Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: sjukdomar
Läst 24344 ggr
ChristineL
4

Det här med urinvägsinfektion...

Jag vet att det känns som att man måste kissa hela tiden  och att det gör ont nät man gör det. Men nu har jag börjat kissa hela tiden, särskillt på natten får jag springa flera gånger. Kan det vara urinvägsinfektion i tidigt stadium? Eller något annat?

Alex
0

Det kan det absolut vara. Det visar sig lite olika på olika personer, men "huvudregeln" är väl att man blir kissnödig ofta, oftast känner man sig kissnödig trots att man nyss kissat samt att det kan svida/göra ont när man kissar (speciellt de sista dropparna). Ett tydligt tecken är väl om man känner sig väldigt kissnödig och går på toaletten där det visar sig att man inte alls var så kissnödig som det kändes (dvs man kissar mindre än man borde i ett sånt läge).

Så det bästa är nog att söka upp läkare, om du inte väljer att försöka bota det själv hemma genom att dricka mycket, t.ex vatten (gärna kolsyrat), tranbärsjuice, citronvatten och/eller vatten med äppelcidervinäger (ja, det är lika gott som det låter…) och kissa mycket, för att få ut bakterierna.

Dock råder jag dig att boka läkartid ändå, för drar det igång ordentligt är det inte roligt. Och mina egna erfarenheter säger att det är extremt svårt att bota det helt själv. Det kan lindra besvären ett tag, men för mig har det alltid kommit tillbaka senare.

Dock kan det även vara någon könssjukdom, då det finns de som kan yttra sig på liknande sätt. Men kolla upp urinvägsinfektion först du.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ChristineL
0

Men varför just nu?? Det här har jag inte tid med mitt i flyttstök och allt! Skit, men ju förr jag kontaktar läkare desto bättre är det ju…

elyse
0

Sover du oroligt? När man sover djupt stängs känslan att behöva kissa av, men vaknar man till och från behöver man också gå upp och kissa. Jag gick själv upp 2-3 ggr i natt då jag vaknade massor av gånger.

ChristineL
0

#3 - Jo, de senaste nätterna har jag sovit dåligt. Antagligen är det oro/nervositet/stress inför flyttandet som kom så plötsligt.

elyse
0

#4 Testa att dricka mindre och sov för dig själv om du känner av att ev. sängpartner gör att du vaknar och se om det blir bättre, är mitt tips.

ChristineL
0

Jo, ikväll har jag propsat på att sova själv så jag förhoppningsvis får sova ut. Karln snarkar ju men jag brukar ha öronproppar då och det bruka funka.

exitingsvillemo
0

#6 fniss, EN TILL som använder öronproppar Skrattande mina bästa vänner!!

Ang kisseriet så skulle jag boka tid hos en läkare, dom kan konstatera väldigt fort om det är urinvägsinfektion bara en urinsticka så får du veta.

Dricker du ovanligt mycket? Inget besvär med torra slemhinnor? (torr i munnen eller klåda i underlivet)

Som Alex redan sagt så kan sjukan visa sig olika på olika människor. De sista dropparna brukar vara smärtsamma.

Man kan bli sittandes lääänge på toa eftersom behovet att kissa aldrig försvinner, så fort du kissat klart blir du nödig igen.

Urinvägsinfektion kan också sprida sig till njurarna, vilket kan vara mycket allvarligt, symptom på det kan vara feber och/eller ryggont (längst ner på ryggen)

Så kolla upp med läkare så du får veta. Och drick C-vitamin.

Jag har haft urinvägsinfektion flera ggr som yngre, men dom sista åren har jag sluppit att det brytit ut helt pga att så fort jag känner minsta symptom så dricker jag C-vitamin brustabletter, har alltid det hemma och det fungerar faktiskt på mig, iaf om man gör det i ett tidigt skede =)

Oj, hel uppsats blev det visst… Hoppas du blir bra i kisseriet snart, det är joobbigt att behöva kliva ur sängen flera ggr per natt

ChristineL
0

Inget ovanligt mycket drickande eller torrhet nånstans. Och jag har inte ont när jag kissar heller…

Men alltså, hos en läkare, man kissar på en sticka, typ grav-test?

exitingsvillemo
0

#8 ja precis. Troligen får du kissa i en mugg som dom sen doppar stickan i för att kolla bakterier.

Dom kan leta efter spår av blod mm men allt du behöver göra är att pinka i muggen =)

ChristineL
0

Vad kul det låter då… :P Nej, men det är väl lika bra att kontakta vc då.

VeNyRa
0

Jag fick de symptomen när jag hade klamydia, men syptomen är ju ganska individuella.

Tisdag
0

Du kan köpa stickor på apoteket och testa hemma om du är osäker om det är en infektion eller om det är dålig sömn/stress. Stickorna finns inte ute i butiken så man får säga till.

ChristineL
0

Inatt sov jag ganska bra, var inte uppe nånting. Men däremot tyckte jag att kände mig kissnödig strax innan jg somnade.

Alex
0

Boka tid på vårdcentralen du, är det urinvägsinfektion så är det bättre att få veta det så fort som möjligt. Alternativt så tar du dig dit och kollar med dem om du kan få ett provrör och bara lämna in till lab dagen efter eller något (då kissar du morgonkisset i provröret, vilket är det de helst vill ha) och sen bör du kunna få besked via telefon om det är urinvägsinfektion eller inte. Då sparar du tid i alla fall. Men kolla om det är möjligt. Har du en husläkare bör det gå i alla fall, tycker jag…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MimmieM
0

hihi.. du kanske är gravid :)

Carpe Diem

exitingsvillemo
0

#15 Ja så kan det ju vara såklart =D att jag inte tänkte på det, var så inne på urinvägsinfektion =)

De allra första veckorna i graviditeten brukar ju vara väldigt kissnödiga veckor…

ChristineL
0

Jag är inte gravid! Om inte p-staven fått för sig att sluta fungera efter tre år, nu är den nyligen utbytt också. Så jag borde inte vara gravid. Och nu har överdrivna kissandet gått över och jag sover bättre :)

MimmieM
0

Du kanske helt enketl haft en preiod där kroppen samlat på sig vatten och beslutat sig för att göra sig av med det igen.

Carpe Diem

ChristineL
0

Ja, det kanske är möjligt, och så all flyttstress/ångest. Men det börjar arta sig, har inte så mycket packande kvar egentligen, mest sånt som borde slängas.

tjoffsa
0

det går att köpa stickor på apoteket att testa själv hemma som heter nitri stick. de använder jag.

även om jag har massor UVI symptom så finns inga bakterier eftersom det inte svider till för mig utan har massa trängningar och som blåskatarr. så det kan finnas många orsaker till uvi syptom. tex någon könssjukdom, endometrios. hoppas du får hjälp på vårdcentralen.

Callisto
0

Finns stickorna verkligen på apoteket fortfarande? När vi behövde nya för några år sedan sa de att de slutat sälja stickorna. Vi fick ta kontakt med grossisten för att få hem dom. (Då jag har njurskador och reflux var det viktigt att alltid ha stickor hemma så man upptäckte i tid.) Annars är ju stickor en superidé, tänk bara på att det måste vara ett mellansticksprov, dvs kissa inte direkt på stickan utan i mitten av kissandet alltså när du redan fått ut lite med det fortfarande finns mer kvar.

Att du behöver kissa ofta kan bero på annat, om det är så att du tex tänjt ut blåsan kan det vara svårt att få t allt, det resultera i att du alltid har kiss kvar och upplever det som en känsla av att alltid vara kissnödig.

Tisdag
0

#21 En snabb sökning på apoteket på webben säger att stickorna fortfarande finns.

Callisto
0

Bra att veta =)

ChristineL
0

Kan meddela alla söta människor att det är borta iaf, vad det nu var… Jag kissar som vanligt så antagligen var det bara all flyttstess och ångest just då som gjorde att jag sov oroligt och "knep av" för tidigt. =)

Alex
0

Ja okej, skönt att det försvann. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport