ang. mens på natten..
Jag är vääldigt less på mens!
Jag har inte haft mens en enda gång där det INTE har blödit genom på natten när man sover.. Lakandet blir alltid blodit.. Hur gör man? Har testat nattbindor av alla dess slag..
Men dt funkar inte ändå..
Vet inte om jag blöder onormalt mycket på natten..
och jag vill inte använda tampong..
har någon nåt tips?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Man ska helst inte använda tampong på natten då det blir för många timmar som den får sitta inne. Med risk för infektion osv.
Men om du blöder så mycket kanske du kan lägga nåt under dig en tjock handduk t.ex.
Sen kan du också om detta håller på tala med barnmorska eller läkare det finns tabletter som minskar blödning.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Vad med att prova inkontinenstrosa just för natten?
Sen finns där tabletter som mongu nämner, det vore kanske på sin plats när du blöder gjennom alla sorter nattbindor.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
tack för era svar… Jag vet inte om det blöder genom själva tampongen. Utan det "rinner" liksom ut på sidorna eller något.. Men jag funderar på såna där tabletter som miskar blödningen lite..
Brukar ha mens i 5-7 dagar (innan allt är borta alltså).. Men det är de 2-3 första nätterna som är värst. Annars blöder det inte igenom.
Det är ju pinsamt att sova borta när dt är såhär! :(

Jag har samma problem.
men för att rädda lakanen kanske du kan ligga på plastad fortté?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#4 Jag har en sån, men den är UNDER lakandet! ;) Annars kanske den åker i väg? :) Ska testa att ha den ovanpå lakandet nästa gång.

menskopp?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
vet inte.. De verkar läskiga! De verkar vara svåra att "få in" tycker jag.. Sen känner man väl av de? Sen tkr jag det är svårt att veta hur långt in den ska vara.
Två-tre tamponger samtidigt?
Nej, skämt åsido, menskopp storlek stor skulle nog funka om du blöder mycket, det kan nog kanske vara lite obekvämt när man inte är van?
det obekväma är nog att få inn den i så fall. Första gong jag använde menskoppen kände jag inget av den efter den väl kom på plats.
Jo, men då borde det ju inte vara några problem!
Man sätter ju in den när man är vaken förhoppningsvis ;)
#10 visst :) Och det är inte med den som med tamponger. Rengör man den nogrant (typ koka) är det inte nån större risk för att det kommer inn bakterier. Det är faktisk, enligt min barnmorska, större risk för bakterier upp från bindor!

fast en menskopp storlek large är stor, den är ju för kvinnor som fött barn och/eller är över 30. om du är 14 så kan den vara på tok för stor.
Boxertrosor och se till att en tjock nattbinda sitter tätt mot kroppen och inte kan röra sig. brukar funka bra.
Qui dormit, non peccat
#12 jo primärt för dom som fött barn det stämmer, men det finns dom som fött som måste ha small, och det finns dom som inte fött som är såpass stora att dom behöver stor med. Man måste få hjälp av barnmorska att välga storlek i så fall tror jag nog, om man inte har nåt referenspunkt som kan skvallra lite. Jag chansade på small då jag har .. vissa besvär med sexlivet pga min storlek, och det passade för mig.

#13 jo precis, jag skulle ha en storlek medium men den var enorm! Så jag bytte till en small o de kändes mycket bättre! Men man får ju byta på m-kopp.se gratis en gång så de går ju att prova sig fram=)
Qui dormit, non peccat

Antingen då nattbina eller menskopp men aldrig tampong nattetid. Det kan om man har otur ge farliga och livshotande infektioner. Det blir för många timmar som tampongen får sitta inne.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hemskt att blöda så mkt,jag har haft det likadant.Använde som det stod i tråden inkontinentskydd(största) och en tajt men bekväm hippstertrosa på natten.Visst,inte kul kanske men man slipper läckage på sidorna och så slipper man vakna mitt i nätterna.
Kan ju inte ha menskopp Large isåfall ;) Får bli smal om något… x)

Menskopp och binda är det som gäller här. I alla fall första dagarna när det blöder som värst. Då klarar jag mig utan fläckar.
Lägg ett vikt badlakan under dig. Men om det verkligen stör skulle jag använda tampong och sätta väckarklockan på ringning efter ca 4 timmar för byte.
#19 Skulle Aldrig klivit upp efter typ 4timmar occh byta :P Då har jag heller badlakan eller liknande!
#20 Nej, tycker du inte att det är värt det så är det så. Själv skulle jag föredra att slippa vakna nedblodad, men vi har ju alla våra preferenser.

Finns det inte såkallade "Natt tamponger"?
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

#22 nej det har jag aldrig hört talas om.. tamponger ska man ju inte ha längre än max 8 timmar oavsett storlek väl.
Qui dormit, non peccat

Jag har läst det på något tampongpaket tror jag.. 
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
Jag har aldrig fött barn, har inte så mycket mens men använder menskopp large! Lite stor, men eftersom man ska ha den så länge tänkte jag att jag har nog fått barn ändå innan "bäst före datumet" går ut :) Jag är 20 år.
Jag kan ha i min kopp i 24 timmar utan att fylla den (men man bör ju såklart byta efter ca 8 timmar).
Så du kan ju testa menskopp! Medium kanske funkar?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
apoteket har bra bindor med extra stor uppsugningsförmåga. ta dubbelt lager med binda under natten, brukar jag göra. och se till att ha riktiga mormorstrosor som sitter åt ordentligt. då flyttar inte bindorna på sig. sedan blir det en härlig morgondusch när man vaknat och så är allt toppen igen =)
Jag har svarat tidigare på en liknande fråga. Ta ett badlakan och bädda med runt madrassen så slipper du fläckar. Eller gå till din tyg butik och köp en bi plastad frote.