Från p-piller till p-ring
Är det nån här som ätit p-piller och sen bytt till p-ring?
Jag vill byta preventivmedel då jag bara ser fler och fler nackdelar med p-piller. Men inget annat skydd förutom p-ring passar mig då jag inte tål minipiller.
Om du gjort det hur funkar p-ringen för dig? Har du märkt nån skillnad från p-piller?
Berätta!
Hm… Sajtvärd för en kvinno-sajt men har ingen aning vad en P-ring är
måste googla på det imorgon!
Nu är det natta

#1 gör så du och berätta gärna sen vad du tycker/tror om den :)

Jag har inte gjort just det bytet, men använt p-ring ett kortare tag. Det är vad jag vet betydligt mindre hormoner i p-ringen än i piller och annat (eftersom hormonerna tas upp direkt i slidväggen och inte genom magen), och jag tyckte att det märktes. Biverkningarna var mindre kraftiga jämfört med pillrena, helt enkelt.
Tyckte också att ringen var väldigt praktisk, även om den ibland trillade ut 

#3 Så den kan trilla ut? Läste lite om den och då stod det att den inte kan göra det :/
Jag har lite svårt att känna att man kan lita på dom. Det ska ju vara samma skydd som med p-piller, men det känns ändå konstigt att det ska vara så.
Jag böt till p-ring ett tag eftersom jag tyckte det lät smidigare och bättre, men var inte alls nöjd och gick tillbaka till p-piller. Tyckte inte alls att det kändes som att den satt särskilt säkert och den var bökig vid sex och vid mens.
Men det är garanterat helt olika vad man tycker, så varför inte testa? 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#4 Jepp, det kan absolut trilla ut. Hände kanske 2-3 gånger på 2 månader. Men det kändes ganska rejält (inte smärtsamt) när den var påväg ut, så man visste vad som var på gång 
Jag tyckte att ringen var smidig och inte alls bökig.

#5 Hur då bökig vid mens? Man ska ju inte ha mens samtidigt som ringen är inne, mensen ska komma först när ringen tagits ut ju.

Såg nu att dom var ganska dyra, 1300kr per år.
Det har visst kommat en hel del nya P-medel på senare år,har aldrig hört talas om något som heter P-ring förut.
~ mayolica ~
#7 Ja, men sen tar det några dagar innan mensen kommer (iaf för mig) och så ska ringen in igen efter en veckas uppehåll och då har jag oftast lite av mensen kvar 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#7 Ahaa, då förstår jag 
Själv har jag snart använt p-ring i ett år (eller det kanske jag har gjort redan förresten), har inte haft några problem alls! Jag bytte eftersom jag har svårt att komma ihåg p-piller. Med ringen räcker det med påminnelse på mobilen. Jag har aldrig varit med om att den åkt ut, eller varit nära att åka ut. Bortsett från i slutet av mensen kanske, när jag satt i en ny ring, men fortfarande behöver använda tampong
Då kan ringen åka med ut när man tar ut tampongen…
Men jag är jättenöjd med ringarna! Jag märker inte av dom alls.

Mvh Stephanie 

#12 Låter bra :) är just därför jag vill byta har fibromyalgi och pga det inge minne alls längre.
Jag bytte från P-piller till P-ring och är jättenöjd.
Humöret är bättre, man behöver bara tänka på det två gånger i månaden. Då man tar ut den efter 3 veckor och sen när man sätter in den igen efter en vecka.
Har aldrig märkt av den vid 6, varken jag eller killen. Har aldrig tappat den. Pressar man en massa när man sitter på toa, kan man känna den, och pressar man tillräckligt mkt kan man säkert få ut den såsett.
Min gick sönder en gång. En gång på 2 år, och då är det bara att byta.
Det enda negativa jag ser är priset. Det ingår ju inte i högkostnadsskyddet :/
Och de första gångerna hade jag lite svårt att få in den, den ville hoppa ut hela tiden ;) Men när man väl lärt sig hur man gör är det superenkelt.

#14 jo prisewt är en nackdel med tanke på att jag är student. Just nu får jag ju ungdoms rabbat på preventivmedel men det är slut på det om 1 år.