P-spruta eller inte?
Jag har haft P-spruta i ca 3-4 år och varit helt nöjd med det, anledningen till att jag har det är för att jag inte klarar ha mens jag blir jättesur, det gör ont att ha tampong så jag sjukanmäler mig hellre och ligger hemma och blöder på mig under hela menstiden. Jag får världens mensvärk och så har jag fast förhållande. Och Binda vägrar jag ha. Och P-sprutan har alltså fungerat jättebra för mig då och jag vill inte byta. Jag vet om risken att få benskörhet när man är äldre och den är jag villig att ta eftersom jag anser att mycket annat också ger benskörhet och dessutom så är nog mitt skelett redan påverkat eftersom jag tagit det så länge.
Så idag när jag gick till ungdomsmottagningen så vile hon inte ge mig nytt recept på P-spruta. Hon tycker jag ska välja något annat men p-piller får man ju mens med och jag är så glömsk. Och P-stav verkar alla få blödningar och endel blir ändå med barn och det skulle vara förödande om jag blev med barn nu.
Jag är bara allmännt förvirrad och behöver eran syn på saken. Vad tycker ni och hur är det egentligen med P-stav någon som har bra erfarenheter av det? Jag fick ny tid imorgon hos en doktor som ska typ hälsoundersöka mig och säkert övertala mig att inte ta P-spruta.

De kan inte vägra skriva ut ett preventivmedel oavsett vad de tycker om saken. Så gå dit och säg att du ska ha p-spruta helt enkelt.
Qui dormit, non peccat
Kan minipiller vara ett alternativ att prova kanske? Jag vill minnas att det finns en sort som brukar göra så att man slipper mensen?
Gå till en vanlig gynekolog istället för din uppenbart inkompetenta barnmorska! Klart du ska ha din p-stav om det är vad du trivs med!
Är man orolig för bentätheten kan man be om en remiss för att få benmassan kontrollerad. Man ligger på en brits medan en svag röntgenmaskin läser av bentätheten, svar på en vecka.
Viktigt! Benskörhet förebygger man bäst genom att ta D-vitamintillskott i högre doser, samt se till att få i sig kalcium antingen genom kosten eller tillskott, och givetvis motion. Själv knaprar jag D-Pearls från hälsokosten.
Vänliga hälsningar
Cindy

#3 P-stav?
Du menar p-spruta? 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#4 Same shit, diffrent shape! ;) Vad förväntar ni er halv fyra på natten? ;)
Vänliga hälsningar
Cindy

#5 Jag förväntar mig att man sover då ;P
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#6 Jag med! Men min livmoder bestämde sig för att hålla mig vaken inatt genom att inte tillåta mig att inta liggande position, hurra!
Vänliga hälsningar
Cindy
Det blev P-stav iallafall :/ Jag fick ta ut den och börja med P-spruta igen om jag inte var nöjd så det var ju iallafall en okej överenskommelse, bara dom håller vad dom lovar nu.
Va, men varför ska någon annan bestämma för dig vilket preventivmedel du ska ha? Låter konstigt…!
Vänliga hälsningar
Cindy
Ja jag vet men dom sa att dom bara brukar ge ut det till folk som verkligen behöver det typ såna som inte klarar ha mens :S Jag klarar inte heller ha mens heller psykiskt.
Dom sa att dom inte ville att jag skulle få benskörhet men jag vet inte om jag tror på det där, för min mamma har tagit p-spurta i 25 år och hon gjorde ett test nyligen och hon ligger långt över den normala gränsen. Så hon är så långt från benskörhet man kan komma så.

#10 p-spruta ges huvudsakligen till kvinnor över 30, vissa undantag finns. och angående benskörhet så är det en dokumenterad bieffekt,och synnerligen för unga kvinnor 25 och yngre. det rekommenderas av många läkare att man inte ska använda medlet i mer än 2 år för att minska risken för skador.
Alltså bara för att din mamma är ok så behöver inte du vara det. din mammas kropp är färdigvuxen och reagerar inte likadant som din kropp gör som inte ens är helt färdigvuxen ännu.
Läkarna kan inte vägra om de inte ser en risk i dig eller anser att du ligger i farozonen. Be istället om mer information och vad du kan göra istället då det finns andra preventivmedel och medeciner som har samma effekt som p-spruta.
Qui dormit, non peccat
Men min mamma har alltså tagit P-spruta sen hon var 20 år med andra ord lika gammal som jag är nu och hennes skelett var liksom tillomed bättre än dom flestas. Så jag tror inte alla drabbas av benskörhet.
Dom sa att det ändå som fanns som kanske kunde ta bort min mens var P-stav. Känns inte som den här ungdomsmottagningen är speciellt sammarbetsvillga.
När min kompis åkte in dit och behövde bara hämta ut ett akut piller blev dom sura och sa att hon fick faktiskt boka tid, men det fanns ju inte tid på en månad. Så min kompis fick det aldrig och hade inte råd att köpa själv..så det kanske är ett exempel på hur mycket dom egentligen bryr sig.

#12 Gå då och gör ett test helt enkelt på hur ditt skelett ser ut i dagsläget. Du kan inte lita på att bara för att din mamma klarar sig bra så gör du det då ni inte har samma skelett.
Qui dormit, non peccat
låter knasigt. får du inte välja själv vad d ska ha? vad var anledningen t det?
Jag använde Depo-Provera i några år. Hade jag fått veta, det jag vet nu, så hade jag avstått. Visst, det fungerade jättebra! Men.. hur kul var det sedan att få torra slemhinnor, och därmed täta infektioner som katarr och Svamp.
Tack vare det så måste jag använda Vagifem 1-2 ggr i veckan. Östrogen lokalt. Första gången jag hämtade ut dem på apoteket, så såg jag en äldre pensionär som hämtade ut samma sak. Då kändes det deppigt.. 
Så visst fungerar p-sprutan bra, men med dessa biverkningar så kan jag inte rekommendera det.

jag är 17 år, har nog nästan provat alla preparat på marknaden, men dom erbjöd mig p-spruta, dock såg jag det som ett alternativ om inte mini-pillrena fungerade.

Liinda, klart du ska prova p-stav och eftersom du har tagit p-spruta innan kommer du förmodligen slippa små blödningar som vissa kan få i början vid insättningen av p-stav.
Det finns ju självklart anledningar till varför man avråder från p-spruta en längre tid och då speciellt till unga personer. Förutom problem med benmassan kan det ta väldigt lång tid att få tillbaka sin mens efter användning av p-spruta (om man vill bli gravid tex.)
Efter p-spruta kan även livmodern "minska i storlek" varför man inte ska sätta in en spiral direkt efter, då man kan drabbas av rejäla smärtor.
Lycka till!
Jag har P-stav nu och haft det kanske 3 veckor och det verkar fungera bra än så länge. Inga blödningar eller nåt =)
Jag har återtagit p-sprutan nu efter ett uppehåll på 3 år. Hade den i 5 år innan.
Käkade p-piller innan nu men dessa gjorde att jag fick Svamp och andra konstigheter i underlivet.
När jag sa att jag ville ha p-sprutan igen så informerade hon mej om just benskörhet. Den uppkommer MEST om man har problem med värk eller svaga leder.
Har man inte detta så är risken ganska liten att man får benskörhet.
Jag trivs bäst med sprutan då man inte heller glömmer att ta den om man jämför med piller.
Humöret är på topp…ingen mens…ingen mensvärk…dessutom billigare.