Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: psykisk-hälsa
Läst 7943 ggr
Rubiinen
2

Har du någonsin gjort en abort?

Det är tydligen vanligare än vad jag trodde. Hur många av er har gjort en eller flera aborter?

silvery
0

jag har gjort en

elyse
0

Nej. Jag har fått ett missfall, dock.

Blid
0

Jag gjorde det för 35 år sedan och jag har ångrat det mer och mer ju äldre jag har blivit. Det går inte en dag utan att jag tänker på det.Gråter

Maja
0

Inte jag, men några jag känner.

[Vargnatt-]
0

Har aldrig gjort en

isa
0

Jag har också gjort en, jag var bara 16 år och kondomen sprack. Men jag säger som #3, .Det finns inget som jag ångrar så mycket som det. Jag tänker också på det varje dag. Blir också värre ju äldre jag blir. Värst blev det när jag fick en kronisk kvinnosjukdom som gör att jag nu inte kan bli gravid. Jag känner det som att sjukdomen är ett straff.

ChristineL
0

Nej, det har jag aldrig gjort. Har heller aldrig blivit gravid.

Jea59
0

Jag skulle inte klara det psykiskt

SaraC
0

Har gjort en när jag var 16.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

floppy
0

Jag har haft turen att aldrig behövt ta beslutet om abort, samt aldrig haft ett missfall. Är väldigt glad över att inte behövt göra det, då jag inte vet om jag sku klara det.

fotokrafs
0

Nope, ingen abort.

sandra1977
0

jag har gjort en..när vårt  första barn var 2 mån blev jag gravid igen,alldeles för tidigt o vårt första barn var inte planerat,vi bestämde oss för att abort var det bästa o har aldrig ångrat det..det var helt enkelt rätt beslut just då.

Jennie-S
0

Har aldrig gjort det själv men har vart med flera stycken som har gjort det..

hus-musen
0

Nej aldrig. KOmmer inte göra det heller.

Qui dormit, non peccat

Sweelin
0

Har aldrig gjort det men vi har haft stora samtal om det i klassen.

Jag tycker att man ska göra abort när man är under 18 år, fast det är ju egen vilja såklart :)

Jag vill önska Rubiinen lycka till! Det ska nog gå bra och jag tycker att du gör det rätta, fortsätta med skolan och få jobb innan du funderar på barn :)

Mvh Elin

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

jsca
0

har aldrig gjort en, och har aldrig varit gravid heller ;P inte dags för det än ..

ElisabethA
0

nix

VeronicaKahlbäck
0

Jag gjorde en i dec  -06 var 17 år gammal, jag ångrar mej otroligt mycke fast vet innerst inne att det hade varit fel att behålla h*n, jag blev gravid med p-piller och det åt jag tills 2 dagar före aborten då jag fick reda på det och gjorde akutabort i slutet av vecka 12.
Barnet hade inte fått en riktig chans då jag hade haft körtelfeber under graviditeten, druckit ganska mkt alkohol, rökt och en flera saker som inte är lämpligt om man är gravid. Det fanns ingen ekonomi eller utbildning och pappa till barnet och jag hade ett riktigt kaotiskt förhållande. Dessutom var jag deprimerad så i stort sätt så var alltå sångt från bra läge att föda fram det här barnet.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

exitingsvillemo
0

jag har gjort en abort, när jag var 14. Inget jag ångrar idag, var aldeles för ung för att bli mamma.

Musiken
0
Emma85
0

jag har gjort 2 aborter o fått 2 missfall!

Kisemisen
0

Nepp, men jag är iofs bara 13 :).
Men jag känner att (jag hade inte tänkt ha ni-vet-vad nu, så jag behöver ju inte vara rädd för att behöva ta det beslutet) men jag tänker inte göra abort, inte ens om jag är 17 år.
Men sedan lider jag med er alla som ångrar det så mycket.. <3
och ni som fått missfall, jag förstår inte hur ni klarar er!
KRAM FÖR ATT NI ÄR SÅ STARKA

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Sweelin
0

#22 Om du är 15 år du, ska du inte göra abort då?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Kisemisen
0

#23, jag tror inte jag kommer börja ha ni-vet-vad när jag är 15 år, eller ja, det vet jag ju inte om jag gör egentligen, sånt kan man ju inte veta.
Men, om jag skulle bli med barn när jag är 15 så kanske det händer att jag gör abort.
Gör jag abort kommer jag leva med en ångest hela livet..
Men det är ju egentligen inget jag behöver oroa mig för nu. :)

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

silvery
0

#24 nej kanske du inte TÄNKT, men (nu hoppas jag NATURLIGTVIS att det inte händer) våldtäkt, "fullesex", drogad etc….

förstår att det inte är kul att behöva tänka i de banorna när man är ung, men tex jag har berättat allt om min abort för min lillasyster och hon ändrade uppfattning. hon tyckte som du innan (hon är lika gammal som du) men nu har hon funderat över saken och insett att det nog itne skulle vara SÅ farligt som det låter…

jag vet att det är individuellt, men om man vill/inte vill göra abort vet man inte förrän man sitter där. så bra att du kan tänka dig att göra det iaf =)

Kisemisen
0

#25, ja, eftersom jag aldrig varit i den situationen själv så vet jag ju inte hur det känns.
Men vad jag känner nu så hade jag aldrig kunnat göra det, det är svårt att tänka att jag ska förhindra en ny människa.
Men om jag har ni-vet-vad medvetet och blir med barn så tänker jag mer på abort eller inte abort.
Men om jag blir gravid via våldtäckt (usch!) eller fyllesex eller något sånt så lutar det ju mer åt en abort.
Då jag kanske inte vet vem pappan är eller kan inte heller kontakta honom..

Jag förstår hur ni tänker och det är snällt att ni vill hjälpa mig :)

Mvh /L

silvery
0

vet vad du menar, så tyckte jag ett tag också, tills jag blev gravid :P det varitne så svårt som jag trott, men det är ju bara min erfarenhet. är glad att jag gjorde det, mest för barnets skull då det inte hade fått en sån bra uppväxt som barnet skulle förtjäna. har ju itne världens bäst betalda jobb, en liten lägenhet, precis råd att försörja deen familj jag redan har ;P

med kärlek kommer man långt, men med pengar och kärlek kommer man längst

Kisemisen
0

#27, det har du rätt i.. Men är detta aldrig någonting du tänker på eller ångrar lite, bara _lite?
_Förvisso skrev du ju att du hade svårt med att försörja, men om du tänker bort alla dom problemen, ångrar du dig inte då?

Mvh Linda :)

silvery
0

nej ärligt talat så skulle jag ångrat om jag hade haft kvar det… för även om jag var redo då och fortfarande är, och hur mkt jag än beundrar de unga mammor som finns, är jag gjad att jag satsade på att umgås med min sambo och mina vänner. detta är ju något man kommer få försumma under 18 år när man fått barn…

så nej, även om jag hade haft jättebra ekonomi hade jag tagit bort det. vill leva livet först =)

silvery
0

nu passar jag bästa vännens barn istället och det är jobbigt nog ibland hahah det är skönt att kunna slippa vara med barn dygnet runt även om man älskar dom och hon tycker det är skönt att vara själv ibland också.. blir ju itne så mkt ensamtid som mamma :P

Kisemisen
0

#29, det har du rätt i, man måste vara redo. Annars får man ju som sagt var inte leva :)

peah
0

Ja jag har gjort 1 abort, vilket jag ångrar lite ibland. Men eftersom att min sambo redan har 2 barn och vi hade inte varit tillsammans så länge när jag blev gravid, så känndes det för tidigt att skaffa barn tillsammans, jag hoppas bara att han vill ha barn med mig sen när jag är redo.

LinaK
0

Nej har inte gjort någon abort. Har som tur är aldrig behöva tagit det beslutet.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

catfoot
0

Japp, har gjort abort…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Tessan86
0

Jag har aldrig gjort nån abort, skulle heller aldrig klara av det psykiska i det..

Har däremot haft ett missfall för ett par år sen

grinar
0

Nej jag har aldrig gjort någon abort, men jag har haft flera missfall och ett utomkvädes.

Telefonkontakt
0

Jag har gjort abort. I maj i år. Ångrar inget, passade inte in och vi har redan en dotter på 1 år nu.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

[GlittriGris]
0

nej , och om jag skulle bli med barn så skulle abort vara en självklarhet, dels för att jag är för ung och att jag inte gillar barn.

exitingsvillemo
0

#38 *fniss* "jag gillar inte barn" Skrattande det kom verkligen från hjärtat va?!

Det är helt OK att inte gilla barn. Jag är inte heller så förtjust i barn, men mina egna är de bästa som finns, finns inte utrymme i kroppen för all kärlek man känner för sina egna små monsterSkrattande

pyromanen
0

Ingen abort som tur är.

Men ett sent missfall.

Stephanie
0

Nej, aldrig. Men jag skulle absolut göra det om jag skulle bli gravid nu, jag vill inte ha barn förrän jag har förutsättningarna att ta hand om det…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Callisto
0

Jag har aldrig hamnat i en situation där jag var tvungen att ta ett sånt beslut, vilket jag är jävligt glad för. Jag har ingen aning om hur jag skulle resonera om jag hamnade där och vill aldrig ta reda på det heller =P

Anna_Sv
0

En abort för två år sedan då jag var 42 år och yngste sonen av tre var 10 år. Ångrar det inte - fysiskt hade jag inte klarat av det pga femtio kilos övervikt; psykiskt pga utbrändhet.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

RuiXue
0

Har aldrig vart gravid så har aldrig gjort abort. Blev av med oskulden när jag var något över 20 år *stolt* och han som fick äran är min fästman som om mindre än 2 månader nu kommer vara min manGlad

Dock känner jag minst 2 som har gjort abort.

Själv skulle jag aldrig klara att göra en abort. Skulle jag råka bli gravid trots minipiller och det inte egentligen finns utrymme för att få barn så tänker jag göra utrymme för det! Jag har ett fast fulltidsjobb så jag tror nog att det skulle gå att bli mamma även fast min fästman inte har inkomst än.

Jennie

Xondah
0

En abort. Ångar ingenting. Hade inget fast jobb, inget ordentligt boende och var inte mogen för ett barn. Min pojkvän ville inte heller ha barn och jag skulle aldrig tvinga någon att bli pappa. Kändes som ett självklart beslut.

Rubiinen
0

Någon mer som gått igenom detta?

pernillaa
0

Har gjort två aborter! Ena p.g.a. en våldtäkt och den andra(minns inte hur gammal) var jag för ung och med fel kille.

Ha en bra dag! // Pernilla

annemaria1962
0

har aldrig gjort abort!

dominic
0

Jag gjorde en när jag var 18. Inget jag ångrar idag faktiskt. Beslutet var väl genomtänkt och kändes rätt.

[Malin3033]
0

nej, och förhoppningsvis kommer jag slippa det också.

Bergspuman
0

Nej. Men haft ett mycket tidigt missfall när jag var 42. Också enda gången jag varit gravid. Och det ska bli sista.