Hur får jag plattningen att hålla?
Hej!
Har hår som naturligt är lite smålockigt (speciellt underhåret) som verkar vara helt omöjligt att platta med hållbart resultat!
Kör på högsta värme och plattar länge, har i hårspray efteråt men likt förbannat är håret lockigt igen efter drygt 2-3 timmar.
Tips någon? Någon produkt som får det att hålla extra länge utan risk för stripighet?
Med vänliga hälsningar
Chess
Det finns ju värmeskyddande produkter som ger ett plattare resultat. Själv har jag riktigt bångstyrigt hår, men har en rosa flaska från L'Oreal som jag köpte som funkar hyfsat. Behöver inte platta varje dag (minst) som förr, utan varannan.
Frisörer brukar ha ännu bättre grejer. Värmeskydd är bra i övrigt med, det sliter ju en hel del på håret, samt att ha en bättre plattång.
Paulina
#1 Har provat flera produkter hos frisör som bara resulterar i stripigt hår. Hur mycket kostar L'Oreal flaskan, ungefär? Kanske värt att prova för mig då.
Med vänliga hälsningar
Chess
Min flaska kostade kanske 60kr. Spraya i fuktit hår och platta, eller låt det torka in. Luktar gott med ;) Tycker inte att den gett mig stripigt hår, jo, kanske om jag råkat ha i jättemycket på ett ställe..
Paulina
#3 Låter trevligt att det luktar gott med :D Tror faktiskt att jag provar en flaska, har läst runt lite och många verkar tycka att den är bra…
Med vänliga hälsningar
Chess
Finns olika produkter att ha i håret innan, som gör att frisyren håller bättre oavsett vad du gör. Men fukt gör ju alltid ett plattat hår lockigt igen, oavsett vad du har i…
Jag kan starkt rekommendera Crush multistyler från Grazette.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ett tvärtom-råd: bejaka dina lockar och börja med balsam metoden. Jag balsam metodar sedan mellandagarna och har äntligen accepterat mitt hår som det är.
Jag som har naturliga korkskruvar har aldrig vågat använda varken fön eller plattång. Har accepterat mitt hår.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Jag har som du TS småkrusigt hår, blir aldrig några stora fina lockar som ser naturligt ut så här plattas det.
Använder mig av Kérastase värmeskyddande kräm och den är helt underbar. Håret blir spikrakt, platt utan att bli tungt eller flottigt.
Lite dyr, men extremt dryg, man tar en 50-öring i handen och masserar in.
*** Kärleken övervinner allt ***
Här är det balsam och självtorkning. Håret går nedanför midjan vått och sen går det i torrt tillstånd till skulderbladen i korkskruvar. Fast det är ju vackrast på en liten flicka, inte en som är över 50
Väl mött, Tatsja

tatsja,skönheten ligger i betraktarens ögon..

jag har ocå som TS. lockigt underhår. använder samma som #1. men även en annan värmespray. håret blir spikrakt. sen kan de ju ha att göra med vilken plattång man har oxå.
Värmeskydd ska man alltid använda, annars bränner du sönder håret i längden. Något som jag tycker funkar bra är L'Oreals hot straight, dock klarar den inte av fukt men jag tror inte nån med lockigt hår klarar av att hålla det rakt i fukt ;)

#12. haha nä verkligen inte. det gäller att inte gå ut om de är regn o rusk. om man vil behålla sitt raka hår.
#12 En sån jag har fast som spray =)
Paulina
#14 finns det som spray också? Vet att hot curl är som spray, det har jag. Men jag visste inte att hot straight fanns också :) Skulle vara mycket behändigare!
#15 Jag stod och velade mellan den du har och den jag har, men tänkte att sprayen skulle vara enklare. Bara att ha i när man tvättat eller innan man ska platta, enkelt! =)
Paulina
Jag har inte använt någon värmeskyddande produkt alls när jag har plattat mitt hår.. har inte hittat någon, fastän jag bor i stockholm.. tänkte att det borde finnas på HM, men jag har inte sett.. nån som vet vart det finns, just nu?
Helena
#17 Tjaa, här i Finaldn finns det på varhusen bland schampoo, andra hårprodukter och sånt..
Ja.. jag har letat men inte hittat, tycker att det borde finnas bland schampo, men icke :P
Helena

Det finns i de flesta matvaruaffärer, bland spary och gele :)
*** Kärleken övervinner allt ***
Det skulle man ju kunna tro, ja.. jag får gå ut och leta igen när jag har tid ^^
Helena
#17 Hittade min på Kicks
Har använt sprayen wtt tag nu och är hyffsat nöjd, den håller inte en hel skoldag men till lunchen i alla fall :)
Med vänliga hälsningar
Chess
#15 jag har en likadan. Jag tycker att den är bra, men det kan också beror på att mitt hår är ganska naturligt rakt. Men där det lockar sig brukr jag platta extra länge o dr långsamt ner :D
-' Rebecca Johansson

#21 det finns på hm, åhlens, stora ica och coop iaf=)
Qui dormit, non peccat
Precis som Aviendha har jag Den sprayflaskan och tycker den är jättebra :D Mitt hår är extremt lockigt och det får bättre resultat med lite spray i.
Dock om det är lite fuktigt i luften så blir det som det blir efter ett tag på lockigt hår.

#0 Har du långt hår? Om inte så prova att spara ut det långt, jag har naturligt korkskruvar men ju längre det blir ju rakare blir det.
Har själv varit på jakt efter det perfekt medlet och har nu hittat det :D eller rättare sagt två st.
Den ena är från goldwell och heter Trendline straghtener extreme. Det är som en gél som du her i håret när du duschat sen blåser torrt och platar, håller hela dagen och ger en bra stadga med natirligt resultat.
Den andra är från wella och heter High hair Flat iton spray strong control och är en skyddande produkt som också ger stadga och håller håret platt tills nästa dusch i princip.
Båda finns hos frsörer och kostar runt 70-100kr. Ska du köpa hår produkter så gå till frissan, då får du kvalitets produkter som räcker länge!
På bilden är det den från goldwell

#28 Men då skulle jag inte riktigt kalla det där lockar, mer vågigt hår. Men en skillnad är det alltid :)
#26 Just nu har jag medellångt, slutar ett par cm nedanför axlarna om jag inte plattar. Har haft längre tidigare och då har det fortfarande varit jobbigt att platta, nästan jobbigare då eftersom det blir mer hår…
Med vänliga hälsningar
Chess

#30 Jag skrev ju att det blir rackare ju längre det blir har korkskurvar när det är kortare och ser man hela håret så är det mer lockar bak.

#31 ju tyngre håret blir desto rakare blir det.
#34 Fick en provförpackning på h&m för ett tag sedan. Var ingen större hit enligt mig.
Med vänliga hälsningar
Chess

#34 schwartskopf är ett märke man mska passa sig för, specielt att färga med deras hårfärger.
#36 Och varför då?
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#37 Har varit både på tv och i tidningar om tjejer som tappat håret, fått varig hårbotten, hår som blivit torrt och gått av mm. När tv frågade schwartskopf om det så vill de dom inte kommentera händelserna eller så fick dom bara svaret "vi beklagar händelsen" osv
#38 Är det blekningar det handlar om då?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
oj jag har använt schwartskopf gliss schampoo o balsam jätte mycket och älskar deras hårinpackningar. de funkar jätte bra på mitt hår ialf.
men ett schampoo som jag provade förut som jag köpte på glitter en gång.. vet inte vad de heter men de va bruna flaskor lite genomskinliga, de fanns en massa hårprodukter från de märket, de va ialf JÄTTE bra tyckte jag då. nån som vet va jag menar?? :)

#39 främst blekning, slingor & avfärgning men också andra hårfärger.
jag har alltid använt deras slingning också. har faktiskt aldrig hört talas om de där..men man kanske borde passa sej då!!
Det händer med alla märken, det är inget unikt för just schwartskopf. Fick själv problem efter en färgning med dem, skrev och talade om vad som hänt och några dagar senare hade jag en hel kartong skickad till mig från dem med produkter som hjälpte till att reparera håret. Så klart gratis. Det var schampoon och balsam, hårinpackningar och hårkurer högt och lågt samt ett brev från dem där de beklagade det som hade hänt och vad glad att jag kontaktade dem så de kunde se över produkten.
Allergiska reaktioner tex är ju inget som är bundet till ett visst märke, och schwartskopf som alla andra har ju rekommenderingar och varningar i sin bruksanvisning om hur man kollar om man tål ämnena i medlet.
Så det är nog på två vis helt enkelt.
#41 Som #43 säger, det har nog knappast med märket att göra. Schwartzkopf är ju ett av de bätte, tycker jag… Och av blekningar kan man få den "bieffekten" att hårbotten blir sårig (det blir den nästan alltid om man bleker riktigt mycket!), håret går av och man tappar hår. Därför bör man inte bleka håret om man inte har bra hårkvalitet och vet vad håret klarar av.
Så att det händer folk som färgar hemma förvånar mig inte ett dugg, då de och deras hår kanske egentligen inte klarar av det. Och även allergiska reaktioner kan ju förekomma, eftersom hårfärg innehåller kemikalier. Och det är nog nåt som står på varenda bipacksedel som följer hårfärger.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag använder Björn Axéns Style Control Smoothing Cream till mitt hår. Har vågigt hår som lätt frissar sig och vid minsta fukt i vanliga fall kommer vågorna. Det här är den bästa produkten jag någonsin provat och dryg är den också, har haft min tub hur länge som helst. Köpte min på Kicks.
http://www.eleven.se/bjorn-axen-style-control-smoothing-cream-6291.html

#43 Det var schysst av dom att göra så :)
#44 Jo visst händer det med alla produkter men under den perioden så hände det mest med dom och det blev uppmärksamat. Tjejen som var på tv hade värre skador än sår på hårbotten, det var öppna sår som varade.
Men vad vet jag dom har säkert utvecklat sina produkter sen dess. Men jag känner att deras kampanjer med att använda deras schampoo ist för att klippa sig mm är bara massa skitsnack. Använder aldrig deras produkter utan köper hos frissan och färgar där för att få det bästa och bra rådgivning.
Om de skulle vara något riktigt allvarligt fel med schwartzkopf så skulle dem antagligen inte få sälja deras produkter mera. Sånt kan man inte hålla hemligt länge.
Desutom håller jag med andra talare, det handlar inte om vissa märken. Sårigt och tappa hår kan man göra av alla färger. Har man känslig hud, hår så kan man reagera starkt. De är därför de står i rekommendationen att man ska punkttesta först, för att se att man inte får en allergisk reaktion.
Dem gör allt fin sina kunder skulle jag tro. Och hårfärger innehåller mycket skit just för att få dem färger vi vill ha. Kemikalier är inte precis bra för håret egentligen, de är därför dem flesta färger utvecklas och innehåller en massa produkter som väger upp lite, så att de håller glansen eller ser nyfärgat ut längre osv. Klart som tusan att vissa reagerar på all den skiten de innehåller:)
Jag färgar jätte ofta med Schwartzkopf. Har gjort de idag tillexempel. Men jag har färgat länge och har bra hår. Har aldrig några dåliga reaktioner och tycker om schwartzkopf mest.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag använder mer än gärna deras produkter vid färgning och har aldrig haft problem. Tror det är från person till person. Att just hon fått sår i hårbotten, kan vara att hon är allergisk eller gjort något fel. Även ffel på produkten i detta fall. Annars är jag jättenöjd med dem.
Väl mött, Tatsja
Osis Flatliner håller det rakt!
Jag har inte jättemycket vågor i håret. Men Gliss Asia straight gör mitt hår spikrakt och är faktiskt det enda Gliss schampoot jag kan använda. Mitt hår verkligen HATAR Gliss i vanliga fall!
Dock kan nämnas att jag aldrig använder plattång trots att jag har en liggandes
Jennie
#46 Många frisörer använder och säljer Schwartzkopfs produkter. 
När har de gjort kampanj för att man ska använda deras produkter istället för att klippa sig? Det har jag svårt att tro på faktiskt. Nästan alla schampoförsäljare går ut med reklam som att schampot lagar håret. Något som är delvis sant, fast det bara "limmar ihop" de kluvna hårtopparna så det ser bättre ut, men de fortsätter klyva sig längre upp om man inte klipper.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Läs detta innan ni köper Schwartzkopfs gliss
Väl mött, Tatsja
#52 Vad har det med Schwartzkopf Gliss att göra?
Mvh Alex
Värd för Ridsport