Kvinna iFokus

Kvinna

Etiketti-hemmet
Läst 9825 ggr
[mia-38]
0

Arbetsfördelningen hemma

Hur har ni det med arbetsfördelningen hemma du som lever som gift eller sambo?

Enligt en studie så gäller det att ha en jämn fördelning av uppgifterna för att kvinnan ska hålla sej frisk.
Kvinnor som angivit att det är en ojämn fördelning i hemmet och att de inte känner sej nöjda i förhållandet sätter sin hälsa och psykiska välbefinnande mycket lägre än de som har en jämn fördelning.

Hur är det i era hem?
Har du en hög tolerans?
Hur skulle du kunna lösa det om det är en ojämn fördelning?

AnneN
0

Hur är det i era hem? Vi försöker göra lika mkt men oftast gör sambon mer då hans leder inte säger upp sig stup i kvarten som mina gör.
Har du en hög tolerans? Jag är en riktig slarver så här hemma är det sambon som får stå för toleransen och den är ganska hög.
Hur skulle du kunna lösa det om det är en ojämn fördelning? Har vart med om det och då satte vi oss ner och gjorde en lista över vad som ska göras varje vecka, vem som ska göra det och vilken veckodag.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
0

Nu är jag iochförsig singel, men jag kan svara för hur jag haft det som sambo och vad jag önskar själv:

Som sambo fick jag dra nästan hela lasset själv, fick aldrig uppmuntran. Bara skäll och gnäll från morgon till kväll. Det var fel på maten, det var inte tillräckligt rent, jag dög ingenting till.

Jag anser att det kan vara helt okej att jag sköter det mesta i hushållet, OM jag får hjälp när jag behöver det. Jag är kroniskt sjuk och ibland blir det för tungt att hålla efter för två. Jag är annars väldigt pysslig och plockig, det gör mig inget att jag får ta det. Vissa saker så som att sköta bilen, bära tunga saker, skruva och dona överlåter jag helt till den som kan tänkas hamna under samma tak som mig. Flört Nu menar jag inte att jag är låst så, utan jag menar att är han karl så är jag kvinna, utan gnäll. Självklart ska man samarbeta, jag vägrar att mamma någon, igen…

exitingsvillemo
0

Vi delar lika på det mesta. T om hästarna, som helt och hållet är Min hobby. Men han ställer upp och släpper in och ut nästan varje dag.

Vi tänker ju ofta väldigt olika dock. Städning t ex. Jag vill ha rent, var sak på sin plats, medans gubben är mer: Det som inte syns, finns inte. För honom räcker det att trycka in allt i skrubben och låsa dörren och kasta bort nyckeln, medans jag oftast har mer ordning i skåp och lådor än i övriga huset.

Vi kompleterar varandraGlad

Tatsja
0

När jag var gift, så fick jag göra allt. Kvittade vad jag än sa, han var ju bilmek och hans mor till och med hällde upp filmjölk och rörde om till honom. Tog mig nästan 20 för att få honom att diska.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Rita-S
0

vi har jamn fördeling hemma.
han sköter sina syssler klanderfritt dessutom och skulle jag be om hjälp till mina syssler hjälper han utan att ställa frågetäcken ens.
Jag kanske är bortskämd, men så har jag det faktisk. NU.
Snedfördelningar skulle vi lösa som presis allt annat: Vi sätter oss ner, talar om för varann och löser det.

Men så var det inte i mitt första förhållande. Där fick jag göra allt, och tacket var att fly för mitt liv och dras med hot, förförlgelse och annat jag inte skal gå i detaljer på.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

exitingsvillemo
0

Men usch Rita vad förfärligt. Om du vill får du dela med dig av dina erfarenheter inne på den "privata delen" under kategorin tjejsnack.

Lindbygarden
0

Oj jag har det guld hemma!

Min sambo han handlar och lagar mat och fixar med det mesta.. Jag tar dock största delen när det kommer till städ.. Men han fixar och donar med barnen och hästarna också dessutom så jag är verkligen lyckligt lottad!!

En kalaspärlaKyss

Linn
0

Jag lagar maten, men det hade han gära hjälpt till med om det vore så att jag åt det han lagar. Sedan diskar vi varannan gång. Städar och tvättar gör jag. Annars blir det inte gjort.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Santhe
0

Jag allt! Men han hjälper till om jag ber honom.

AusaBausa
0

Vi delar arbetsbördan helt o hållet(hade ALDRIG gått med på annat) men har disk o tvätt uppdelat jag gör sistnämda.

Mga ggr lagar han maten då han kommer först hem från jobbet.

Jag däremot tar oftast hand om ungarnas aktiviteter..samt samtal på skola/fsk. MEN det är nog mest eget val då jag inte kan hålla mig därifrån..han har dock oxå varit på utv.samtal o så m ungarna..

Jag som engagerar mig i byalag/föräldraföreningar o dyl men också eget val…o då tar han marktjänstenhär..

Hästarna kan han hjälpa mig med ngn gång men jag gör oftast allt där, min hobby bara..

[Vargnatt-]
0

Eftersom jag är hemma hela dagarna (pluggar hemifrån) så blir det nog automatiskt så att jag gör mer eftersom jag kan gå och plocka lite då och då om dagarna medan sambon jobbar. Men han lagar oftast maten och så försöker vi ha så vi tar disken varannan dag.

Aviendha
0

Väldigt ojämn. Hur jag än skäller plockar illrarna inte upp efter sig ;)

Skämt åsido. Min kille och jag är värdelösa på att hålla efter när vi är tillsammans, tyvärr. Sen har vi inte alls samma syn på städning heller. För han räcker det med att fösa in saker i skåp och dyl.

Då kan det lika gärna ligga framme och vara rotigt enligt mig, för ska jag ha något i skåpen så är det ju rena hiroshima där så jag hittar inget förän allt är ute igen. Jag vill ha ordning där först och främst.

Men jag plockar mer, och han lagar mer mat. Disken och storstädningen går det i vågor med, men på det stora hela så kanske jag gör lite mer, men inte så farligt mycket ändå. Har berott på att jag haft mer hemmatid helt enkelt.

Gullan402
0

Eftersom jag är ensamstående har jag totalansvaret för allt, men jag försöker uppfostra barnen så att vi hjälps åt med vissa saker. De är faktistk är de duktiga på det.

När min man levde gjorde jag det mesta då oxå, dock med viss assistans från honom. Han skötte bilarna, eldade oftast samt allt underhåll med huset. Jag hade ngn slags idé om motion så jag klippte oftast gräset. Räfsa löv var däremot hans uppgift. Min man såg även till att det fanns ved hemma.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Johanna
0

Hur är det i era hem?  tyvärr så att jag gör det mesta… han har börjat tvätta nu för jag pallar inte alla trappor nu när jag är gravid.. pust o stön..Flört
Har du en hög tolerans? ja.. oftast.. ibland rinner det över o jag blir galen på han..
Hur skulle du kunna lösa det om det är en ojämn fördelning? jag vet inte.. tips nån?!.Förvånad

cacao
0

Har en ung sambo som sedan tidigare är van att sköta sitt hushåll själv, så det är rätt jämt fördelat. De barn som bor hemma får hjälpa till med det dom kan som plocka ur diskmaskin, gå ut med sopor, hålla rent på sina rum osv.

Var tidigare gift med en mkt konservativ bonde :P han var äldre än mig och hade aldrig ens flyttat hemifrån, han bodde på sin föräldrargård. Fast jag skötte eget företag, 15-20 hästar, hundar, katter, barn och hela jordbrukets bokföring, fakturering mm så hjälpte han så gott som aldrig till ett dyft i hemmet fast man bad om hjälp!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

sandra1977
0

jag är mammaledig så jag gör allt här hemma..tycker inte att Håkan ska behöva jobba hemma oxå när han jobbar heltid på sitt arbete,skulle aldrig komma på tanken att kräva det av honom.

fotokrafs
0

Hur är det i era hem? Vi gör nog lika mycket/lite.
Har du en hög tolerans? Vet inte vem som är största "slarvern" här.  
Hur skulle du kunna lösa det om det är en ojämn fördelning? Vet inte, försöka kompromissa kanske. Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Jossan86
0

Jag lagar mat - Han diskar
Jag städar och tvättar eftersom att jag är hemma hela dagarna
Vi handlar tillsammans
Jag klipper gräs - Han skottar snö

Jag tycker vi har lyckats dela upp det där ganska bra även fast det kommit naturligt, det han inte gillar tycker jag bättre om och tvärtom så man kan säga att vi kompletterar varandra Glad

SaraC
0

Vi delar på allt. Den som har tid gör det som ska göras när det behövs.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Liss
0

Jag tar hand om allt själv! Jäkla ecko som inte hjälper till med tvätten, lite elakt tycker jag.Oskyldig

Nej, men bor ju själv så jag tar hand om allting själv som sagt. Tycker de är rätt skönt ändå, för då är det bara mig själv att plocka bort efter också. Dock är jag otroligt lat när de gäller tvätten, de samlas tills jag inte har några underkläder kvar i princip. Men de funkar fintGlad

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Tatsja
0

#20 Jag har trolleri här hemma med tvätten.

Läs här får du se hur jag trollar.

Trolleritips för tvättkorgen

Väl mött, Tatsja

[LucyInTheSky]
0

Jag är arbetslös så det finns inte så mycket mer för mig att göra än att plocka med lägenheten.. Så jag gör det mesta städandet. Men Rasmus lagar för det mesta mat. Jag tycker det är vansinigt trist och jag kan inte! Riktiga stor städningar brukar vi hjälpas åt med.. Men det finns nästan aldrig något att stor städa när jag små städar hela tiden..

Jea59
0

Vi brukar hjälpas åt, men nu när jag blev lite mer hemma, då vi starta eget så gör väl jag det mesta utom tvätten som vi gör tillsammans å andra sidan så får han jobba mer på både sin anställning och företaget där inte jag kan rycka in.

exitingsvillemo
1

#16 du har ju också ett heltidsjobb om du är mamma-ledig. så varför ska du egentligen behöva göra allt bara för att du "jobbar hemifrån"?

#20 eller så kan man bli medlem i Evita, då får man trosor på posten Skrattande

Liss
0

#24 Trosor på posten?Förvånad Vadå, menar du att man ska kasta dem i stället för att tvätta?Tungan ute

#21 Jo jag har läst det innan, men jag har ingen sån uppgörelse tyvärrTungan ute

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Maja
0

Jag diskar, jag städar, jag lagar mat, jag vattnar blomman. Jag bor ensam. ;)

Men ja, hemma där jag växte upp var det mest mamma som gjorde saker. Pappa har en fruktansvärd astma så hans kan varken klippa gräs eller dammsuga (trots dammsugare rekommenderad från astmaförbundet) utan att bli sjuk direkt. Så det sköter mamma, min syster eller jag. Ska det vara annat trädgårdsarbete (klippa buskar, träd) gör pappa det, samma sak med biltvätt. Lagas det "vanlig" vardagsmat gör mamma det, är det något speciellt vill pappa göra det.

Tvättar kläder gör mamma också. Eller jag. Eller min syster.

Dojdan
0

Vi delar lika här hemma. Men det beror självklart på hur mycket var och en jobbar också. Eftersom jag inte har någon fast anställning och pluggar på distans har jag mycket mer ledig tid och därmed gör jag mer hemma. När jag jobbar heltid, då delar vi självklart på allt.

Tatsja
0

Tror vi kvinnor är fast i fällan många gånger. Vi är vana hemmifrån att mamma gör allt och flickorna hjälper till. Om pappa gör något kvinnorelaterat hemma, så är han så duktig. Detta måste brytas och vi måste börja med oss själva.

Har man barn, så måste man se till att även pojkarna gör plikterna hemma. Inte bara flickorna. Vänd på det istället. Pojken hemma med mamma och flickan får följa med pappa och skruva bil. Kanske vi då en dag kan vända på detta.

Väl mött, Tatsja

sandra1977
0

#24,för att jag tycker att det är rättvist,men ber jag honom om nåt så är det aldrig nåt knorr.

tezzie
0

Jag gör nog det mesta, men vi har vår fördelning ändå.

Jag lagar tex alltid middag, han dukar och plockar undan. Jag tvättar och städar, men å andra sidan så jobbar han hela dagarna så det gör mig inte allt för mycket.

*** Kärleken övervinner allt ***

Tatsja
0

Tycker det låter fel att han ska *hjälpa* till. Sitter han då barnvakt till sina egna barn? Kan han eller om det är hon i vissa förhållanden, inte se vad som behövs göras?

Väl mött, Tatsja

SaraC
0

Jag fick "skäll" av en gammal dam häromdan. Min pojkvän var och handlade och hjälpte damen att hitta något hon letade efter. Då förklarade hon att hon tyckte synd om honom som var och handlade ensam, att inte hans fru gjorde det åt honom!

Tungan ute

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MariaG
0

Här hemma är det jag som gör allt. Sambon som är arbetslös vill inte göra något alls här hemma. Han vill ju bara sitta vid datorn. Rynkar på näsan

/ Maria. med-arbetare på Sommar

elyse
0

Det är mest jag som fixar med allt. Han vet att han är "bortskämd", men jag orkar inte vänta på att han ska ta initiativ och gör oftast saker själv. Men jag bryr mig inte särskilt mycket heller. Om jag påminner så gör han saker.

PillanN
0

Tjena,ny på denna sajt Glad

Tänkte att denna tråd nog aldrig blir inaktuell då dessa frågor ofta diskuteras i hemmen skulle jag tro.

Pga att min sambo jobbar borta på veckorna så är det jag som sköter hushåll,barn,djuren och gården. När han är hemma på helgen så delar vi på det mesta. Jag har levt ensam i många år innan och är van att göra allt själv,tyvärr glömmer jag ibland av att vi faktiskt är två och allt inte måste skötas av mig.

Barnen har dock en del sysslor att göra+att vill de tjäna pengar får de göra nått lämpligt arbete på gården.

destroyed
0

Hur mycket jag än gnäller på hunden så gör hon ingenting.. jäkla latmask:P

Hur är det i era hem? när vi bodde ihop sist så var det att den personen som kom hem först handlade och lagade maten, dukade fram osv.  den som kom hem sist tog hand om disken och plockade undan lite då och då.. Nu Är det såhär att vi gör allting tillsammans det är mycket roligare…
Har du en hög tolerans? nej, det har jag verkligen inte
Hur skulle du kunna lösa det om det är en ojämn fördelning? sexstrejka, det funkar alltid!!

Tussebus
0

Jag diskar,städar, bäddar rent i vår säng (pojken får ta sitt eget rum men jag måste påminna honom), ibland lagar jag maten men frugan tröttnar oftast på att jag lagar vegetariskt så då gör hon det istället ;)

Hon klipper gräset och häcken samt fixar de saker som jag inte är bra på: mekanik, ekonomi och sånt :)

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Gerbilflicka
0

Jag lagar mer mat, sambon diskar mer. Nu nar jag ar ledig under sommaren sa ser jag till att t.ex. tvatta nar han ar och jobbar, sa att vi kan fa mer tid tillsammans istallet for att han bara ska komma hem for att stada. Annars ar det valdigt lika.

Gerbilflicka
0

Jag lagar mer mat, sambon diskar mer. Nu nar jag ar ledig under sommaren sa ser jag till att t.ex. tvatta nar han ar och jobbar, sa att vi kan fa mer tid tillsammans istallet for att han bara ska komma hem for att stada. Annars ar det valdigt lika.

Tatsja
0

Många gånger när barnen är sjuka, så är det kvinnan som stannar hemma. Varför kan inte pappan ta det ansvaret. De kan ju ta varannan gång?

Väl mött, Tatsja

HannaM
0

Vi delar nog rättså bra på det på det stora hela. Jag avskyr att diska och får ångest av det så det brukar mest bli han som gör det. Jag å andra sidan tar nästan alltid hand om illrarnas bajslådor och eventuella olyckor. Tvättar gör vi tillsammans om det inte är akut och någon av oss inte har möjlighet att vara hemma just då. När vi städar golv och sånt så tar en moppen och den andra dammsugaren efter att vi plockat undan tillsammans. Så ja, rätt jämt. Matlagning och handling brukar vi oftast göra tillsammans, ibland går jg själv till affären och ibland han.

Jag är i stort behov av dom här rutinerna och att vi gör sakerna tillsammans eftersom jag har adhd och ruskigt svårt att komma igång med och slutföra saker. Dessutom känns det dumt att inte utnyttja den tid man har hemma med varandra genom att umgås. Även om det är att laga mat så är det ändå att umgås, man har tid att prata och så.