Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 3736 ggr
Imasy
0

Klamydia-måndagen

Jag läste i min lokaltidning att sjukvården ska anordna en klamydia-dag där man får gå och testa sig, och införa en klamydians dag i almenackan.

I tidningen skriver de att för män räcker det med ett urinprov, medans kvinnor måste ta ett prov ifrån livmoderstappen.

Detta fick mig att tänka på en sak som var på tapeten för kanske 5-6 år sedan. Någon hade "uppfunnit" en metod så att det bara skulle räcka med ett urinprov för kvinnor också, för att se om man var smittad med klamydia.

Jag tror till och med att möjligheten fanns att beställa ett test och göra det hemma.

Om jag fattade rätt så hade denna ide fötts eftersom många tjejer inte gör en gyn undersökning och går med ev smitta för länge samt kan smitta andra.

Men vad hände med detta test egentligen? Slog mig att jag har faktiskt inte sett någon mer info om detta sedan jag läste om det då det var aktuellt.

Saga85
0

När jag har testat mig för klamydia har det räckt med urinprov (gjorde det en gång på ungdomsmottagning, en gång via www.klamydia.se/ - man beställer hem ett "test" och skickar iväg ett urinprov). Och ja, jag är kvinna. Senast jag kollade Flört

Aviendha
0

Jag har testat mig några gånger, en gång ville jag ha ett säkerare test och då tog de prov från livmodertappen förutom urinprovet, vilket de bara kört med annars. Från vissa län går det att använda klamydia.se som Saga tipsar om.

Annars 'är det ett bra initiativ för att öka medvetenheten och förhindra spridningen.

Imasy
0

Hmm, synd att de inte har propagerat mer för detta hemma-test (?) då. Tidningen skriver ju "jämt" om den ökade klamydian.