Gynekologen med skolan?
Hart hört flera som varit hos gynekologen med skolan och blivit undersökta. Undrar om det är något obligatoriskt för hela Sverige eller så, eller om det är olika från skola till skola?

alla elever går och hälsar på gynekologen och gynekologen brukar visa hur det går till på en docka. sen är det frivilligt om man vill göra en undersökning eller inte, de är bara att boka tid.
Qui dormit, non peccat
Nej verkligen inte. Gynbesök är fullkomligt frivilliga, om än uppmuntrade. Min klass gjorde studiebesök hos ungdomsmottagningen när jag gick i 8:an och då fick vi TITTA PÅ gynstolen, men låter vääääldigt konstigt om man skulle behöva hoppa upp i den under sådana omständigheter.
Du har fullkomlig rätt att tacka nej. När man blir ca 25 år kommer landstinget att skicka ut en kallelse till gyncellprov, och detta bör man gå på. Före dess är det en god idé att ha skaffat sig en bra relation med "sin" barnmorska eller gynekolog på ungdomsmottagningen, speciellt om du ska ha annat p-medel än kondom.
Vänliga hälsningar
Cindy
I högstadiet när vi hade sexualundervisning besökte vi en gynekolog, ja. Hon förklarade bara hur det gick till och man fick provligga gynstolen. Inget mer. Men jag Håller med Epicindy om att besöka en gynekolog själv för undersökning på ungdomsmottagningen, innan det är dags för cellprov.
/Christine
Har aldrig fått besöka gynekologen när jag gick i skolan. Det var ingenting som ingick i själva sexualundervisningen.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag tycker att det är synd och skam att det inte finns en läroplan för sexualundervisningen, så att alla kids får en likvärdig och högkvalitativ undervisning…
Vänliga hälsningar
Cindy
Vi var hos barnmorskan för att de skulle förklara vikten av skydd vid sex, berätta vad de gjorde vid ungdomsmottagningen och att man alltid får vända sig dit oavsett problem och att de har tystnadsplikt osv. De berättade översiktligt hur en undersäkning går till men mer än så var det inte. Tycker dock att det var bra, det kan ju ha vart någon fler som kanske gick dit vid behov än om vi inte haft det mötet.
Paulina
Nej, jag fick inte gå på studiebesök, men jag har för mig att vi hade tjej- och killsnack, där tjejerna och killarna delades upp och skulle prata om sex, då gick vi i 8:an, men jag var sjuk den dagen. Minns också att tjejerna i klassen tyckte att det kändes onödigt och för 3-4 stycken var det dessutom "försent".
Det kan inte vara möjligt att man erbjuds en gynundersökning som högstadie-elev. Men kanske en info att om man vill kan man boka en tid, som #1 skrev.
Jag va aldrig på studiebesök på ungdomsmottagningen när jag gick i skolan. Däremot hade jag vart hos gynekologen ett flertal gånger innan det var dags för cellprov förra året. I Skåne får man iaf kallelsen det året man fyller 23, vilket jag gjorde förra året.
Inget konstigt med att gå till gynekologen. Stolen är riktigt bekäm bara man kommer upp i den, och det är verkligen inget att skämmas för att ligga där och visa skrevet för en vilt främmande människa. Det är deras jobb att titta i den ändan på folk
Jag har väl genomgått ett par tre vanliga gynundersökningar, 3 ultraljud därnere och cellprovet.
Jennie
Gjorde inget besök hos gynekologen, men däremot så gjorde jag studeiebesök hos ungdomsmottagningen någon gång i högstadiet, och då var det ingen undersökning som gjordes.
Första gången jag gjorde cellprov var när jag var 23 år, sen så har jag varit på några provtagningar under mitt "korta" 27 åriga liv, för att jag har haft förändringar, och det har dom på gyn skött med alla kallelser.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
Hela klassen fick någon gång under högstadiet besöka barnmorskan typ. Det var en del av den lilla sexualundervisningen som skolan hade.
Man fick testa sitta i stolen om man ville, men undersökning gör man inte med skolan sådär. Inte vad jag har hört i alla fall och i sånna fall om det skulle ske nånstans så har man rätt att säga nej.
Vi var på studiebesök. Det var bra så man vågade höra av sig dit sen. Det var på ungdomsmottagningen vi var.

Det gick alltid rykten när jag gick på mellanstadiet om att när man går i åttan så måste man bli gyn-undersökt och alla var helt feaked out av det . Men inte stämmde det, haha :P