Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 21263 ggr
Telefonkontakt
7

Spiral + tampong = absolut NEJ?

Jag satt i en hormonspiral förra veckan, hade bara lite småblödningar, mer som rosa flytningar, fram tills igårnär jag fick riktig mens. dessutom min första sedan min graviditet med min dotter samt en abort.

Jag har ett stort problem, jag blöder jättemycket. betydligt mer än när jag gjorde abort för lite över en månad sedan. var tvungen att sätta i en tampong i normal storlek och den blödde jag igneom på ca 70 minuter.

Är det verkligen strängt "förbjudet" att använda tampong när man har spiral? Kan inte röra mig utanför dörren i princip nu med bara binda..

Någon som har erfarenheter? Behöver använda tampong också. När jag hade en nyss så satte jag den inte så långt in.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Telefonkontakt
0

kan tillägga att den mens jag fick nu, var den beräknade mensen jag väntade. har en väldigt lång menscykel på ca 35 dagar.

fibro
0

Förbjudet är det väl inte, men trist om spiralen fastnar i tampongen och följer med ut Förvånad.

Telefonkontakt
0

usch, jo det låter inge trevligt alls..

menskopp borde man väl kunna ha? Trådarna borde ävl inte kunna fastna i den…

någon som vet? :/

fibro
0

Obestämd Tyvärr, har aldrig använt, vet inte ens vad det är..

Hoppas det löser sig, och att det bara är nu du har så jobbigt. Bör inte bli så mer ju..

Jenahbella
0

uss va jobbigt!! låter som min fösta mens med p-staven.. den mensen höll i sig i 32 dagar :P inte kul, men blödde inte så mkt efter tre fyra dagar.. de gick över ganska snabbt, spiral har ja ingen erfarenhet av tyvärr :( hoppas de e över snart iaf!

hus-musen
0

Man ska inte använda tampong pga infektionsrisken om några bakterier skulle följa med tampongen in. Har du spiral är det som autobahn med fri hastighet rakt in i din livmoder om du använder tampong.

M-koppen är bättre, den är renare och når inte till "trådarna" på samma sätt.

Qui dormit, non peccat

[Tassy]
0

Man bör varken ha tampong eller m-kopp när man har spiral.

myff
0

jag hade menskopp när jag hade spiral..det var inga problem alls..

Jennifersthlm
0

minn mamma har alltid använt spiral och alltid haft tampong, så visst funkar det för en del, men tycker nog du ska vända dig till mvc och prata med dem, de borde ha sista ordet!

fibro
0

Men nu bloar du inte mera va?? Bör inte bli så mycket framöver att du behöver varken tampong eler binda, trosskydd räcker…

SkrattandeGlad

Rita-S
0

Min barnmorska sa att menskopp är inget problem med spiral så framt man ser till att den är ren när den skal inn. Vilket man skal även utan spiral.
Anledningen är att den sitter såpass långt ner i slidan, samt att den ju är av silikon vilket trådarna inte traslar inn sig i.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

fibro
0

Förvånad  *ryser*..uuhh vad det låter kusligt. Tur man inte behöver hålla på med sånt ..

Aviendha
0

Jag har kört både menskopp och tampong och har haft hormonspiralen i över 3,5 år och det har gåt super för mig.

Ritva
0

#0 Du kan läsa på Menskopps vanliga frågor vad de anser.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."