Hortons
Detta är den grymmaste huvudvärk som en människa kan ha,migrän kan vara plågsamt men detta ligger hästlängder före. Jag fick diagnosen i vintras efter att ha plågats av en konstant huvudvärk i 3 år. Värken kom efter jag fick en stroke på högra sidan av hjärnhalvan(thalamus) ,värk är inget ovanligt efter ha drabbats av en stroke men den brukar avta. Nu när jag vet vad man kan göra för att lindra (går ej att bli av med dom helt) så är det betydlig skillnad.
Stroken har jag inga synliga problem av,utan det som är jobbigast är att jag har lite minnesproblem,nedsatt känsel i vänstra kroppshalvan och lite balanssvårigheter. Balansen har jag tränat upp genom ridningen så tack o lov att man är hästtjej 
Huvudvärksattackerna kommer oftast med en liten kort förvarning,och då går jag och lägger mig. Under tiden den värsta perioden är så är jag totalt borta från denna värd…mycket obehagligt. Jag kan ibland ligga och höra lite ljud omkring mig och att någon pratar med mig,men jag kan inte röra mig eller prata. Skulle jag få fram nått ljud så är det väldigt sluddrigt och osammanhängande. Har fått värktabletter av olika slag,tom morfin men det hjälper inte så det är bara att vänta ut det hela.Har fått åka till akuten ett antal ggr där jag fått syrgas+värktabletter och då har det lindrats fortare.
Tycker inte man hör så mkt om denna sjukdom,kanske är den inte så vanlig.
Finns det någon mer här som lider av samma eller vet någon som har hortons?
Men usch vad jobbigt. Det där lät inte alls roligt vännen. Här piper jag fö lite FM..pyttsan. 
Styrkekramar till dig.

Min morbror har Hortons. Han har haft det i många år.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Det där lät som hur jag mådde ifjol.. Hade konstant huvudvärk i 6 månader och då med inslag varje vecka med extrema migränanfall. Gjorde allt man skulle göra vid huvudvärk. Drack mycket, ut och gå, sova, m.m. inget fungerade fick remis efter remis och inget syntes efter att jag fick hem min valp så släppte huvudvärken coh nu har jag bara migränanfall en gång i månaden..
Jag har fått lära mig lite olika saker som både kan påverka och lindra så att anfallen inte kommer så ofta.
Stressar jag för mkt kommer värken som ett brev på posten,måste äta med jämna mellanrum och bra mat,inte socker + att sova 8 timmar/natt.
Har fått en del förebyggande mediciner för värken som kom efter stroken och de har i periodvis även hjälpt för den "extra"huvudvärken. De höjer smärttröskeln,men då jag redan har så pass hög smärttröskel var dessa inte bra för mig,kände inte när man kanske skulle stanna av o vila utan svimmade på stående fot av smärta istället.Helt knäppt.
Jag hade aldrig hört talas om Hortons tidigare och läkaren på neurologen sa att det är många som inte får rätt diagnos då många läkare är okunniga/ovetande om denna sjukdom.
Jag trodde det var migrän först,men proverna visade att jag inte har någon migrän gen och då var nästa test för just detta.
Är fortfarande nyfiken att höra om det finns fler som har samma och hur de upplever det hela.
#1 Oj,min mamma har oxå fm så jag vet vad det innebär.Styrkekramar tillbaka 

Har en svåger som har den och vet att det är urjobbigt. Det är väl så att det är mest män som drabbas. Tror jag hört att ca 8 av 10 är män.
Därmed inte sagt att inte kvinnor kan få Hortons för det kan man visst det.
Hoppas du kan få nån hjälp i alla fall.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!