Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 31078 ggr
cillaw
16

utslag vid rakning

Nu är denna ljuvliga men ändå lite jobbiga tiden här.

Jag som nästan alla andra, tycker inte om våra hårbeklädda kroppsdelar, men jag har ett problem…..

Jag får utslag… har provat mycket, olika rakhyvlar, raklödder, hårborttagningskräm, med skrapa, eller Svamp, och allt ger i princip samma efekt, jag får  ömma, röda, svullna minibölder, ser i princip ut som extremt stora finnar med var inuti.  smalbenen är så gott som förskonade, men  armhålan och vi ska inte tala om bikinilinjen…. AJ AJ AJ  så ont det gör.  de finns i kanske 10 dagar sedan klingar de sakta bort, men då är det ju dags igen…  och inte är det kul att springa på stranden med en massa bölder som ses.  Vet någon vad jag kan testa, eller har någon samma problem?

Link-
0

Jag har inte så stora problem, men röda knottror känner man ju igen.. -Skrubba huden ibland så försvinner döda celler.                              -Se till att ha rena redskap om du använder rakhyvel eller epilator.       -Efter man tagit bort hår kan det hjälpa att ta lite alsolsprit (finns på Apoteket) på bomull och dra längs huden. Smörj sen med aloe vera gel.

Läste alsol-tipset i en blogg nån gång och det funkar bra för mig Glad Har dock bara använt det till benen.

ChristineL
0

Ett stort slag för aloe vera-gel säger jag! Även RFSU's Nic 'n cool intim gel som finns på apoteket, det svider lite men känns bra efterå ändå.

Maria
0

Idominsalva som får verka över natten är bra…

/Maria

HannaM
0

Och jag som har samma problem har gett upp. Jag har helt enkelt köpt ett par badbyxor som täcker såpass att det räcker med att raka benen hela vgen upp… Finns tusen goda tips om hur det ska bli bättre och inget har fungerat för mig, jag står där med stora röda ömma prickar som sitter kvar i över en vecka hur jag än gör.

Hittar du något som fungerar så hojta.

peaches
4

Det är en hårsäcksinflammation som man får då när man rakar sig. Vet inte om det finns så mycket att göra åt det problemet mer än att sluta raka sig :D

Aviendha
2

Trimma ner det med en rakapparat. Så är det ju så lite kvar att man knappt märker det ändå, och man slipper problemet med att håren "fastnar" under huden och ger bölder. Inte helrakat, men närapå.

HannaM
2

#6 Nu vet jag inte hur ditt hår ser ut men mitt är… svarta grisborst, det syns så länge det finns en ynka millimeter kvar..

Aviendha
0

#7 Mitt med, men jag klarar rakning. Men en kompis (med lent linblont hår) med detta problem löser det på det viset. Själv hade jag oturen att ha så mörkt hår att jag ser hårig ut fastän jag är nyrakad. Därför är byxor jättebra *men varmt!*

HannaM
0

Åh.. man skulle varit len och blond då..=P

ChristineL
0

Jag är född blond lintott men lik förbannad har jag svarta svinborst på benen och väldigt långt utanför bikinilinjen, det suger verkligen! Men jag gör vad jag ändå, rakar. Har funderat på om epilator är bättre men inte kommit längre än så.

Ylva_87
1

#10 För mig har epilator inte varit någon höjdare, den får inte bort håret :( man står ut med smärtan men när håren likförbannat är kvar så är det inte värt det:P men ja har iof rätt tunt hår så ja tror inte det får riktigt tag om dom.

Maria
0

"11 Jag blir slät som en barnrumpa…Flört

/Maria

Ylva_87
0

#12 skönt! det önskar ja att ja också blev. Just nu kör ja med hårborttagningsmedel, men det växer ju ut så snabbt.

Rubiinen
0

Jag är också trött på dessa röda prickar. Imorn ska jag vaxa för första gången och se hur det blir. Tänk va skönt att slippa håret i flera veckor ! Glad

pyromanen
0

Blir fundersam när jag läser alla inläg i trådar om hår och rakning, så många som rakar, vaxar, kämpar, lider och skäms och jag vet inte vad på grund av helt naturlig hårväxt.  Det är ju en modegrej bara det med hår på olika ställen eller inte….  Lät det växa :-)

sandra1977
0

för mej 32 år gammal så är det ingen modegrej…modegrej föressten?! jag visar väl inte "pullan" för allmänheten?!?! för mej handlar det om att jag tycker att det är VÄLDIGT ÄCKLIGT med hår!! känner mig allmänt ofräsch när det växer ut en aning!sparar dock en liiiten sträng på mitten oftast,o ibland åker den dän..beror lite på humör.

pyromanen
2

Alla från 3-4 år till 100 är påverkade av rådande mode/trender.  På 60-70 talet var det en udda grej, nästan lite suspekt, att raka könet, senaste 10-15 åren verkar det har blivit väldigt vanligt, så vist påverkas även delar man inte visar för allmänheten av modet.   Jag har självklart ingent emot om folk vill raka sig, men jag tycker det är hemskt om det ska vara en sån press att vara hårlös att massor av människor både skäms och lider!

linhof
0

finns många anledningar till detta problemet…

1: du rakar "för tätt" inpå huden

2: för få blad på hyveln (fembladig=bäst)

3: du byter hyvel för sällan= bakteriehärd….

4: fel raklödder/gel….

5: du har en hög svettproduktion vilket medför fukt och bakteriebildning….

mm mm mm….

varför inte prova hårborttagningskräm?

o aloe är en bra grej Glad

HannaM
0

Eller så är man känslig och klarar det inte, mer eller mindre oavsett vad man gör. Jag har provat både det ena, det tredje och det fjärde, för att inte tala om det andra. Jag har problem redan på benen där jag får röda prickar och blir snustorr om jag inte smörjer in, använder rakgel och dnar och ägnar massa tid åt det.

Hårborttagninskräm har provats men det försvann dåligt med hår och blev rött och irriterat ändå..

linhof
0

"19 attans då Flört men om man smörger huden först? o sen rakar?

personligen så torr rakar jag…mindre bluppar då Flört

linhof
0

…OM ja rakar mej vill säga…

HannaM
1

#20 om man smörjer en halvtimme innan, sen rakar med rakgel för känslig hud, smörjer in med badolja i duschen och när man torkat sig smörjer med riktigt fet hudkräm, då blir mina ben bra=) Bikinilinjen är körd.. men som sagt, jag har införskaffat ett par lagom korta badbyxor som täcker sånt och lever gott på att jag är gift=P

linhof
1

hehe… men det där var ju riktigt bra tips för de som är känsliga!

GIFT ER FLICKOR!!! Tungan ute

*skojja lite…. det andra mena ja juh*

ChristineL
0

Jag väntar ju på att han ska gå ner på knä ;)

linhof
0

#24 Flört o sen e du automatiskt väck med alla rak bekymmer Kyss

ChristineL
0

Jajjemen! Det är min plan! ;)

paronskrutten
0

Har också riktiga problem med att raka mig, även benen brukar se förjäkliga ut, därför lever jag i långbyxor, använder leggings under kjolar, har Puma-shorts som badbyxor, så slipper man raka mer än typ till knäna, eller så skiter jag bara i det, folk får tycka vad de vill om mina håriga ben när jag kavlar upp mysbyxorna när jag är ute med hunden x) Oj, lång mening ^^ Trevligare med hår än rodnad, klåda, skärsår, mm, i min mening. Då jag är singel så slipper jag andras åsikter helt också

Helena

Tina-A
0

Jag brukar smeta på med deodorant efter jag rakat mig. Då får jag inga prickar

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Tassy]
0

ahaaa, så det är DÄRFÖR man gifter sig alltså Guld i mun

Äntligen en metod som kanske kan funka för mig då? :P haha

[Anega]
0

Har inte läst alla svar så mitt tips kanske redan har skrivits.

Jag slipper röda utslag om jag gör så här.

Ta matolja på torr hud, raka med vass hyvel. Tvätta sen med tvål o vatten. Ha på aloe vera efteråt.

Animalen
0

Jag har stubb igen typ några timmar efter jag har tagit under armarna, några tips? >.<

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

linhof
0

#31 Veet hårborttagnings kräm eller vaxning?

efter ett par användningar så blir håret som växer ut mjukt o inte så vasst. Det är ju det som e nackdelen med rakning. Man skär juh av håret rakt så att strået känns kraftigare och vassare…. när man vaxar eller tar kräm så blir håret mjukare för at "stubben" inte är rakt avskuren…

RuiXue
0

På benen har jag inte mycket problem med irriterad hud. Men bikinilinjen kan vara riktigt eländig. Det enda som funkat för mig är att fortsätta raka så huden vänjer sig vid det. Nu får jag inte lika mycket inåtväxta hår längreGlad På mig funkar epilator bra också, men orkar aldrig sätta i sladden i väggen och hålla på med oväsnet så rakar mest ändå. Den senaste venus med 5 blad är toppenSkrattande Och för de privata delarna är RFSU's Private Area serie ganska oslagbart.

Jennie

RuiXue
0

Min fästman bryr sig för övrigt inte om jag är rakad eller inte, men jag tycker själv det är skönt att inte vara som en hårig apaSkrattande Jag och min fästman gifter oss förövrigt i OktoberSkrattande 

Det är otroligt skönt att inte raka sig för någon annans skull än sin egenTungan ute

Jennie

Stephanie
0

#34 Grattis!

Jag använder också epilator, vilket fungerar super på alla ställen! Eller ja, bikinilinjen gör lite väl ont kanske men… Skäms

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

RuiXue
0

Epilering i binkinilinjen är inte så farligt. Däremot har jag inte vågat under armarna än haha

Jennie

Magster
0

Har du testat att tvätta med sårtvätt efter rakningen? Har själv väldigt känslig hy som lätt säger ifrån med sår och liknande. Men om du tvättar med klorexedi (stavas?) eller annan sårtvätt tar du ju bort alla bakterier som kan orsaka utslagen vilket kanske kan hjälpa? Annars är väl epilator enda sättet att slippa utslagen.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Cindy
0

Det kan inte vara så att du har en skör hud från början? Pröva att smörja in dig dagligen efter duschen (då huden är med mottaglig för återfuktning) och se om det hjälper. Fråga på apoteket efter en oparfymerad relativt fet kräm, typ Canoderm.

Själv epilerar jag allt jag vill ha bort, men kan få röda prickar om jag slarvat med just insmörjningen.

Vänliga hälsningar
Cindy