Blödningar när jag glömmer p-piller
Hej! Jag äter neovletta 28. Jag hoppar alltid över sockerpillrena och börjar direkt på nästa karta så att jag ska slippa ha mens. Men jag har mens ca 2-3 gånger om året för det rekommenderade min kontakt på ungdomsmottagningen. Hon säger att det inte är farligt att göra så som jag gör, att det inte finns några risker med det och det litar jag på (även gynekologen på The Doctors på tv4 har sagt att det är helt ofarligt).
Men nu till problemet. Jag måste ta pillrena på exakt samma tid varje dag, annars får jag en liten blödning som varar i 3-4 dagar. Det kan räcka med att jag tar pillret en timme senare än jag brukar för att detta ska hända. Det jobbiga är att det händer nästan varje vecka eftersom att jag tar pillrena på morgonen och på helgerna sover jag ju längre än på vardagarna så då blir det lite senare. Men jag kan inte hitta någon annan tid på dagen som skulle vara bra så det måste bli på morgonen.
Är detta normalt? Finns det något man kan göra för att slippa de här blödningarna?
Jag tycker att det låter som att du har för svaga piller! Be att få byta till något starkare.
Vänliga hälsningar
Cindy
Hur menar du då? Finns det olika styrkor på p-piller? Kan de ge sämre skydd om de är för svaga?

Med minipiller är det väl viktigare att ta dem på samma tid, men med vanliga p-piller har man lite större marginal. Minipiller är ju mindre hormoner än p-piller så…
Ja det finns olika starka p-piller och minipiller, helt enkelt för att vi är olika känsliga för hormonerna. Själv behöver jag ganska höga nivåer gulkroppshormon (progesteron) för att vara blödningsfri.
Vill man äta minipiller, dvs just gulkroppshormon, och inte p-piller (som ju kombinerar östrogen o progesteron) kan man försöka få Provera eller Gestapuran utskrivet istället. Samma hormon, men finns i olika styrkor så man kan prova sig fram vad som funkar.
Det stämmer förresten att det är ofarligt att hoppa mens eller helt skippa den när man äter enfas p-piller. Det ändrar inte på de vanliga riskerna som p-piller medför. Jag har varit utan mens i snart 10 år! Bortsett från enstaka blödningar.
Vänliga hälsningar
Cindy
Det är inte minipiller, utan vanliga p-piller.
Jag har ätit dessa p-piller i 6 år helt utan problem. De första 4 åren tog jag även sockerpillrena och hade så mens en gång i månaden. Men de senaste två åren har jag hoppas över sockerpillrena för att slippa mensen. Det har fungerat bra fram tills för ungefär 2 månader sedan. Det var då jag började få blödningar när jag tar ett piller lite senare än normalt.
Det är därför det är så konstigt för det har fungerat så bra förut. Kommer det här gå över eller måste jag be ungdomsmottagningen om en annan sorts piller (jag fick en ny förpackning utskriven för bara en månad sedan så jag har så det räcker i ett år till, så jag vill helst inte byta när jag har så många kvar).
Kroppen och hormonerna ändras ju ibland… Tycker iaf att du ska prata med barnmorskan om alternativen!
Vänliga hälsningar
Cindy
Okej, tack. Det ska jag göra.