Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 14092 ggr
SimsBrooke
0

Kliar/gör ont/ blåsor!

skrev detta i Hälsa oxå men en tjej/kvinna sa att jag skulle skriva här istället..

Alltså jag har ett problem…

Detta kan bara kvinnor svara på ingenting för männen :P

Men när jag har det kvinnliga grejen Alltså mensen så börjar det alltid klia och så när jag har Libress bindor, nu har jag tagit Always dag bindor för att se om det går bättre med den. Men det är dem stora utav Libress som är värst, men även Always dagbindor gör så att det kliar, vad kan detta bero på egentligen?

Är det något utav materialet som gör så det börjar klia? Jag har haft problem med detta super länge, dock har jag inte haft min mens sen 2-3 år tillbaka eftersom jag äter Cerazette som gör så min mens uteblir. Jag får ibland mellanblödningar.

Men såg förut att det ser irriterat ut och sen att det ser ut som det är en blåsa. Eftersom det kliar så kliar jag och då börjar det göra ont och svider och blir rött..
Vet ni om det finns någon annan binda som kan göra det bekvämare för mig när jag har bindor? Jag tkr detta är jättejobbigt, vill helst inte gå till läkare eftersom jag har endel dåliga minnen för det.

Någon som vet vad man ska göra? Jag vill helst ha med vingar oxå..

Tack på förhand

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Cindy
0

Låter som att du är allergisk mot kemikalierna i bindorna. JA DET ÄR KEMIKALIER I DOM! Och det inte lite heller.

Kolla upp att du inte har Svamp. Den ger klåda, vita gryniga flytningar som inte luktar illa, och röd irriterad slemhinna.

Skaffa tygbindor, så ditt stackars underliv får läka ut! Tänk på att vara extra noga med att sköta underlivet också:

• Tvätta aldrig med tvål, eller med Lactacyd eller Apotekets underlivstvättolja.
  • Smörj in dig efter dusch/bad med Apotekets intimcreme eller intimgel. Är du svårt torr och/eller har sprickor är Locobase Repair (också på Apoteket) väldigt bra.
  • Smörj alltid in dig före bad både i badkar och klorvatten också.
  • Använd trosor av material som andas, t.ex. bomull. Använd inte string som skär in eller tighta byxor. Är underlivet extra ömtåligt så använd kjol ett par dagar.
  • Har du bakteriell obalans i slidan (klåda & illaluktande flytningar) så använd Lactal (på Apoteket). Kan också användas i förebyggande syfte, t.ex. efter samlag.
  • Skölj aldrig under några som helst omständigheter ur slidan!
  • Kissa efter samlag. Använd inte saliv som glidmedel, men använd glidmedel oavsett hur mycket egen lubrikation du producerar.

Allt ovanstående är vad jag alltid tänker på för att slippa problem, då jag är väldigt känslig. Det hjälper!

Vänliga hälsningar
Cindy

SimsBrooke
0

Jag har inga vita gryniga flytningar så det är inte Svamp.. Jag hade inte problen för några dar sen utan detta började igår..

Cindy
0

Då låter det som allergi. Sen är det så att många blir känsligare i underlivet under mensen också.

Vänliga hälsningar
Cindy

SimsBrooke
0

Oki, men har apoteket sånt som är för "oss" som är allergiska?

spiritedaway
0

Det kan inte typ vara värmeutslag eller liknande? Jag upplever i alla fall att med vanliga bindor så blir det för tätt och underlivet helt enkelt inte får andas eller hur man ska uttrycka det.

Jag kan absolut inte använda hela dagen utan använder enbart bindor under natten just för att jag lätt får utslag av bindor.
Jag har dock inte tänkt så mycket på det, utan bara antagit att det blir för tätt emot huden. Och jag har alltid haft rätt känslig hud så det stämmer nog i mitt fall i alla fall.

SimsBrooke
0

Jag kollade lite närmare i duschen, men då var det inte några utslag utan bara lite rött och det gör ont. Är lite små svullen oxå..

hus-musen
0

Troligtvis så är du allergisk, precis som jag är. Bindor är väldigt täta och varma och värsta bakteriehärden egentligen.

Annars så om d får blåsor så kan det vara så att du har herpes eller liknande, har hört iaf om att det finns tjejer som får samma symtom som du med vid mens.

Qui dormit, non peccat

SimsBrooke
0

Hepers måste man ha samlag för och de har inte jag haft…

hus-musen
0

#8 Nej det måste man inte. Har du herpesvirus i kroppen så kan det bryta ut ändå, även om det vanligaste är munherpes och utslag där i ansiktet. Munherpes kan även smitta till underlivet via fingrar eller liknande.

Qui dormit, non peccat

SimsBrooke
1

Men jag har inte munherpes eller nått. Detta uppstår varenda GÅNG jag måste använda bindor. Så det har med bindorna att göra. Always bindorna går bra, det kliar inte lika mkt. Dock behöver jag ha andra nattbindor när jag väl har mens… Men just nu börjar det bli bättre =)

Salladshataren
0

De flesta människor bär faktiskt på herpesviruset utan att vara sjuka…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

hus-musen
0

#11 jaopp stämmer bra det, ca 80% av sveriges befolkning har herpesviruset.

Qui dormit, non peccat

SimsBrooke
0

Ja men, som ni har sagt så ska man väl ha grynig flytning? RIGHT! Jag har inte det.. Så lägg det åt sidan…

Tack för era kommentarer.. Ska tänka på dem

Och dessutom så börjar det läka, jag har inte lika ont, sen har jag inte haft några blåsor det är bara som det sett ut… Så jag mår bättre. Okej….

Rita-S
1

Min första tanke är reaktion på binderna, så du har nog rätt i dina mistankar. Men om detta även skulle hända med tygbindor eller liknande så kan du inte utesluta herpes helt :) man måste inte ha flytningar under utbrott av herpes, och man kan smittas av att dricka av samma glas som en som har herpesutbrott vid munn.  Men som sagt, jag tror som du att det kan va bindorna.

Men man börjar med första mistänkta. Apoteket har pappersbindor utan kemikalier. Sen finns det tygbindor. pappersbindorna är inte täta som dom andra, så man får kanske ha lite "skyddsnät" i tankarna med att ha en extra trosa i väskan eller liknande om man har otur. Och kanske ha "pinkskydd" i sängen?

Sen fins menskopp, så framt du inte är alergisk mot silikon (men jag har för mig det finns menskopp utan silikon med) som fungerar ut från principet OB/Tampong men är en mjuk silikonkopp där det samlast upp, man tömmer den sen i toaletten, sköljer av den i varmt vatten, och sen stoppar inn igjen. Det är även nåt som tåls tänkas på när du ser ut att ha allergi mot kemikalierna.
Kom i håg att Libresse och Alldays o dessa supertunna bindor har en kjärna med gel som skal dra åt sig mensturationen, dessa är ju inte direkt naturliga saker.

Sen finns ju det som alla använt sen tidernas morgon: Ylle i lösa tussar, natur-svamp från sjön (gjänbrukbar, man tvättar den presis som tygbindor) och tygbindor självklart (kanske gjärna i kombination med ylletussar). Både ylle, tyger och Svamp kan tvättas och användas riktig många gonger. Men det kräver ju lite tilltak självklart, och tid, att hålla detta rent och fräsht.

Det finns möiligheter för dom som inte vill eller kan använda vanliga bindor från affären!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Smilegubben
0

testa med att badda med Derma Optima, jag har använt den till hela min stackars kliande kropp! och det slutar klia nästan på en gång. då kanske du inte kliar o gör det irriterat. www.biwelen.se

lycka till o hoppas attd löser sig! jag vet hur besvärligt det är med klåda, har haft det hela mitt liv.

SimsBrooke
0

#15 vart kan man köpa detta??

hus-musen
0

#13 gryniga flytningar kan du få vid tex Svamp men inte av herpes.

har du provat menskopp som Rita-s beskriver? superbra och enkel!

Qui dormit, non peccat

SimsBrooke
0

#17 nej, om jag har förstått det rätt så är det som tampong och jag använder inte tampong..

Och denna tråd är slut disukterad eftersom jag inte har besvär längre…