Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 7144 ggr
Rorosjons
0

Bättre matsmältnings system?

Hur kan man få bättre matsmältnings system?

Finns det något man kan ta för att systemet ska bli bättre, isådana fall vad?

Det är nämligen så att min kompis har tydligen dåligt system då hon inte kan äta någonting utan att magen blåser upp sig sen går hon upp i vikt nästan hela tiden.

Hon är den typen som vägrar besöka läkare utan klarar allt själv. Så nu vill hon ha hjälp och bad mig göra detta inlägg. 

Någon som vill hjälpa?

ChristineL
0

Tugga maten ordentligt och att äta långsamt tror jag på, dricka mycket vatten och att röra på sig borde förbättra matsmältningen.

Cindy
0

Jag blev bättre i magen när jag gick över från fiber- & kolhydrat-rik vegetarisk kost till animaliskt-fett-rik & fiberfattig kost (LCHF). Var tidigare gasig o uppblåst jämt, försökte med snälla magbakterie-kosttillskott och yoghurtar o gud vet vad…

Pappa blev lite bättre i sin oroliga mage när han började ta fiskoljekapslar.

Man måste prova sig fram…

Vänliga hälsningar
Cindy

Saga85
0

En läkare skulle vara en bra idé om det är ett problem, annars får hon "skylla sig själv". Det kan ju röra sig om någon allergi/intolerans (gluten? laktos?), hypotyreos (för låg produktion av sköldkörtelhormoner vilket kan leda till låg ämnesomsättning, depression, koncentrationssvårigheter, sämre minne, mm.), brist (t.ex. B12-brist), mm. Det kan vara en kombination av ovanstående alternativ, eller ingetdera.

Det är ju svårt att veta hur någon kan må bättre när man inte vet någon om dess vanor. Rör hon sig samt äter en bra kost? Är det särskilda saker hon reagerar på?

Rorosjons
0

#3 Hon är kollad för intollerans. Inget hon är alergisk mot.
Hon rör på sig, går varje dag i minst 380 trappsteg (skolan då hon går på 5e våningen och se går hon ytterligare 20-40 steg i trapp huset upp till lägenheten)
Hon äter sallad osv, dock är hon duktig på att äta godis men hon rör sig mycket. Springer osv.

pyromanen
0

Socker kan vara boven.  Enkelt och ofarligt är ju att testa avstå helt från allt som innehåller socker o vitt mjöl några dagar o se om det hjälper.  (obs även frukt, juice o sånt innehåller mycket socker)

Rorosjons
0

#5 Ska försöka få henne att sluta, har försökt förklara att det är socker en stor del utav det.

anaprincess
0

Äppelcidervinäger kappslar är väldigt bra. Sen att gå i trapperna där är hennes vardagsmotion och det är kroppen van vid, för att börja gå ner måste hon utmana kroppen och öka motionen.

Rorosjons
0

#7 Ska försöka puscha henne mer!

Hausswolff
0

Försök få henne att äta naturlig mat och undvika sånt som inte kroppen behöver.