Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 21558 ggr
Jessiko
28

Första mens

Hej idag fick jag min första mens jag berättade till min mamma och hon sa grattis osv .. men hur länge har man sin första men och hur ofta kommer den? ni tjejer som vet just nu känns det som att jag har en blöja på mig ^^. Ville bara skriva det :)

Jessiko
0

P.s 15 agusti idag för mig

Cindy
1

Ja vad säger man? Grattis!

Det är väldig skillnad från kvinna till kvinna hur mensen är. Det vanliga är ca 3-5 dagar av blödningar, och eventuellt lite blodblandade/bruna flytningar någon dag före eller efter också. Blöder du rikligt kan du antagligen räkna med fler dagars mens.

Hur ofta är också individuellt, men ca en gång per månad brukar man få efter något år. I början kan det gå månader mellan blödningarna, innan kroppen hittat sin rytm.

Det händer också att mensen uteblir eller blir försenad ibland, oftast beroende på stress eller att man ätit dåligt.

Tycker du att bindan är för tjock eller obekväm, så be din mamma köpa en tunnare eller mindre sort. Detta förutsatt att du inte blöder jättemycket förståss. De dagar du bara ha bruna flytningar eller sparsamma små blödningar kan du till och med ha ett trosskydd istället om du vill.

När du känner dig mogen kan du ju prova med en liten tampong istället, då känner man sig oftast lite friare och kan bada också.

Vänliga hälsningar
Cindy

Rita-S
0

det finns nu trosskydd i 2-3 storlekar samt bindor i 3 eller 4 har jag för mig, så det finns mycket variationer. Jag köper et pytteliten binda själv då jag har små blödningar på pilleret exempelvis, detta använder jag 2 dagar och annars trosskydd. 

Hur länge mensen är varierar mycket men mina första mens var inte alls särskilt långa, dom varade totalt 4-5 dagar och kom med några månaders mellanrum. Efter ungefär ett års tid började dom komma rätt regelbunden och då hadde jag mensturation 8-9 dagar inkluderat 2 dagar med flytningar med färg innan och "avslutningsmens" 2-3 dagar efter (flytningar med blodfärg).

I dag finns det ett otroligt utbud att välga på av tygbindor för dom som vill ha gjenbruk, menskopp, tamponger och engongsbindor.
Menskopp och tampong tror jag nog jag vill rekomendera att vänta med tills man haft sex eller tills man varit hos en gynekolog och det inte är så trångt "där nede", men känner man sig bekväm med det är det bara att prova. Dock rekomenderar jag då att prova under dom första dagar när man blöder mäst så man inte risikerar att tampong är så torr att den är svår att få ut igjen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Jessiko
0

Jag blöder inte så dära jätte mycket mycket det kommer bara droppar när jag ska byta eller när jag ska gå på toan

Jessiko
0

IDag har det varit jätte blodigt hjälp !!! jag tror att jag har bytt 3 gånger idag !!

Rita-S
0

3 gonger är inte så himla mycket egentligen, det lyder rätt normalt tycker jag :) Så det är inget att oroa sig för

jag har kompisar som får byta varannan timme sin första riktiga mens-dag till exempel!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

elyse
0

Som påpekat så blöder man mellan 3-7 dagar, det är olika från person till person. Binda brukar vara vanligaste skyddet i början och du märker snart vad som fungerar för dig. Man brukar ha ett annat skydd på natten jämfört med på dagen, ofta är den typ av binda både tjockare och längre än den man har på dagen. Ta gärna en titt i hyllan för mensskydd nästa gång du är i affären så ser du ungefär vad som finns. Det är bra med en binda med vingar (som man fäller in under trosorna) då sitter den bättre på plats jämfört med om bindan inte har vingar.

Men var inte rädd för att fråga din mamma!

Jessiko
0

det har jag gjorde det på morgonen första dagen jag fick mens

Jessiko
0

Nu gör det ont!!!

Mitralis
0

#9 Ta en ipren och en alvedon så brukar det ge sigGlad

Tina-A
0

Grattis :) Tycker du har fått jättebra tips och råd i tråden, så jag ville bara gratulera!

När man har mensvärk kan det också hjälpa att röra på sig, typ ta en promenad. Ofta känner man dock för att mest ligga ner, då kan en värmedyna mot magen lindra!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

RuiXue
0

Ja vad ska man säga: Grattis!

Jag fick min första mens den 12, 13, eller 14 mars 1999 kan inte komma ihåg exakt vilken av dagarna det var, men den helgen i alla fall. Fick regelbunden mens nästan direkt. Bara missat några få gånger under de nu över 10 åren jag haft mens.

"shoppa" runt lite bland bindorna på både apotek och i affären och se vad som finns och prova lite olika för att se vad som passar dig bäst. Själv gick jag över till tampong ganska tidigt, helt enkelt för att bara binda inte räckte till efter ett år eller så. Jag har väldigt rikliga blödningar när jag inte tar minipiller. Innan jag började med piller så kunde jag fylla en SUPERPLUS tampong på bara ett par timmarFörvånad Eller fylla en hel 15ml menskopp på ett par timmarSkrikandes Jag måste alltid ha nattbinda under mensen, även med tampong eller menskopp annars riskerar jag att få massor av mens i trosorna.

För snart 3 årsen nu så köpte jag en menskopp och det har verkligen vart min bästa investering någonsin! Mycket bekvämare än tamponger och påverkar dessutom inte bakteriefloran i underlivet eller torkar ut som tamponger kan göra. Gör ju inget att man kan använda sin kopp i upp till 10 år ocksåFlört Bara tvätta den med tvål och vatten minst 2ggr per dag när den används, desinficera med sprit efter mens och jag brukar även desinficera min före jag använder den igen, bara för att vara säker på att den är så ren som möjligt.

Men menskopp är nog inget jag kan rekommendera innan man fått lite "mensrutin" om man säger så haha

Jennie

Magster
0

Välkommen till helvetet, hoppas du ska trivas! Skrattande
#9 Värmedyna/vattenblåsa (en såndäriu gummi ,du vet?)/vamrt kastrullock liggandes på magen en liten bit under naveln är jättebra. Mensvärk är ju en form av kramp och värmen brukar hjälpa den att släppa lite. Om det itne hjälper ta en ipren eller en promenad om du kan.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Jessiko
0

Jippi Mensen är slut ^^

Forced
1

Säger som Magster, välkommen till helvetet ;)

Jag använde tampong andra gången jag hade mens haha, hatade bindor från första början och använder aldrig det.. usch, mår illa av bara tanken på dem :P
Prova med OBs minitamponger, det går att beställa hem gratisprov av dem från deras hemsida om du inte vill köpa ett helt paket.

Jessiko
0

Hahha aa helvetet aa det kan man säga och jag har det nu tror det är min 4 mens eller ngt sånt -.- … men nu har jag skaffat blogg ;) http://backkontrackk.blogg.se