Han vill inte flytta ihop...
Vet inte alls om detta passar här, men jag provar och ser :)
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ett och ett halvt år nu och vi har väl vad man kan kalla ett väldigt "stabilt" förhållande. Vi är 20 år båda två och bor hemma. Vi umgås nästan varenda dag och eftersom vi bor en bit ifrån varandra (20 min med bil och 1 timme med buss) så brukar det bli att han sover över hos mig och är här typ konstant :P
Jag har försökt prata med honom flera gånger om möjligheten finns att flytta ihop, men han tycker att vi inte ska göra det förrän vi är färdig utbildade och har fast jobb. Eh, det innebär ju MINST 3-4 år? För tillfället har vi inget fast jobb så jag menar inte att vi ska flytta ihop imorgon, men jag vill i alla fall veta att den framtiden finns. Just nu känns det som att han bara undviker att prata om det och viftar bort det så fort det kommer på tal.
Frågan är ju hur seriöst man ska ta detta? Som sagt, jag menar inte att vi ska flytta ihop på studs, men jag vill gärna att det ska finnas i hans tankar, annars känns det inte precis som att han tar oss seriöst. Han är ju i princip hemma hos mig hela tiden vilket (om man nu ska vara grinig) innebär mycket mat som min mamma betalar för. Jag förstår inte varför vi då inte bara kan flytta ihop i en egen lägenhet och slippa pendlingsproblemet och bekosta vår egen kost och logi. Jag känner att det här är väldigt viktigt för mig eftersom jag nästa höst kommer börja plugga och vill då veta vart jag ska ta vägen - bör jag stanna och plugga här eller ska jag vända mig åt annat håll. Om han nu ändå inte anser att vi ska flytta ihop före vi är 25 känns det kanske onödigt att "hänga här" och vänta, om det nu ändå inte är något seriöst…
Hoppas ni förstår vad jag menar, vill jättegärna höra era åsikter om ni tycker att jag överdriver eller ja, era tankar helt enkelt :)
Killar flyttar i regel hemifrån senare än tjejer, han kanske bara inte känner sig redo för att flytta än?
Jag flyttade hemifrån när jag var 18år, jag är idag snart 21 och har en pojkvän som jag varit tillsammans med i 6år. Han är 23 år och bor fortfarande hemma !! Han har inte varit redo att flyta men nu börjar han känna sig redo.
Jag tror inte det är för att han inte vill flytta ihop med dig, jag tror det snarare är att han inte vill flytta hemifrån än. Gissning! Men så har det i alla fall varit för oss :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Som Tina-A säger är killar inte lika raska och mogna att flytta hemifrån…
Samtidigt tycker jag han har en bra poäng med att vänta tills ni pluggat klart…men sen att vänta tills ni fått jobb, njaa…det kan ju ta tid..
Om han nu bor så mycket hos dig och din familj får han väl lov att betala för sig…det som inte går åt hos hans familj för honom, ska ju dina föräldrar ha för kost och logi…Då kommer din kille lite in i att betala för sig och så oxo, känna på samboliv liiite iallafall…Eller???
#0 Jag var inne på din sida här och bor ni redan i Lund så har ni ju möjligheten att slippa 2-300,000 i CSN-lån om ni bor hos era respektive föräldrar när ni pluggar. Han tycker säker att situationen är jättebra som den är, men ska ni båda plugga så kommer han kanske inte att kunna bo hos er lika mycket som nu. Många program är jättetuffa och kräver mycket av studenten. Han kanske ändrar sig snart om han också ska börja läsa i Lund och inser hur lite tid ni kan komma att få med varandra?

Varför är det så himla viktigt att flytta ihop? Det viktigaste är väl vad ni känner för varandra, och så länge ni tycker om varandra ser jag inte problemet.
Viftar han bort samtalet så är det uppenbart att han inte vill tänka på det nu. Pressa honom inte.
Han trivs väl som han har det, eller vill testa att bo själv först, och säger det inte rakt ut eftersom han vet att du kommer att börja analysera… och tänka typ "älskar han mig verkligen om han inte vill bo ihop?" etc.
Sluta fokusera på alla förhållande-milstolpar (flytta ihop, förlovning bla bla) och bara lev i nuet. Njut av att ni tycker om varandra, det är mitt tips.
Hej ! Jag är 56 år nu och det var ju ett tag sedan som
dessa tankar fanns hos mig mig. Men så här efteråt……..
Jag skulle nog aldrig vilja flytta ihop med någon för det
är ju ändå vi som får städa, sköta tvätten o s v. Visst
finns det undantag…..men rent statistiskt sett så blir det
du som får sköta det mesta. Och nog blir det träta av när
det gäller den biten !
Och så blir det ju att vända och vrida på varenda krona,
det kommer jag ihåg. Gick omkring med en kort regn-
jacka en hel sommar, inte hade vi några pengar till några
kläder till mig (men det fanns till hans cigarretter).
Nu så är jag väl kanske inne på fel spår och bara minns
det dåliga. För visst är det mysigt att skaffa sig eget och
just detta som du skrev, att slippa resorna.
Men så här efteråt, så skulle jag nog vänta. Och då innan
ha klart med ekonomin som man har gjort upp om så
det blir rättvist och allt annat som man måste dela på.
Håller kärleken så tror jag absolut att ni kommer att bo
ihop när ni har jobb och fått ordning på ekonomin.
Skriv gärna en rad, det är ju anonymt så det är inte frågan
om nyfikenhet, utan bara så att du vet att vi undrar hur
det går för er. Med varma hälsningar !
Det kan ju faktiskt vara så att man inte vill bo hemma heller. Jag tröttnade på att bo hemma vid 16 och kunde inte vänta tills jag kunde flytta! Fy vad jobbigt att bo hemma tyckte jag.
När jag var 18 flyttade mina föräldrar till en annan stad och sparkade på så vis ut mig, och då flyttade jag :) Alla kan faktiskt inte välja att bo hemma hur länge som helst, vissa blir "utsparkade" av sina föräldrar när dom vet att man är stor nog. Inte ska man gå och dra hemma när man är vuxen!!
Att flytta kan ju faktiskt också vara för att man verkligen, verkligen inte vill bo hemma. Man är stor, kan ta vara på sig själv, vill känna sig självständig och inte orkar med att någon annan ska bestämma över en.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

kan vara dumt att flytta innan nu har fast jobb tycker jag. Så jag förstår honom på sätt och vis. Och samtidigt, 1½ år är inte särskilt mycket, jag och sambon är 21 år, vi har varit tillsammans i 6 år och flyttade ihop för 2 år sedan.
Han kan visst vara seriös men det är bökigt att flytta ihop, de är en sådan sak som ska ta tid och funderingar, för vad händer om det skiter sig och ni står där med lån och utan jobb? Inte bra.
Qui dormit, non peccat
Tack alla snälla för era svar!
Jag insåg när jag läste det ni skrivit att ni har u helt rätt och anledningen till att jag har varit så fokuserad på det här med att flytta ihop är att alla mina vänner har nyligen gjort det med sina respektive pojkvänner. Det gör ju såklart att man blir påverkad. Men nu när jag tänker efter så är faktiskt deras pojkvänner ett par år äldre vilket innebär att de har kommit längre i sin utbildning och vissa har fast jobb, eller i alla fall tillräckligt så att de kan lägga ut för tjejen om det krisar sig en månad.
Så jag ska sluta pressa min älskling med det här, det får ta den tiden det tar. När han känner sig redo är det dags och inte innan dess :)
#8 Skönt att du kommit till insikt.
För som sagt, killar flyttar i regel hemifrån senare, och när ni båda pluggar är det stor risk att det blir ont om pengar. Och jag kan nog säga att det är inget bra utgångsläge. Man kan gå varandra på nerverna tillräckligt ändå första tiden som sambos, man hittar mycket nytt att tjafsa om som inte fanns innan.
Och brist på pengar kan ju tyvärr vara ett stort underlag för tjafs i många lägen…
Jag bor ihop med min pojkvän nu, vi har nyss flyttat ihop efter två år tillsammans (med 10 mil emellan). Jag är 20 och arbetslös, han är 21 och har fast jobb sen 2,5 år tillbaka. Trots hans lön har vi långt ifrån något överskott på pengar. Visst, vi kan köpa det vi behöver och roa oss utan problem. Men några tusenlappar till nåt nytt i möbelväg eller liknande är svårare att hitta…
Har vänner som bor ihop, där en jobbar och en pluggar. De har visserligen en lite dyrare lägenhet, men de har svårt att få det att gå ihop vissa månader. Som exempel sålde en av dem fonder igår för att ha råd att gå på bio, och då har månaden bara börjat… 
Så tajt blir det om man är två som pluggar.
Sen nåt annat att tänka på. En kille som flyttar hemifrån direkt ihop med sin flickvän kan nog lätt se sin sambo lite som sin nya mamma = hon som sköter tvätt, disk, städning osv… Och det vill du inte.
Så skulle ni ha eget ett tag först innan ni flyttar ihop skadar nog inte alls det heller ska du se. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Sen finns det vi som valt att vara särbo for life också. Efter 2½ år får jag fortfarande nyförälskadpirr i magen när jag ser honom, vilket INTE var fallet med mina två tidigare sambos… Rekommenderar det varmt! :)
Vänliga hälsningar
Cindy