte påstå iallafall,
väger 59-60kg, 176cm lång och enligt BMI-räknaren så har jag ett BMI på 19, precis under 20. Och 20-25 är tydligen normalvikt.

Så det kanske är anledningen.. var ännu mindre (smalare) förut när jag växte som värst, växte 10cm på väldigt kort tid i 6:an. Nu när jag inte verkar bli så mycket längre så sätter sig fettet på kroppen istället ^^

Jag väntar väl lite till och fortsätter att vara glad över att jag är utan mens. ^^

#2 härligt med långt liv. :)

hus-musen
0

men för att kroppen ska sluta fungera och mensen försvinna så ska man vara rejält undernärd.

du är helt normal, men får du inte mens inom 1-2 år så gör en utredning.

Qui dormit, non peccat

[Malin3033]
0

#6 men jag har ju ingen mens som kan försvinna. ;) men jag förstår vad du menar.

tack för alla svar.

RuiXue
0

Jag hade en klasskompis i gymnasiet som inte hade fått mens när vi var 17. Men det är inte onormalt. Var glad så länge du slipper eländetFlört Jag fick min när jag var 13 år och 5 månaderSkrikandes

Jennie

Magster
0

Var glad! Lev ditt fria obeskymrade liv så mycket du bara kan! Nej, skämt åsido. Är själv ingen gynekolog eller läkare men rätt bra påläst och du är inte undernärd och 16 är ingen panikålder så ska jag säga vad jag tror så är det bara att du har tur med att vara lite senare. Flört Sen kan man ju kolla på andra saker om du är sen i puberteten på andra håll? Har du kurvor och hår eller var du lite senare med det också? Kan ju hänga ihop lite. Idrottar du mycket?

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

paronskrutten
0

Jag fick min när jag var elva, är riktigt avis på dig som slipper. Fast jag förstår din oro. Råder dig att kolla upp det om det tar mycket energi från dig. Lycka till!

Helena

Cindy
0

Min mamma fick mens först i din ålder, men jag redan som tolvåring. Hon var ungefär lika smal som du är, jag har alltid haft generösare former fast inom normalvikt.

Östogenet är absolut beroende av att man har kroppsfett, då det är där det lagras. Har man lite kroppsfett på rumpa/lår och mage så anser kroppen att man inte har tillräckligt för att klara av mens och fortplantning - ägglossningen och mensen blir försenad.

Även kosten är viktig, äter man fettsnålt så har man ofta en sämre östrogenproduktion. Var inte rädd att ha riktigt smör på mackan, osv.

Om du tränar mycket kan det också vara en orsak, likaså stress.

Är du orolig tycker jag att du ska göra som de andra i tråden sagt och boka en tid hos ungdomsmottagningen för en undersökning. Även om det är normalt att få mens först som 17-åring, så kan det faktiskt finnas andra faktorer.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Malin3033]
0

#9 tidig i puberteten i övrigt. Finnar, hår, kurvor, allt är på sin plats. ;-) Idrottar inte mycket, har två hundar som jag tränar aktivt med, + hundpromenader, men det är inte mer än så..

#11 här kör vi bara med "riktiga" produkter :-)

Tack för alla svar.. jag ska fundera lite till på om jag vill gå till en mottagning, det blir väl så till slut, men ska vara glad en stund till att jag inte har fått den än. :)

Magster
0

Du äter ingen medicin eller så?

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

[Malin3033]
0

#13 - nej, ingen medicin.

[Malin3033]
0

Vill ännu en gång tacka för alla svar, men även vill jag meddela

Mensen kom idag!