Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 5125 ggr
Brigid
0

Preventivmedel utan hormoner

Hej alla som tänker själva!

Det finns många som är nöjda med sina hormonella preventivmedel. T ex hormonspiral kan vara bra om man har problem med låga järnvärden och vill blöda mindre. Men alla varken mår bra eller vill av andra skäl faktiskt INTE ha hormoner. Kanske för att man inte vill sprida hormoner i dricksvatten, eller gynna multinationella läkemedelsbolag eller bara för att man vill vara sig själv med sin lust, sina ägglossningar och inte riskera sin hälsa. Men hos barnmorskor och gynekologer så blir man ofta övertalad till hormoner i alla fall, då gäller det att vara påläst och ha kunskap själv.

Det finns nu två moderna pessarer av silikon, dels en vanlig modell Milex som man kan ha ett dygn i taget och även använda som menskopp. Sen en , för Sverige, ny modell som funnits i tio år. FemCap ett cervixpessar man kan ha inne två dygn i taget, ta ut tvätta och sätta in igen. Inget trassel i samband med samlag. De har också potentialen att skydda mot infektioner. Istället för giftig dyr spermiedödande kräm finns en annan pessargel, Contragel grön. Allt beställs via internet. FemCap behöver inte provas ut. Sen finns det Naturlig Familjeplanering som är en säker metod och man behöver inte ha regelbunden ägglossning heller. Och Femidom.. Men detta kräver att man själv tar reda på fakta. På nätet är många uppgifter gamla och fel och läkemedelsbolagen står bakom många, som andra sen kopierar.

Men var modig, läs, tänk och ta ansvar och njut sen av din sexualitet!

Lycka till!

Anna_Sv
0

Mycket bra skrivet!

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

VeNyRa
0

Där tog du orden från min mun. Det har länge känts som att jag inte är mej själv eller som att jag inte vet om jag är mej själv. Kanske är jag såhär arg och irriterad nästan hela tiden, eller så är jag kanske inte de. Jag vill lära känna min kropp utan massa extra hormoner!

chokladfudge
0

Det finns fler preventivmedel utan hormoner, på rak arm kan jag komma på kondom och kopparspiral